A hét az egyik kedvenc magyar filmünkkel, Szörény Rezső BUÉK!-jával kezdődik, ami egy szerény, hajnali 3-as indulással látható. Az 1978-ban készült dráma egy nap leforgása alatt, számos társadalmi és párkapcsolati problémát feszeget, olyan színész-óriások közvetítésében, mint Bujtor István, Bálint András, Esztergályos Cecília vagy Haumann Péter. “Három fiatal vegyészmérnök-kutató - Laci, Kati és Gyuri - szilveszter előtt néhány nappal az elmúlt év megfeszített munkáját és annak az utolsó munkanapon várható eredményét ünnepli. Isznak, bolondoznak és megfogadják, hogy semmit sem tesznek ezentúl egymás tudta nélkül. Közösen dolgoztak egy fejlesztési programon, amelyet igazgatójuk is támogatott, és amely számukra bizonyosan szakmai előmenetellel kecsegtetett.”

Szörény Rezső: BUÉK!

Kedden a Monty Python tagjainak egyik kevéssé ismert, de a többi munkájukhoz hasonló, abszurditásban lubickoló nagyjátékfilmjét, Az élet értelmét vetítik. A Brian élete és a Gyalog galopp kreatív elméinek filmje leginkább a társulat korai sorozatához, a Repülő Cirkuszhoz hasonlítható, szkeccses szerkezete, és a groteszk elemek tobzódása miatt. Rövid történeteik az élet különböző állomásait mutatják be, a születéstől a halálig, és mindazt ami ezeket összeköti – szeretet, szexualitás, vallás, és munkavállalás is az abszurd humor királyainak terítékére kerül.

Monty Python: Az élet értelme

A hét közepén (és utána majdnem minden este) újra látható a tavalyi év legnagyobb büszkesége, Nemes Jeles László Oscar-, Golden Globe-, BAFTA-, és többek közt cannes-i nagydíjat is elnyerő alkotása, a Saul fia. A filmet, ami miatt újra a magyar filmről beszélt az egész világ, egy évvel a csúcs után már senkinek nem kell bemutatni, mi is rengeteget foglalkoztunk vele. Főhőse Saul (Röhrig Géza), a Sonderkommandó szolgája az auschwitzi haláltáborban, aki az elégetésre váró holttestek között saját fiát véli felfedezni. Az embertelen körülmények között, minden erejét arra fordítja, hogy kicsempéssze a fiút, és méltó módon eltemesse őt.

Csütörtök éjjel egy kihagyhatatlan, kötelező érvényű Tarkovszkij-klasszikust, a Sztalkert vetítik. A 160 perces sci-fiben, egy kietlen, ipari város melletti terület, a Zóna rejtelmes, természetfeletti világába vezeti el Sztalker az Írót és a Professzort. Mind más céllal vágnak neki ennek az útnak, de a belül tapasztalt, megmagyarázhatatlan erő mindent felborít bennük. “Vizuálisan igen szuggesztív kamaradráma formájában veti fel az élet olyan nagy kérdéseit, mint az atomkorszak fenyegetése, a hit és a boldogság problémája, a kiútkeresés egy egyre lehetetlenebbé váló helyzetből és az ennek érdekében szükséges változ(tat)ások. A cím meghatározott célú határátlépőt jelent, és valóban a határ átlépéséről van szó, de a határ nem egyszerűen egy földrajzi övezet, a Zóna határa, hanem a belső világra s ezen belül arra a kényszerpályára utal, amelyen kialakítjuk viszonyunkat a jövőhöz.“

Nemes Jeles László: Saul fia

Péntek éjjel Sam Mendes hasonlóan Oscar- és egyéb díjakkal elhalmozott filmje, az Amerikai szépség pótolható. Azóta kultikus karakterré váló Lester Burnham (Kevin Spacey legjobb formájában) besavanyodott, kertvárosi életet él, a feleségével (Annette Benning szintén) elhidegültek egymástól, a munkáját utálja, és tinilányával is elbeszélnek egymás mellett. Beszürkült életét a lánya iskolai barátnője kavarja fel, aki új életet lehel a férfiba. A film egyik különlegességét Lester narrálása adja, ami ironikus, humoros és megható keretbe foglalja a történetet, a felvezető képekhez így mesél a főhős: "A nevem Lester Burnham. Ez a környék, ahol lakom. Ez az utcám. Ez az életem. 42 éves vagyok. És alig egy éven belül meghalok. Ezt persze most még nem tudom. Bizonyos értelemben már most halott vagyok. Nézzetek rám. Rejszolok a zuhany alatt. Ez a napom fénypontja.”

Gauder Áron: Nyócker

Animációs néznivaló szombat estére Gauder Áron Nyócker című vígjátéka, ami a budapesti dzsungelbe helyezi Rómeó és Júlia történetét: Lakatos Ricsike és Julika szerelmének útjában számos strici, korrupt rendőr és egy egyre növekvő pénzhalom áll, a kerület alatti felfedezetlen olajmezőkről nem is beszélve. A különleges animációs technikával készült filmben Szabó Győző, Badár Sándor vagy például Gesztesi Károly arcjátéka is megelevenedik. Vasárnapra egy 180 fokos fordulattal a világirodalom egyik legnagyobb klasszikusának feldolgozását, a BBC kultikus Büszkeség és Balítéletét ajánljuk, ami több csatornán is pótolható a hétvégén. Elizabeth Bennet és Fitzwilliam Darcy hat részes szerelmi és családi civódása bármikor újranézhető, ezen a hétvégén ráadásul az utolsó részeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik – mi ezt a verziót ajánljuk.

március 20., hétfő

BUÉK! (r.: Szörény Rezső) / 03:00, TV2

március 21., kedd

Az élet értelme (r.: Terry Giliam, Terry Jones) / 02:05, TV2

március 22., szerda

Saul fia (r.: Nemes Jeles László) / 20:00, HBO

március 23. csütörtök

Sztalker (r.: Andrej Tarkovszkij)

március 24., péntek

Amerikai szépség (r.: Sam Mendez) 03:40, Paramount Channel

március 25., szombat

Nyócker (r.: Gauder Áron) / 22:10, Comedy Central

március 26., vasárnap

Büszkeség és balítélet (r.: Simon Langton) /  1-2. rész 15:50, Sorozat+ / 5-6. rész 18:45 M5

Idézetek: Port.hu