A fesztivál továbbra sem tartozik a világ nagy versenyfesztiváljai közé, így a program összeállításában nem a premierek, illetve a versenyszekció követelményei játsszák a fõszerepet, hanem sokkal inkább a változatosság és a merészség. Különösen igaz ez az elmúlt öt évre, amely során az idén leköszönõ művészeti igazgató, Shane Danielsen felelt a program összeállításáért.
Danielsenrõl köztudott, hogy összeállításaival szereti provokálni, megbotránkoztatni, elgondolkodtatni az idelátogató közönséget. Edinburgh nem annyira a nagy nevek és a nagy befutók fesztiválja volt a mûvészeti vezetése alatt, hanem sokkal inkább a felfedezéseké, ahol mindig várt egy-két igazi gyöngyszem a közönségre, és ahol mindig felbukkantak a legprovokatívabb és leginkább vitaindító alkotások, amelyeket sok más fesztivál nem mer, vagy nem akar bemutatni.
Változatosság és merészség - színes program Claudia Llosa: Madeinusa |
Bár mindig szerepel a fesztivál programjaiban jónéhány neves rendezõ filmje is, az idén valahogy feltûnõen kevés igazán ismert rendezõ filmje szerepel a programban. A sztárok és a sztárrendezõk ezúttal inkább személyesen teszik tiszteletüket, hogy közülük többen is, mint például Sigourney Weaver, Charlize Theron, John Hurt, Brian De Palma, Steven Soderbergh, Kevin Smiths, Arthur Penn, Sir Sean Connery (aki maga is edinburgh-i születésû és a fesztivál fõ patrónusa) és a neves producer Iain Smith, a fesztivál népszerû Reel Life Interview sorozatának keretében, a nagyközönség elõtt valljanak életükrõl és munkásságukról.
Az interjú-sorozat elsõ vendége Sigourney Weaver volt, akinek kedves természetessége, szembetûnõ félénksége, intelligenciája és a munkája iránt érzett alázata teljesen magával ragadta a közönséget. Meglepõ volt hallani, hogy ez a kemény arcvonású és atlétikus termetû színésznõ, aki négyszer öltötte magára a rettenthetetlen Ripley szerepét és olyan rendezõkkel dolgozott együtt, mint Woody Allen, Roman Polanski, Brian De Palma, Ang Lee, Peter Weir, Ridley Scott vagy James Cameron, milyen belsõ bizonytalansággal lát neki a szerepeire való felkészülésnek. „Azt hiszem a mai napig meglévõ félszegségem részben a magasságomból adódik, részben abból a sok kezdeti kudarcból, amely igazán göröngyössé tette pályám indulását. Talán ennek köszönhetõ az, hogy a mai napig az az elsõ gondolatom minden felkínált szereppel kapcsolatban, vajon meg tudom-e csinálni, vajon tényleg olyan jó színész vagyok, hogy hiteles alakítást tudok nyújtani a szerepben.”
Teltház előtt Kevin Smiths: Clerks II |