Borbély Alexandra (Testről és lélekről)

Egy éve ilyenkor még csak találgattuk, vajon milyen lesz a Testről és lélekről főszerepében, a főként színpadi szerepeiről ismert színésznő, két héttel ezelőtt pedig már őt ünnepelte az európai film színe-java, amikor elnyerte a Legjobb európai színésznő Filmdíját. Könnyek közt mondott köszönetet Enyedi Ildikónak, aki megtalálta őt erre a különleges szerepre: az autisztikus vonásokkal rendelkező Mária a szemünk előtt kezd megnyílni a világ felé, mikor idősebb kollégájával ugyanazt kezdik el álmodni éjszakánként. A visszafogott lány számára minden érzés az újdonság erejével hat, amik egyre inkább megtöltik élettel és vágyakkal, egy másik ember iránt. Izgalmas szerep és egy csodálatos alakítás, büszkék vagyunk, hogy ezt a szakma legnagyobbjai is így gondolták a díjak kiosztásánál.

Törőcsik Mari - Törőcsik Franciska (Aurora Borealis - Északi fény)

A két nagyszerű színésznőnek megosztottan jár a hely az idei legjobbak közt, ha már a sors is úgy hozta, hogy egy vezetéknévvel (rokoni kapcsolat nélkül) játszották el ugyanazt a drámai főhőst. Mészáros Márta visszatérő nagyjátékfilmje, az Aurora Borealis - Északi fény történetében, a lábadozó, idős asszony feltárja fiatalkorának legnagyobb titkát a felnőtt lánya előtt, amit majd 50 éven keresztül magában tartott. A fiatal Mária a háború idején, a szerelme elvesztése után Bécsbe sodródott és súlyos megpróbáltatásokon esett keresztül, mielőtt hazatért onnan, már egy kisgyermekkel az oldalán. A fiatal Törőcsik gyönyörű, egyszerre van meg benne az idős Törőcsik ereje és törékenysége, méltó ahhoz, hogy eljátssza a színészlegenda fiatalkori énjét. Az idén 81 éves Törőcsik Marit pedig egész egyszerűen felemelő élmény újra nagy szerepben látni, a halálból visszatérő Mária élete több ponton összeér az ő saját történetével, amitől még különlegesebbé válik a szerep.

Balsai Móni (Jupiter holdja, Terápia)

Balsai Móni igazi áttörése a Liza, a rókatündér volt 2015-ben, és remélhetőleg már jövőre láthatjuk Ujj Mészáros Károly új filmje, az X. főszereplőjeként, de idén is jó éve volt. Övé lett a Cannes-ban bemutatott, Sitges-ben nyert, rendezőjét, Mundruczó Kornélt Hollywoodba katapultált Jupiter holdja női főszerepe. Bár ezt a filmet főleg férfihősök dominálták, így itt nem tudta annyira megcsillogtatni a tehetségét, mint a Lizában, vagy akár a Terápia 3. évadában, amiben új szereplőként tűnt fel idén. Ebben ő váltja Csákányi Esztert a főhős, Dargay András szupervízoraként. Neki kell elviselnie, ahogy Mácsai Pál karaktere kiadja magából minden frusztrációját, amit távolságtartó professzionalizmussal fogad. Ezúttal tehát sokkal inkább ő dománlja a férfihőst, nem úgy, mint a Jupiter holdjában.

Petrik Andrea (Kincsem)

A vajdasági Petrik Andreának viszont az idei év volt a nagy áttörése, első főszerepét kapta meg, rögtön a nagy várakozások övezte, hazai színtéren igen költséges Kincsemben. Korábban is kapott már filmes mellékszerepeket, például a Hajnali lázban vagy a Társas játékban, de azok közel sem voltak annyira emlékezetesek, mint amit a Kincsemben játszik. Ugyan a film valódi főhőse Nagy Ervin Blaskovics grófja, de Petrik összességében egy igen komplex karaktert játszott, aki nem pusztán a férfihős vágyainak tárgya, hanem az éra viszonylataiban emancipált, öntörvényű nő. Kritkánkban így méltattuk alakítását: “prímet mégis Petrik Andrea viszi, aki csordultig tölti élettel a vívódó, dacos és akaratos von Oettingen bárónő figuráját.

Sztarenki Dóra (1945, Árulók)

Sztarenki Dóra két idei alakításával is helyet érdemel év végi listánkon. A két szerepben közös pont, hogy mindkét lány személyes tragédiát él meg, amely valamely formában elválaszthatatlanul összefonódik a XX. századi magyar történelem egy-egy nehéz időszakával. Az 1945 című drámában elkeseredett parasztlányként láthattuk, aki (érdek)házasságra készül lépni a falu kiskirályának, a helyi jegyzőnek fiával. Kisrózsinak igazából nincs ínyére a dolog, még mindig a hadifogságból éppen hogy csak megszabadult, korábbi udvarolóját szereti, ám a hozományul beígért patika eleget nyom a latba a másik férfival való frigy megköttetéséhez. Balszerencséjére a menyegző napján idegenek jelennek meg a faluban, akiknek már a puszta jelenléte is elég ahhoz, hogy a múlt elhallgatott bűnei előtörjenek és elmossák magukkal a lakodalmat is. A két szék közé esett menyasszony pedig fájdalmában az utolsó szöget is beveri a jegyző összeharácsolt uradalmának koporsójába. Az Árulók című tévéjátékban Dóra Illés Béla lányát játszotta, Illés Tatjanát, egy lelkes és fiatal értelmiségit, aki az apja által feltárt (valójában propaganda célból összefabrikált) Guszev-történetet próbálja színpadra állítani, miközben szép lassan maga is ráébred, hogy nem csak a 48-as forradalomban a magyarok oldalára álló orosz katona meséje, hanem a hőn szeretett apjáról kialakított képe is hamis. Sztarenki Dóra érzékletes megformálásában Tatjana kezdetben elkötelezetten hisz a kommunizmusban és apjában is, ám a történet folyamán keserű leckében lesz része, ami végül kioltja benne az idealizmus lángját.

Tenki Réka (Testről és lélekről, Budapest Noir)

Tenki Rékát a napokban választottak a kontinens tíz legígéretesebb színésztehetsége közé a Shooting Stars programban, a két idei mozifilmes alakítása pedig alátámasztja, hogy miért döntött így a European Film Promotion szövetség: A Testről és lélekről kihívó üzemi pszichológusaként szenvtelenül hatol be a szereplők intim szférájába, és nem csak a cselekmény katalizátoraként szolgál azzal, hogy véletlenül tudtára adja Endrének és Máriának, hogy egymás álmaiban szerepelnek, hanem a film számos szórakoztató jelenete is fűződikcselekményó karakterének és a film két visszafogott jellemű főszereplőjének üléseihez. A Budapest Noirban Eckhardt Krisztinát, a nyughatatlan fotóriportert alakította, aki ugyan nem bír megmaradni szeretője, Gordon Zsigmond oldalán, azonban bátran kisegíti az alvilági elemek kifürkészésében. Tenki Réka és a Gordont játszó Kolovratnik Krisztián remek párost nyújtanak a vásznon, még ha a 30-as években játszódó bűnügyi film nem is helyezi előtérbe a két szereplő románcát.