Október 26.-án tartotta évi rendes közgyűlését a Nemzetközi Filmkritikus Szövetség. A különböző nemzeti szervezetekből összeálló nemzetközi szervezet talán legfontosabb és leglátványosabb feladata az, hogy körülbelül évi 50 filmfesztiválon – pl. Cannesban, Velencében, Karlovy Varyban, Montreálban, Torontóban –oszt ki FIPRESCI-díjat. A tagok legfrissebb döntéseiről Báron György filmkritikust, a magyar delegáltat kérdeztük.

- Milyen kérdéseket érintett az idei közgyűlés?

- Ez a FIPRESCI szokásos évi közgyűlése volt, ahol az aktuális napirendi pontokon túl három nagyon fontos dologban döntöttünk. Egyrészt elnök és elnökségváltás volt, mert ugyan elvileg kétévenként van elnökválasztás, Derek Malcolm már tíz éve volt töltötte be ezt a posztot. Mindig sikerült újra rábeszélni, hogy maradjon. Most azonban végleg lemondott, tehát kineveztük díszelnökké. Így már két díszelnöke van a szervezetnek. A másik Marcell Martin. Az új elnök Michael Ciment kritikus, alelnökei pedig a bolgár Bojidar Manov és az angol Ronald Bergan. Megszavaztuk továbbá, hogy a FIPRESCI díj neve mostantól Nemzetközi Kritikus Díj legyen. Ezt könnyebb kimondani. Végül döntöttünk arról is, hogy nem minden ország egyenlően fizeti majd a tagdíjat, hanem lesz egy alapdíj, és ezen felül minden ország aszerint fizet, hogy hány kritikust küldött a különböző fesztiválokra. Ez hátrányosabban érinti a gazdagabb országokat, a szegényebbeknek viszont előnyös. Magyarország a középkategóriába tartozik. Évente 5-6 kritikust küld, így nagyjából ugyanolyanok maradnak a költségei, mint eddig.

- Volt-e esetleg ezen kívül valami különleges aktualitása a közgyűlésnek?

- Kineveztünk felelősöket igazgatói munkakörökbe. A weboldal szerkesztését, ami eddig elég rosszul állt, elvállalta egy francia úriember. Az Unescoval kapcsolatos ügyeknek szintén francia felelőse lett. Ezen kívül a Közgyűlés minden évben egyidőben zajlik az Olasz Filmek Fesztiváljával Saint Vincente-ben. A fesztivál támogatja a közgyűlés költségeit és közös tanácskozások, programok is zajlanak. Idén az irodalmi adaptációk és a film összefüggése volt a legfőbb téma.

- A FIPRESCI kritikusai is díjaznak ezen a fesztiválon?

- Nem. Ezen kizárólag olasz zsűri van, a FIPRESCI tagjai csak részt vesznek a vetítéseken. Idén életműdíjat kaptak a Taviani fivérek, akiknek most mutatták be a Tolsztoj feltámadásáról készített háromórás filmjét. A legjobb film díját pedig A fegyverek mestersége nyerte Ermanno Olmitól.

- Mennyire tükröződik a nemzetközi politikai helyzet a szövetség életében?

- Annyiban, hogy vannak országok, ahol konkurens filmkritikusi szervezetek vannak. Például Jugoszlávia azért nem volt jelen, mert nem tudtak megegyezni abban, hogy kit küldjenek, és minden ország csak egy kritikust küldhet, hiszen összesen 30 ember vesz részt a közgyűlésen. Az amerikai küldött pedig az ismert események miatt nem is vállalkozott az utazásra.


- Ez komolyan befolyásolta a tanácskozást?

- Nem, mivel az amerikaiak eddig se voltak túl aktívak. Ott egy nagyon exkluzív dolog küldöttnek lenni. Csak az ismert, komoly lapok kritikusait küldik a fesztiválokra. Ez nem is csoda, hiszen Amerikában rengeteg a filmkritikus. A szervezet munkájába kevésbé szóltak bele eddig, mivel a FIPRESCI elsősorban az európai filméletre koncentrált. Az utóbbi időben azonban kicsit aktívabbak lettek az amerikaiak és az ázsiaiak is.

- A filmhunak adott legutóbbi interjújában a magyar helyzettel kapcsolatban elmondta, hogy nem mindig találni itthon eléggé képzett, tájékozott kritikusokat, akiket fesztiválokra lehet küldeni, a fiatal kritikus generációt pedig sokkal jobban be kellene vonni ebbe a folyamatba. Azóta változott valami?

- Picit javult a helyzet. Beszélgettem Derek Malcolmmal és Klaus Ederrel, a FIPRESCI főtitkárával arról, hogy lehetne több tehetséges, nyelveket beszélő fiatalt bevonni a munkánkba. Idén már két elsőfesztiválozó kritikust sikerült nemzetközi zsűribe küldenünk Magyarországról. Nánay Bence Chicagóban, Kozák Zsuzsa Kijevben járt. Az az igazság, hogy ma már nem olyan nagy csáberő a fiatalok számára egy külföldi utazás, különösen, hogy egy fesztiválzsűrizés komoly figyelmet és rengeteg munkát jelent.

A FIPRESCI fejlesztés alatt áll oldala
"Ez egy kétlaki szakma" - Beszélgetés Báron Györggyel