Az Utolsó előtti vágás filmklubban immáron szokássá vált, hogy a vendégül látott alkotók múltja felől haladunk a jelen és a jövőt képező, készülő nagyjátékfilm felé. A péntek délután a Szellemvasúton rendezett Buharov szeánszon sem volt ez másképp: a számos művésznévvel rendelkező alkotók beazonosítása után Müllner Dóra moderátor a gyökerekre kérdezett rá. A 40 Labor alkotócsoport az egri főiskoláról indult, ahonnan Igor Buharov (akkor még Szilágyi Kornél) és Ivan Buharov (akkor még Hevesi Nándor) közösen utazott egy salgótarjáni művészeti expora. Ehhez az együttálláshoz csatlakozott később Nyolczas István és Vasile Croat (akkor még Horváth Laci) valamint egy lengyel piacon vásárolt Super 8-as kamera és már minden készen volt egy képző-, film- és zeneművészeti csoportosuláshoz.

A 40 Labor két nagyjátékfilmet jegyez: az 1998-as Program-ot, valamint a 2000-ben készült Másik ember iránti féltés diadalá-t. A legújabb, Álomvadászat munkacímű nagyjátékfilmjük azonban már nagy valószínűséggel a két Buharov testvér neve alatt fut majd.

Az alkotók múltja felől haladunk a jelen és a jövőt képező, készülő nagyjátékfilm felé


A régi idők képi illusztrációjaként az 1995-ös Sunday című kisfilmet néztük meg, amelyben a tizenegy évvel fiatalabb Igor Buharov rosszul végződő napjába pillanthattunk bele. A nézői elvárásokat próbára tevő darab kapcsán merült fel a lázadás és a provokáció kérdésköre. Ivan Buharov szerint a lázadás szükségszerű, mindig van ok a lázadásra, de szerinte inkább egyszerűen arról van szó, hogy a fejükben másképp áll össze a világ, amit sokan bizonyára provokatívnak éreznek.

A következő megtekintett darab a Hotel Tubu volt, amelynek kapcsán kisebb kronológiai zavarba keveredtünk. A forgatás, a vágás, és a szemlenevezés évszámát az alkotók ugyanis annak megfelelően cserélgetik, ahogyan azt a különböző nemzetközi fesztiválok megkövetelik. A Hotel Tubu egyébként a free-animáció sorozatban készült Egyvezérszavas védelem előtanulmánya volt. A free-animáció happeningen alapszik: három alkotó, három kamerával a civilizációtól elzárt helyen, improvizatív jelleggel hoz létre mozgóképet. A Hotel Tubu is különösebb tervezés nélkül született, Nyíregyházán találtak rá "erre a buta majomjelmezre", és már forgott is a film.

A Buharovok számára a kisfilmek ugyanolyan önálló műalkotások, mint a nagyjátékfilmek, bár a befogadók számára a nagyjátékfilm is kisfilmek sorozatának tűnhet. Az Álomvadászat munkacímű darabon már hosszú évek óta dolgoznak: a lehető legkisebb költségvetéssel készülő filmnek a történetét nem sikerült kiszedni az alkotókból. A pályázathoz készült ugyan forgatókönyv, de azzal a kikötéssel, hogy az adott szituációban születő improvizációk és a szereplők által teremtett helyzetek változtathatnak a történeten. "Nyilván van egy vonal, amire fel vannak fűzve a helyzetek, a leírtak hatvan-hetven százaléka helyet kapott a filmben is." - mondta Igor Buharov.

A forgatókönyv változásában nagy szerepet játszott az is, hogy az egyik fő karaktert alakító Horváth Laci 2005. április 13-án tragikus hirtelenséggel lebénult, és ez a történet is helyet kapott a filmben. Horváth Laci az önkifejezés e módjáról elmondta, hogy mivel eddig is meghatározó alakja volt a Buharov filmeknek, most sem akart kimaradni: "önéletrajzi ihletésű az én részem a filmben, de nyilván helyet kapnak benne fikciós elemek is."

Az eddigi munkáknál kerekebb és tisztább
darabra számíthatunk
A produkció jelenleg a vágás legelején tart, a 2007-es Filmszemlén már mindenképpen találkozhatunk vele. Az Utolsó előtti vágás filmklubban levetített negyedórás részlet történetét nehezen lehetne összefoglalni, bár a látottak alapján úgy tűnik, az eddigi munkáknál jóval kerekebb és tisztább darabra számíthatunk. Az Álomvadászatban is fontos szerepet kap a fürdőzés, egy nagyobb nyugdíjas csoport egyik tagja rejtélyes módon megfullad, és páran a helyszínen maradnak "a hivatalos ügyek intézése miatt." A történetet bonyolítja egy teltkeblű hölgy, aki nem hajlandó kiválasztani a koporsót, hiszen nem is ismeri az elhunytat, de szerinte semmi esetre sem szabad elkeseredni a halál miatt, hiszen minden kezdődik elölről.


A levetített részletnek az idő szorítása és a horror performance-ra érkezett nagyszámú, feketébe öltözött közönség vetett véget, akik nagy tapssal búcsúztatták a Buharovokat és Horváth Lacit.