5. BERÉNYI BIANKA (Virágvölgy)

A Virágvölgy femme fatale-ja az idei lista legmegosztóbb választása lett. A fiatal Instagram-sztár, modell és dj egy ösztönösen, zsigerből hazudozó lányt alakít, aki csecsemőlopásba keveri a szellemileg sérült főhőst. Volt olyan a szerkesztőségben, akinél Bianka naturalista játéka kiverte a biztosítékot - másokat viszont éppen ez a természetesség nyűgözött le. Nyers és izgalmas, simán elhisszük neki, hogy céltalan nihiljébe könnyedén magával ránt bárkit, aki az útjába kerül. Utoljára talán Méhes Marietta (Kutya éji dala, Eszkimó asszony fázik) osztotta meg ennyire a közönséget, és ennél szebb bókot nem is adhatnánk Csuja László hősnőjének. (PJ)

 

4. BALSAI MÓNI (X - A rendszerből törölve)

Balsai Mónit talán még soha sem láthattuk ennyire elveszettnek, mint az X – A rendszerből törölve nyomozónőjeként, akit egy őszi falevélhez hasonlóan bármelyik percben elsodorhat egy váratlan szélroham. Éva alakja már csak azért atipikus főszereplő egy nyomozós bűnügyi thrillerben, mert a tetthelyek közvetlen látványától pánikrohamot kap, vészhelyzetben pedig teljesen lebénul. Az egymástól függetlennek tűnő öngyilkosságokban viszont csak ő látja meg az összefüggést, így kollégái az ügyet is a nyakába varrják. Balsai Móni a szorongásoktól gyötört figurát hihető közelségbe hozza, néha szó szoros értelmében is, amikor csak egyenetlen légzése tölti be a hangsávot. A színésznő tehetségéről árulkodik, hogy Éva gyötrődése, családi és munkahelyi nehézségektől sújtott emocionális utazása, a saját traumáival való szembenézése még a fordulatos nyomozásnál és a gyilkos leleplezésénél is érdekesebbnek bizonyul. (HB)

 

3. RADNAY CSILLA (Nyitva)

A romkomok túlnyomó többsége a megismerkedéstől az első néhány konfliktuson át a nagy, közösen megélt szerelemig tart. A Nyitva azonban ritkán látogatott területre tévedt, mi van akkor, ha már évek óta tart a kapcsolat, és a hajdani nagy láng már csak pislákol? Radnay Csillának nehéz szerep jutott, hiszen nem heves érzelmeket, hanem azok fájó hiányát kellett megjelenítenie; úgy kellett belebújnia egy merev anyakönyvvezetőt szerepébe, hogy közben azt érezzük, igazából szabadulna ő a kötöttségektől. Remekül teljesítette a feladatot, megmutatta a felszínt, és azt is, mi rejlik alatta, illetve még azt is bebizonyította, hogy van érzéke a vígjátékokhoz: számos humoros pillanatot köszönhetünk neki. Ugyanazt kívánjuk neki, mint a szintén toplistás partnerének, Kovács Lehelnek, a nagyszerű kezdet után még több mozifilmes főszerepet. (VD)

 

2. JAKAB JULI (Napszállta)

Leiter Írisz, a kalapkészítő lány nem csupán főszereplője, hanem abszolút fókuszpontja Nemes Jeles László második filmjének. A korán árvaságra jutott Írisz azzal a szándékkal tér vissza az 1910-es évek Budapestjére, hogy munkát vállaljon a szülei egykori kalapboltjában. Itt viszont azzal szembesül, hogy a Leiter névhez sötét titok tapad. Miközben a kamera egy pillanatra sem szakad el tőle, ő maga nem a nézőt kalauzolja a csillogással és romlottsággal teli forgatagban. Nem látunk bele a fejébe, rendkívül enigmatikus személy, elsőre egy csinos kalapban járó kérdőjelnek bizonyul. Jakab Juli titokzatos eleganciával, erőtől sugárzó tekintettel kelti életre a makacs és szűkszavú lányt, és nem kis szó, hogy egyenrangú partnernek bizonyul Vlad Ivanov mellett is - a kitartó Írisz egyszerre határozott és elveszett, motivációját, belső vívódását viszont szavakban ritkán tárja fel, a színésznő arcjátékával és szemeivel mégis elmond mindent, amit tudnunk kell. Az év egyik legfényesebb alakítását kaptuk tőle. (HB)

 

1. SZAMOSI ZSÓFIA (Egy nap)

A toplisták összeállításakor Szamosi Zsófia elsősége volt a legbiztosabb pont. Nem volt vita, csak heves bólogatás. Véleményünket sokan mások is osztják, elég csak egy pillantást vetni a színésznő által bezsebelt díjakra: Szarajevóban, Kassán és Kairóban is méltatták őt. Az Egy nap főszereplője kiemelkedett az idei mezőnyből, minden manírtól és túlzástól mentes, alázatos és tűpontos játékával rengeteg magyar család fullasztó valóságát keltette életre a vásznon. Háromgyermekes anyaként akkora rohanást rendezett, hogy abba mi is leizzadtunk; olyan koncentráltsággal játszotta el a stresszes és állandóan kimerült nőt, hogy a végére már mi sem kaptunk levegőt. Szamosi Zsófia amellett, hogy a legjobb volt idén, még igazságot is szolgáltatott az anyáknak. Megmutatta, hogy vannak akkora hősök, mint Jason Bourne. (VD)