Legutóbb 2020-banA fészek kapcsán beszéltünk hosszabban Erdély Mátyással, aki azóta sem tétlenkedett: Foe címmel Paul Mescallal és Saoirse Ronannal forgatott egy romantikus sci-fit, majd szintén világsztárokkal készítette el a Vaskarom című sportdrámát. Az elmúlt hónapokban aztán tényleg felpörögtek az események Erdély körül: mindkét filmet bemutatták az amerikai mozik, ráadásul Zac Efronról népszerű vélemény – mi is egyetértünk vele –, hogy karrierje eddigi legjobb alakítását láthatjuk tőle a Vaskaromban, megérdemelt volna egy Oscar-jelölést.
Mielőtt belevágtunk volna a két film kitárgyalásába, a reklámfilmezésről mesélt nekünk, szereti-e a velük járó sok utazást, egyáltalán, szereti-e őket csinálni. Kiderült, hogy a reklámokkal a szabadságát váltja meg, anyagi biztonságot teremtenek ezek a munkák, amely következtében tényleg csak azokat a filmeket vállalja el, amik megfogják őt. „Ez olyan projekt, amiért megéri itthagyni a családom, és elmenni öt hónapra?” – teszi fel magának a kédést ilyenkor.
„Ha Sean Durkin azt mondja, egy receptkönyvből fog filmet csinálni, akkor is megyek” – tértünk át a Vaskaromra és A fészek rendezőjéhez, Durkinhöz fűzödő bizalmas kapcsolatára. Erdély elárulta, először azt hitte, hogy Durkin viccel, amikor elárulta neki, hogy pankrátorokról szeretne filmet forgatni. Korábban egyáltalán nem érdekelte ez a sport korábban, de aztán a film készítése közben megértette, miért lehet érte rajongani.
Zac Efron hónapokon át keményen edzett a szerep kedvéért, iszonyúan kigyúrta magát, kíváncsiak voltuk, egy hozzá hasonló sztárszínész vajon élhet-e külön kívánságokkal az operatőr felé, hogy minél többet mutassa őt a kamera, illetve arra is, Erdély hogyan készült a forgatásra, hiszen az operatőri munkához is jó erőnlét kell.
Ha van igazság, a Vaskarom 2023 egyik legjobb amerikai filmjeként fog bevonulni a filmtörténetbe, és ez a podcast a reményeink szerint segíthet kicsit jobban megérteni, miért tud ennyire megrázó filmélmény lenni a Von Erich család tragédiáját az egyik idősebb testvér, Kevin szemszögéből elmesélő sportdráma. Erdély például többször visszatért ahhoz a gondolathoz, hogy nem akartak öncélúan vizuális patronokat durrogtatni, szerinte sok mostani film esik ebbe a hibába, mindig a lehető legegyszerűbb megoldást keresték, amivel hatásosan, de a túlzo melodrámát elkerülve tudják továbbmesélni a történetet.
Felemlegette, hogy milyen szerencsésen alakult a bulijelenet forgatása, és azt is, a Saul fia cannes-i premierjéhez képest mennyire volt más élmény egy dallasi moziban – ahol elfogták Kennedy gyilkosát – átélni a Vaskarom első nyilvános vetítését. Amíg Sean Durkin filmjéről végig nagy büszkeséggel mesélt Erdély, A Foe kapcsán már azt mondta, abban a filmben több volt, mint ami végül lett belőle.
Elmondta nekünk, milyen dramaturgiai hiányosságai vannak a sci-finek, de ugyanakkor azt is, mennyire élvezte az ausztráliai forgatást – volt egy hét, amikor végig egy helikopteren ült –, illetve azért is hálás is sorsnak, hogy két olyan fantasztikus tehetséggel dolgozhatott együtt, mint Saoirse Ronan és Paul Mescal: „Annyira meggyőző, szép és intim viszony, amit eljátszanak. Teljesen elhiszed nekik, hogy régóta együtt vannak. Azon csodálkozom, hogy igazából nem szerettek bele egymásba.”
A magyar operatőr azt is elmesélte, hogyan került bele a Gravitációt és a Romát jegyző Alfonso Cuaron mini-sorozatába, a Disclaimerbe, a saját megfogalmazása szerint „takarítói pozícióban”, és ebből hogy következett az, hogy egyik nap telefonok és poharak helyett hirtelen Cate Blanchettet kellett filmeznie. Természetesen arról is kérdezük, vajon ő fényképezi-e Nemes Jeles László előkészítés alatt álló, harmadik nagyjátékfilmjét, az Árvát.
A Vaskarom jelenleg elővetítéseken kapható el, és március 21-től kerül országos moziforgalmazásba. A Foe az Amazon Prime kínálatában érhető el. A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, elérhető a népszerű podcast alkalmazások keresztül, illetve ezeken a felületeken találjátok meg az adásainkat: Spotify, Apple Podcasts és Google.
címlapkép: Erdély Mátyás / forrás: Devin Yalkin