A legutóbbi, A torinói lóval kapcsolatos hír , arról számol be, hogy a Werc Werk Work nevű idén augusztusban alakult produkciós cég is beszáll annak készítésébe. A céget irányító Elizabeth Redleaf és Christine Kunewa Walker (Sikersztori, Tótumfaktum) a Tarr-film mellett Todd Solondz eddig névnélküli projektjét is támogatja.

A Cineuropa értesülései szerint a többségi magyar (TT Filmműhely), svájci (Vega Film Production), német (Zero Fiction Film) és francia (Movie Partners In Motion Film) koprodukcióban készülő alkotásnak az Eurimages október közepi rejkjaviki ülésén 240 ezer eurót ítéltek (ugyanitt nyert 440 ezer eurót Fliegauf Benedek Womb (Anyaméh) című filmterve). A Tarr-produkcióhoz további 100 ezer euróval járult hozzá a Medienboard Berlin-Brandenburg. A 35 naposra tervezett forgatás novemberben és decemberben zajlik majd Magyarországon.

Fotó A torinói ló szinopszisából

A film címe arra a torinói esetre utal, amikor Nietzsche az olasz városban szemtanúja volt egy ló brutális ütlegelésének, ami filozófust az őrületbe kergette. Mindezt feleleveníti a film prológusa. A szinopszis pedig azt a kérdést teszi fel, hogy tulajdonképpen mi történt a lóval? A torinói ló elkalauzolja a nézőt Ohlsdorfer, a fuvaros és a háztartást vezető lánya farmjára, ahol a kemény munka és erőfeszítések ellenére is igen szűkösen élnek. Az ismétlődő gesztusok, a napok és az évszakok változása által diktált ritmus kegyetlenül gyötri kettejüket.

A szinopszis alaposan részletezi az öregedő fuvaros ló lelkivilágát is, a lassan végelgyengüló teherhordó állat hiába szeretné teljesíteni feladatát, már képtelen arra, így csak békés elmúlásra vágyik. Az írásban sejthető valamiféle jelképes apokaliptikus megtisztulás és tiszteletadás az ártatlanok és a védtelenek felé. A film egy mondatban a mindannyiunk számára egyetemes törvényszerűségként érzékelt halálról és a vele járó mélyen érzett kínról szól.

Huszárik Zoltán ló-filogeneziséből
Elégia

A film forgatókönyvének elkészítésében Tarr Béla mellett állandó alkotótársa Krasznahorkai László vett részt, Ők ketten szabadon használták fel az említett, úgynevezett „torinói incidens”-t az írás során.

A filmbéli apát Miroslav Krobot alakítja, aki A londoni férfi főszerepét is vállalta, lányát Bók Erika játssza, ő Tarr előző munkájában Krobot filmbéli lánya volt. Továbbá az alkotásban látható lesz még Volker Spengler (Amikor 13 újhold volt egy évben), de egyelőre nem tudni milyen szerepben.

Tarr Béla tehát utolsó filmjén dolgozik, és szeptemberi nyilatkozata szerint későbbi tervei között inkább az írás, a festés és a fotózás szerepel. A torinói ló a korábbi Tarr-produkciókhoz képest rapid módon készül, a november-decemberi forgatás befejeztével áprilisra ígérik az alkotok a kész filmet, így az még a 2009-es cannes-i mustrára is beférhet.