Tenki Réka / Forrás: Big Bang Media
Egyhangú életébe változást az hoz, hogy felkelti a figyelmét egy csinos lány (Törőcsik Franciska), aki akar tőle valamit, de mégsem közöl vele semmit. A lányt később holtan találják, Gordon pedig megpillant róla egy ledér fotót, miközben a rendőrfőnököt (Anger Zsolt) várja annak irodájában. A kapitány tagadja, hogy bármit is tudna a nőről, reakciója gyanakvást ébreszt az újságíróban, aki nyomozni kezd, ám minduntalan falakba ütközik. Nincs könnyű dolga, mivel a szálak a legfelsőbb körökig is elérnek. A cselekmény a noir zsáner rugójára jár: a főhős egyre mélyebbre jut a társadalom romlottságának feltárásában. Gárdos Éva 1936 Budapestjén játszódó filmjében amellett érvel, hogy a fasizálódás már kezdettől fogva romlottságba taszította a társadalmat. Ritkán ábrázolt korszakba kalauzolja el a nézőt, bemutatja az ország radikalizálódásának kezdeteit.
Kováts Adél és Kulka János / Forrás: Big Bang Media
Gordon nyomozása során nem csak a korhű Budapestet (Pater Sparrow pazar látványtervezői munkája) és eredeti kosztümökbe bújtatott polgárait ismerhetjük meg Ragályi Elemér és fia, Márton kameramunkáján keresztül, de számos markáns karakterrel is találkozunk, akiket a magyar színjátszás legjobbjai elevenítenek meg. Tenki Réka (Testről és lélekről) alakítja kiemelkedően Gordon fotós szerelmét, Dobó Kata éltes madamot játszik, Thuróczy Szabolcs pornófotóst, Kulka János dúsgazdag mágnást, Kováts Adél pedig az ő depressziós feleségét.
Kolovratnik Krisztián / Forrás: Big Bang Media
Gárdos Éva (Amerikai rapszódia) színészvezetése kiváló: a film legfőbb erőssége a főhőst játszó Kolovratnik Krisztián (Sorstalanság, Szabadság, szerelem, Pánik) alakítása. Talán még hitelesebb keménykezű detektívnek, mint a 173 centis Humphrey Bogart volt, mivel magas, fiatalon bokszolt, a noirhősök közül leginkább Mickey Rourke tagbaszakadt, zord, durva vonású Marvjára hajaz a Sin City-ből. Nem mondhatni, hogy Kolovratnikot elhasználták volna, mivel majd’ egy évtizede visszavonult a színháztól is, és most kapta meg élete első filmfőszerepét. Megérte visszatérnie.
A film persze távolról sem hibátlan, lehetne pörgősebb és izgalmasabb. A mai néző ingerküszöbének már kevés, ha egyetlen, önmagában sem túl szenzációs gyilkosság történik egy krimiben, ennél manapság több csavarra van szükség. Kondor, Szekér András forgatókönyvíró és Gárdos viszont összességében kreatívan ötvözték a noirt a kosztümös film műfajával, amiben a kemény krimikben bemutatott társadalmi romlottság egy kor valódi állapota. Az eredmény egy hitelesen ábrázolt történelmi miliőben elbeszélt, tisztes zsánerfilm.