India és Kalifornia után sincs megállás, két Oscar-kvalifikáló fesztiválon, Ausztrália legrangosabb filmfesztiválján, az augusztus 2-án kezdődő Melbourne-i Nemzetközi Filmfesztiválon (MIFF), majd a szeptemberi kanadai Calgary Nemzetközi Filmfesztiválon is versenyez a Sellők és Rinocéroszok. Ha nyer Ausztráliában vagy Kanadában, jelölhetővé válik a 2019-es Oscarra a legjobb animációs kisfilm kategóriában. Tavaly ebben a kategóriában Bucsi Rékának és Bognár Éva Katinkának szurkolhattunk, a LOVE, illetve a Hugo Bumfeldt című rövidfilmjeikkel kerültek a gála közelébe, de végül nem jutottak be a legjobb öt közé.

Sellők és Rinocéroszok (fotó: NMHH)

Traub Viktória alkotásában a 8 éves Tilda emlékképei elevenednek meg a cirkuszt működtető családjáról.  Groteszk, esendő, vágyakozó, szeretetre éhes emberek veszik körbe a kislányt. Jelenetről jelenetre tárul fel egy család titkokkal teli múltja. Cirkusz és képzelet, vágy és valóság, bánatból rinocérosz, szexusból sellő.  A karakterek átlépik testük határait, a múlt képeiből és egymásból alakulnak, transzformálódnak.

 

 „Engem nagyon érdekelnek az átváltozások és szeretek szürreális képekkel dolgozni.  Ebben a filmben nagyon ki tudtam teljesedni. Rengeteg ötletem és rajzom volt, nagyon precízen kidolgoztam a metamorfózisokat, míg alkotótársaim, Gergely Dorka forgatókönyvíró és Dus Polett forgatókönyvíró-producer a racionalitás oldaláról közelítették meg a történetet és remek szerkezeti vázat alakítottak ki” – nyilatkozta a rendező, aki használati útmutatót is adott a filmjéhez: „Akkor lehet a legjobban élvezni, ha nem folyamatosan azon gondolkodsz, hogy mit látsz, hanem engedd magad érzelmileg sodródni benne”.

Sellők és Rinocéroszok (fotó: NMHH)

„A sellőségnek három életkora jelenik meg a filmben. A kislány még a szexuális érés előtt áll, belőle még bármi válhat, ő még csak a felnőttek szerelmi játszmáinak nézője és szenvedő alanya. Az anyuka a kisteljesedett sellő-lét, aki arra vágyik, hogy szeressék, és kizárólag a szexualitása által határozódik meg. A nagyinál már háttérbe szorult a szexuális orientáltság, neki már más jellegű emberi kapcsolatai vannak.” – magyarázta filmjét a rendezőnő.

A Sellők és Rinocéroszok forgatókönyvét Gergely Dorka, Traub Viktória és Dus Polett írták, a zeneszerző Chris Allan Tod volt. A film vágói Bacskai Brigitta és Polecsák Lajos, sound designere Vadon Zoltán, producere Dus Polett.

Traub Viktória

Traub Viktória 2006-ban Erasmus ösztöndíjjal tanult az ESAD animációs szakán Portugáliában, majd 2008-ban a MOME animáció szakán végzett. Eső című rövidfilmje 2009-ben elnyerte a Pozsonyi Early Melons Fesztivál fődíját, valamint a Szentpétervári Filmfesztivál The Best Figurative Decision Open díját. Vastojás című munkája 2015-ben a San Diegoi Nemzetközi Gyermek Filmfesztiválon a Legjobb Animációs Rövidfilm díját kapta, a 4. Delhi Shorts Nemzetközi Filmfesztiválon pedig a zsűri neki ítélte a Legjobb Animáció díjat. A film a tervek szerint idén ősszel kerül hazai forgalmazásba.