Nézz filmeket úgy, ahogy még soha: a Freeszfe oktatóinak szemüvegén keresztül. A Cinego most Freeszfe tanóráknak ad otthont. Minden megvásárolt film után 300 forinttal, minden megvásárolt válogatás után 1000 forinttal lehet támogatni a Freeszfe munkáját. A hazai filmművészeti oktatás kiválóságaitól tanulva három művészfilmet lehet megnézni:
Larry / előadó: Gelencsér Gábor
Az ELTE BTK MMI Filmtudomány Tanszékének docense. Tíz önálló kötete, kb. 300 tanulmánya, kritikája és recenziója jelent meg különböző folyóiratokban. Két kiadványba filmes tárgyú lexikon-szócikkeket írt, negyedmagával filmes lexikont szerkesztett. Több filmes tárgyú tanulmánykötetet, kézikönyvet, lexikont, katalógust szerkesztett, illetve lektorált. Balázs Béla- (2007) és Szőts István-díjas (2017). 2000-2020 között az SZFE-n tanított, 2021 óta a Freeszfe óraadó tanára.
Az előadáson szó lesz: a film hátteréről, fogadtatásáról, a filmtörténeti előzményeiről, a magyar filmtörténeti hagyományokba ágyazódásáról, a karakter- és közegábárzolásáról. Végül pedig szóba kerül a filmet meghatározó műfaji kontextus, motívumrendszer, stílus és egy részletes elemzést hallhatunk a film zárójelenetéről.
A titokzatos nő / előadó: Schwechtje Mihály
Schwechtje Mihály többszörösen díjazott színházi és filmrendező, emellett bölcsész és osztályvezető. Első diplomáját a Szegedi Tudományegyetem kommunikáció szakán, elektronikus sajtó szakirányon szerezte, és az ELTE filmelmélet-filmtörténet szakát is elvégezte, majd a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktorandusz hallgatója volt filmelmélet szakon. DLA-fokozatát 2019-ben szerezte meg. Doktori értekezésének címe: A filmrendező-oktatás a történetfejlesztés alkotói folyamatán keresztül. Első nagyjátékfilm-rendezése, a tinédzserek elleni internetes zaklatásokkal foglalkozó Remélem legközelebb sikerül meghalnod :-) 2018 őszén került a hazai mozikba. 2013-2020 között az SZFE-n tanított, 2021 óta a Freeszfe óraadó tanára.
Az előadás: a tanóra főbb témái a szerzőiség és a műfaji film keveredése és viszonya, az információ adagolás fontossága, a valóság és a képzelet határának elmosódása és az ehhez kapcsolódó rendezői megoldások lesznek.
Az ügyfél / előadó: Baron György
Báron György filmesztéta, egyetemi tanár, a magyar filmkritikaírás egyik kiemelkedő alakja. A Magyar Újságírók Országos Szövetsége kritikusi szakosztályának elnöke, a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége (FIPRESCI) hazai képviselője. Rendszeresen részt vesz hazai és nemzetközi szakmai konferenciákon, magyar és nemzetközi fesztiválok zsűrijeiben, pl: Velence, Kairó, Mar del Plata, Montreal,Karlovy Vary, Isztambul, Viareggio, Wiesbaden, Moszkva, Palm Springs. A Visegrad Documentary Library magyar kurátora (1999-2001), az Európa Parlament Lux Filmdíj zsűri tagja (2007-2009), a Verzió Nemzetközi emberi jogi filmfesztivál magyar programjának kurátora. 1993-2020 között az SZFE-n tanított, 2021 óta a Freeszfe óraadó tanára.
Az előadás: Ashgar Farhadi iráni rendező berlini és cannes-i díjak sokasága mellett egymás után két Oscart nyert (2012-ben a Nader és Simin – Egy elválás története, 2017- ben Az ügyfél), ami az idegennyelvű kategóriában csak a legnagyobbaknak, Fellininek, Kuroszavának, Bergmannak sikerült. A rendező, aki tehetős középosztálybeli családban nőtt fel, a perzsa film két klasszikusával, Kiarosztamival és Panahival ellentétben, elsősorban erről a társadalmi rétegről mesél történeteket.
A hangsúly így a külső körülményekről a belső emberi- családi konfliktusokra helyeződik át. Minden műve, így Az ügyfél is többrétegű, többszörösen megcsavart, váratlan meglepetéseket tartogató történet. Farhadi már a virtuóz nyitó képsorokkal ellenállhatatlan erővel ránt bele filmjébe, miként tette ezt korábbi remeklése, a Nader és Simin – Egy elválás története prológusában. Nem lehet kétségünk afelől, hogy nagyon magas szinten beszéli a mozgókép nyelvét – úgy, ahogy manapság kevesen. Aztán ugyanerről győz meg az egyszerre titokzatos és bravúros mű további két órája is.
Az előadások és a filmek itt érhetők el.