2008. 02. 19. filmhu
A filmhu két tudósítóval, kiemelt figyelemmel kísérte végig az idei Berlini Filmfesztivál eseményeit. A világ egyik legrangosabb filmes találkozójának történéseiről szóló cikkeink alább egy csokorba gyűjtve találhatóak.
- Az előkészületek:
A versenyfilmek
Mit nézünk Berlinben? Vol. 1.
Mit nézünk Berlinben? Vol. 2.
Mit nézünk Berlinben? Vol. 3

A szervezők és a kritikusok egyetértenek abban, hogy a program hangulata elég nyomasztó lesz: csupa thriller, dráma , egyéni és társadalmi tragédiát boncolgató film jutott be a legjobbak közé idén. Ha a műfaji skála nem is, a nemzeti annál szélesebb: német, francia, brit, brazil, lengyel filmeket láthat a fesztivál közönsége és a zsűri, de képviselteti magát még a Kínai Népköztársaság és Japán filmművészete is. Háromrészes beharangozó-cikk!
Magyarok Berlinben
Talent Campus résztvevői
Idén hatodik alkalommal rendezik meg a Talent Campust a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. A 2003 óta a fesztivál egyik alappillérjét képező eseményre idén öt magyar fiatal tehetség jutott be: Ruszev Szilvia, Cziráki Gergely, Darvas Csanád, Trencsényi Klára és Lovas Balázs, a filmhu felelős szerkesztője.
- A Potsdamer Platz-ról jelentettük:
Nem meglepő meglepetés
Berlin, egy város a fesztiválért

Merő igazságtalanság a filmszemlénket a Berlini Filmfesztivállal összehasonlítani, hiszen az egyik többtízmilliós költségvetésből szervezett nemzetközi esemény, a másik pedig szerényebb, helyi értékűre kalibrált mustra. Nem igazságos, de kikerülhetetlen, ha a tudósító Budapestről érkezik, ahol éppen csak befejeződött a szemle, már csak azért sem, mert az utóbbi időben többször hallottuk: a nemzetközi fesztiválokhoz kell igazodnia a magyar filmszemlének. Nos, Berlin mintaként szolgálhat számunkra - ebben is.
Sokkoló kezdet
Vér és erőszak

Kicsit véresen és erőszakosan, de izgalmasan telt a Berlinale harmadik napja. Őzgul Yildirim az első filmjével, egy német gengszterfilmmel, a Chikó-val debutált, az eddig sorozatrendezőként ismert Brad Anderson szővevényes thrillert varázsolt a vászonra Woody Harrelsonnal és Emily Mortimerrel, Damian Harris pedig egy nyolcévesen elrabolt és prostitúcióra kényszerített kislány történetével sokkolta a nézőket.
A magyar Shooting Star
Nagy Zsolt Damaszkuszba tart

A Berlinale ötödik napján, tegnap mutatták be a nemzetközi újságírókból álló publikumnak a Shooting Starokat, azaz a jövő tehetségeit. A nemzetközi zsűri huszonkét jelöltből választotta ki az általuk legtehetségesebbnek tartott személyeket, és értékelésében hangsúlyozta, hogy kivételes színészekről és tehetségekről van szó.
Függetlenek a Panorámában
Berlinbericht

Amíg a Berlinale versenyprogramjában a nagyközönségnek szóló, azt szórakoztatni kívánó produkciók kaptak helyet, addig a Panorama szekció a független, művészi és egyéni hangvételű alkotásokat hivatott bemutatni.
Csillogó partik, egyszerű filmek
A megnyerő egyszerűség

Ha a meta-fesztiválon néha úgy is tűnik, csak a filmpaloták csillogó kirakatának díszítőelemei a filmek, akkor azok legalább legyenek szépek és jók. Azt a következtetést szeretnénk levonni, még ha megalapozatlanul is, hogy az európai filmeseket érdekli, mi történik az ablakuk alatt.
Doris Dörrie
Cseresznyevirágzás

A nézők és a német sajtó gondolatban már Doris Dörrie-nek ítélte az Arany Medvét. A Cseresznyevirágzás az egyetlen német versenyfilm. Takarítsd ki a lakást, élvezd az életet és néha azért a szüleidet is hívd fel…. Talán így lehetne összegezni a német rendezőnő Doris Dörrie Cseresznyevirágzás -- Hanami-jának mondanivalóját.
Berlin és a történelem
Katyin mártírjai

A Berlinale utolsó előtti napjára történelmi drámák jutottak. Elsőként Andrzej Wajda Katyn című filmjét láthattuk, aztán a két Boleyn lányról, Annáról és Máriáról szóló kosztümös filmet, Justin Chadwick tálalásában Eric Banával, Scarlett Johanssonnal és Natalie Portmannal a főszerepben. A sajtótájékoztatón a legtöbben azt kérdezték Wajdától, hogy miért pont most lebbentette fel a fátylat Lengyelország eme hányatott, vitatott és sokáig titokban tartott fekete foltjáról, és miért nem a rendszerváltozás után közvetlenül.
A jövő jelen volt
Véget ért a Talent Campus

Ahogy a Berlinale előtt beharangoztuk, az A-kategóriás fesztivál immár hagyományos kísérőprogjamjaként ismét megrendezték a Talent Campus-t, a fiatal filmes tehetségek világtalálkozóját.
- És a díjak, medvék:
Brazil film kapta az Arany Medvét
A nemzetközi zsűri a brazil Elit osztag (Tropa de elite) című filmet részesítette a legnagyobb elismerésben. A José Padilha rendezte alkotás a kábítószer-maffia elleni könyörtelen harcot és ennek keretében a katonai rendőrség egyik különleges egységének tevékenységét mutatja be.