Én személy szerint is nagyon unnám azt a fajta art mozis működtetést, ahol csupán csak a legújabb, a Magyarországon éppen megjelenő úgynevezett művészfilmeket - az érdeklődés és az anyagi siker függvényében - egy műsortervbe mechanikusan beosztják.
Mi a rendezvénysorozatainkat, a negyed- vagy félévünket nagyon is tudatosan tervezzük, a havi programokat egy-két karakteres tematika mentén szerkesztjük. A filmek bemutatása mellett megkeressük azokat a kapcsolódó kulturális, művészeti programokat és eseményeket, melyek a hónap profiljához illeszkednek. Ritkán kerülnek filmek véletlenül egymás mellé, valamilyen jelentése mindig van a sorrendnek. A szerkesztő munkának van egy bizonyos szellemi izgalma, és a közönségünk egy része is biztosan megérzi azt a szenvedélyt, ahogyan a mozival foglalkozunk. Nem beszélve arról, hogy a törzsközönségünkkel együtt találunk ki sok mindent, de nagyon sokan keresnek meg bennünket ötletekkel, ajánlatokkal nem csak Szegedről. Filmesek, írók, szerkesztőségek, fotósok, képzőművészek, zenészek. Zajlik az élet a Grand Caféban, erre aztán nem panaszkodhatunk.
filmhu: Nyilván nem volt könnyű az indulás. Hogyan sikerült létrehozni a Grand Cafét?
E.Á.: Három évig készültünk rá. 1993-ban alapítványt hoztunk létre, ezután merült fel az igény, hogy ne csak bérelt helyeken szervezzünk tematikus programokat, hanem legyen önálló helyünk. Nem volt könnyű időszak ez a három év: nagyon sok kitartás és türelem kellett hozzá. Néhány szponzort is találtunk közben, de inkább a nagy állami alapítványoktól - elsősorban a Magyar Mozgókép Közalapítványtól - kaptunk támogatást. A helyet a város biztosította, és a Belvárosi mozi fenntartójával közösen alakítottuk ki.
filmhu: Mire használták ezeket a helyiségeket azelőtt?
A szegedi Belvárosi mozi |
filmhu:Mint tudjuk - nagyrészt a multiplexek megjelenése miatt - a vidéki mozik, főleg a kisebb településeken nehéz helyzetben vannak. A szegedi művész mozi üzemeltetése kapcsán a közönség érdeklődése és a kópia-ellátottság tekintetében milyen problémákkal találkozik?
E. Á.: A szegedi pláza mozi megjelenése nekünk nem okozott nehézséget, hiszen nagyon különböző a tematikánk, a motivációnk és a közönségünk. Lehet, hogy furcsán hangzik, de mégis van közöttünk némi hasonlóság: a plázában egy fogyasztásra serkentő, ingergazdag, nyüzsgő környezet veszi körül a mozit, mi pedig egy másfajta ingerekkel szolgáló környezetet nyújtunk, egy olyan kvázi intellektuális teret, ahol vannak könyvek, újságok, kulturális információk, képek, irodalom, performance-ok, zenék. A vendégeket itt is fogyasztásra serkentjük, és nem csak a kulturális javakéra – lehet jó borokat is inni.
Egy egyetemi városban természetesen hiányt elégít ki a Grand Café. Jól eltaláltuk a közönségünket: az egyetemek és más iskolák körüli embereket, az értelmiség (korosztály- és foglalkozásonként) különböző rétegeit. Persze nem csak. Egy felmérés adatai szerint a hozzánk látogatók 40%-a egyetemista, 60%-a “egyéb”, tehát nem csak a diákok szeretnek ide járni.
Bármelyik Szegedhez hasonló nagyságú városban volna igény és lehetőség egy hasonló hely létrehozására. Ugyanakkor a Szegednél egy-két léptékkel kisebb városokban már nemhogy művész-, de a normál mozi sem nagyon tud fennmaradni. A vidéki art mozik fejlesztésére kiírt pályázat sok esetben most sem tudott segíteni, mert a helyi önkormányzatok nem minden esetben álltak a mozik mögé. Vagy nem volt egy civil szervezet vagy legalább egy-két ember, akit nagyon érdekelt volna a dolog.
Anyagi vonatkozásban "megvagyunk". Nem sorolnám el az összes problémánkat, de immár 7 éve létezünk. Mégiscsak, ha valahogy racionálisan gazdálkodunk, és minden lehetőséget megragadunk (különösen a pályázatok területén), akkor fent lehet maradni, annak ellenére, hogy mögöttünk nincs intézményi háttér, hiszen non profit alapítványként működünk. Ha jól tudom, hasonló helyzetben csak a Cirko Gejzír mozi van az országban. Ez a körülmény jelentős hátrány, ugyanakkor csak saját és közönségünk elvárásainak kell megfelelnünk. Ezt a szabadságot nem adnánk oda semmiért.
A kópiaszámok tekintetében a helyzet katasztrofális. Nagyon nehéz a filmekhez hozzájutni. A Szegedi Mozgókép KHT által működtetett Belvárosi moziban egyéb art-filmeket játszó termek is vannak, ezekben játsszák az új art-filmeket. Mi a maradék-elv alapján működünk, ugyanakkor a szerkesztett havi programok miatt ez nem nagy baj. Hiszen, ha az új filmekhez kicsit később is jutunk hozzá, ezek más filmek közegébe kerülve bizonyos többletjelentést kapnak.
Amit viszont nem lehet megszokni, hogy a filmek forgalmazási joga időről-időre lejár. Hihetetlen, de Magyarországon például nincs teljes Pasolini-, vagy Fellini-életmű, Fassbinder filmjeiből pedig egyetlen egy sem vetíthető, de eltűnik Lynch és Greenaway is. Ez olyan, mintha a könyvtárakból Kafkát vagy Dosztojevszkijt kivonnák, vagy a kortársak közül például Updike-ot vagy Marquezt, mert ezek nem járnak nekünk tovább.
filmhu: Hogyan alakítják ki egy hónap műsortervét?
filmhu: Milyen technikával van felszerelve a mozi?
E.Á.: Az artmozi-pályázaton kapott 13 millió forint a mi nagyságrendünkhöz képest nagyon sok pénz. A most nyert támogatásból hangtechnikánkat újítottuk fel, a kávézóban és a moziteremben is minőségi a hangzás. A 35mm-es technikánk kiváló, van már egy projektorunk is, DVD- és videólejátszónk, a Belvárosi mozival közösen pedig lesz egy BETA-kivetítőnk, amit korábban nagyon macerás volt beszerezni. Tehát minden van most már, ami egy jól működő mozihoz szükséges.
filmhu:Mekkora a látogatottsága a Grand Cafénak? Hányan látták például a Tarr Béla-sorozat filmjeit?
A fiatal filmesek munkái is látogatottak. Például Végh Zsolt és Kálmánchelyi Zoltán filmjei, melyeket már az országos bemutató előtt műsorra tűzünk. Az újdonság ereje miatt akkor teltházas vetítésekkel mennek, utána a látogatottság egy kicsit visszaesik. A Hukkle szintén nagyon nagy siker volt. Éves átlagban a kihasználtság kb. 35%, amiben benne van az is, hogy mi – szerencsére ritka esetben – egy embernek is vetítünk.
Az utóbbi időben azt is észre lehetett venni, hogy növekszik a filmtörténet iránti érdeklődés. Vagyis nem négy embernek vetítünk egy-egy régi filmet, hanem húsznak. Ennek az is lehet az oka, hogy immár harmadik éve tartunk a mozgóképkultúra és médiaismeret tárgykörében tanároknak szóló továbbképzést. Hartai Laciéknak, akik az országos képzés-hálózat heroikus kivitelezői, nagyon sokat köszönhetünk. A továbbképzés folyományaként - kezdeményezésünkre és legnagyobb örömünkre - a Szegedi Egyetem Bölcsészkarán, az ELTE-n már létező képzés alapján, beindul a filmtörténet és filmelmélet szak 2004 vagy 2005 szeptemberében. Háttérintézménye lennénk majd a szaknak, amit továbbfejlődésünk fontos állomásaként fogunk fel.
filmhu:Milyen a kapcsolat a szoros közelségben lévő Belvárosi mozival?
A szegedi Belvárosi mozi |
Szeged városa is sokat segített nekünk, elsősorban ezzel a második emeleti helységgel, melynél kívánni sem lehetne jobbat.