Balogh Mirjana Wish You Were Ear című alkotása egy olyan világban játszódik, amelyben, ha egy pár szakít, el kell cserélniük egy testrészüket. Az emberek így nemcsak szó szerint elveszítik egy részüket, de magukkal is hordozzák minden volt kapcsolatukat. Két, egymással kapcsolatban álló ember egymást akarva-akaratlanul formálja, a közösen megélt idő alatt történt változások pedig őket is alakítják, a részükké válnak. Az alkotó a testrészekkel a kapcsolatok transzformáló hatására reflektál, minden idegen rész egy-egy újabb változást szimbolizál.

Tőkés Anna animációja saját élményeket dolgoz fel, hiszen gyerekkorának nagy részét a tornateremben töltötte. Az utolsó dobást azt mutatja be, ahogy a verseny közeledtével a stressz felerősíti a fiatal ritmikus gimnasztikázóban rejlő bizonytalanságokat. A főhősnek, Katának rá kell jönnie, hol kezdődik ő, és hol ér véget a csapata iránti szeretete ahhoz, hogy megtalálja a helyét.

 

Ivády Tamás alkotásában egy nő veszti el a nagymamáját. Az Örökrészben a lakásán már csak néhány doboz maradt, tele személyes tárgyakkal. Felmenve a nagymama lakására a nő felidézi korábbi emlékeit, melyben megismerhetjük a közöttük lévő viszonyt, hogy mit jelentett számára a nagymama, majd az idő folyamán hogyan cserélődtek fel közöttük a szerepek. Az emlékfolyam végén úgy tűnik, hogy az az életérzés, ami a nagymamával együtt járt, az ő halála után már nem fog fennmaradni. A dobozokat aztán két költöztető munkás viszi el, így a nő kénytelen végleg elhagyni a lakást, és ezzel hátrahagyni a múltat. Ám hazaérve találkozhatunk a nő fiával is, és kettejük kapcsolata által a nagymama szellemisége mégis tovább él.

Hlavay Bence alkotása azt a filmesek által többször is feldolgozott témát dolgozza fel, amikor valaki visszatér gyerekkora helyszínére, de ott már nem találja a helyét. A Megenném, ha bírnám főhőse Marci, a húszas éveiben járó srác berobog egykori lakhelyére, a nyugalmas vidéki környezetbe egy zsúfolt metrószerelvénnyel. Barátai fogadják, és el is indulnak kedvenc helyükre. Útközben gyorsan kiderül, hogy Marci nem tud vissza helyezkedni a régi idillbe. Folyamatosan elkalandozik és kikapcsol. Vajon hogyan tud barátai segítségével visszatérni ebbe az idillbe? 

Erhardt Domonos Szemem sarka című filmje 2023-ban a Berlinale ifjúsági zsűrijének külön méltatásában részesült, most pedig a VárKert vásznán lesz látható. És nem csak a vászon fölött lesz varázslatos a kilátás: a Budapest hangulatát magával ragadóan tükröző rövidfilm, amelyben a budapesti panoráma is megjelenik, azt a pillanatot mutatja be, amikor két, addig egymás számára ismeretlen ember élete összetalálkozik egy pillantás erejéig.

Végül Tudisco Júlia filmjét, A madár gyermekeit vetítjük le, amely fiktív mitologikus történet bolygónk születéséről és haláláról. A film két naiv istengyerek szemén keresztül mutatja be a Földön történő dolgokat. Egyikőjük egy kicsit vad, lelkes lány, aki a teremtés erejét hordozza, a másik pedig egy kedves, szelíd, szorongó kisfiú, aki a pusztítás képességével rendelkezik. Köztük nem küzdelem folyik, kapcsolatuk két egyenrangú fél közös játéka, harmóniájuk felfedezése, megteremtése. Közös életük addig működni is látszik, amíg egy új tényező nem lép a történetbe: az emberi faj.

MOME Anim válogatás - vetítés előtti beszélgetéssel

Időpont: augusztus 26. (beszélgetéssel), 20:00 / augusztus 27., 21:00
Helyszín: Várkert Bazár

Jegyek ITT.
Facebook esemény ITT.

Borítókép: jelentfotó a Szemem sarka című filmből