Mátyást Lisszabonban értem utol, ahol éppen egy reklámfilm forgatására készült. 2020 elején egy másik külföldi reklámnál is vezető operatőrként volt feltüntetve a neve: a Telekom hirdetésében a legnagyobb Z-generációs ikont, Billie Eilish-t fényképezte. Elmondása szerint nem nagyon ismerte előtte a popsztár munkásságát, de a forgatás óta az egész család nagy rajongója lett Billie zenéjének.
Billie Eilish a Telekom reklámfilmjében
Legutolsó munkái közt a Napszállta után egyből a The Nest (A fészek) következik a sorban. Kíváncsi voltam, mi történt a két film között, eltelt-e valamennyi idő vagy azonnal elkezdték a közös munkát Sean Durkin-nel. Mint kiderült, Mátyás és Sean kapcsolata régre visszanyúlik, 2013-ban együtt forgatták a négy részes Southcliff című sorozatot, de a Borderline Films két másik alapítótagjával is dolgozott már együtt a James White című drámában, ami itthon a Cinefesten volt látható.
A The Nest a 80-as években követi egy középosztálybeli család életét. Az angol származású apa (Jude Law) egy ígéretes üzleti ajánlat miatt Amerikából Angliába akar költözni a feleségével és két gyerekével. Mivel az elmúlt tíz évben négyszer költöztek egyik városból a másikba, a felesége bizonytalanul fogadja az ötletet, de a férfi magabiztossága végül meggyőzi, és egy London melletti, vidéki kúriában vágnak bele az új életbe. Mégis hiába a rengeteg ambíció és sikervágy, idővel elmaradnak az üzleti sikerek, és ez nem csak a házasságukat, hanem a teljes családi harmóniát felborítja.
Jude Law, Erdély Mátyás és Sean Durkin a forgatáson / Forrás: IMDB
Mátyás felidézte, hogy a The Nest készítése közben rendkívüli, szinte telepatikus összhangba kerültek a rendezővel. Az előkészítés és a forgatás során is félszavakban kommunikáltak egymással, ami idővel a színészekre is átragadt – a feleséget alakító Carrie Coon egy-egy pillantásból felismerte, hogy mit szeretnének látni tőle a képen. Kíváncsi voltam, hogy ezzel szemben hogyan zajlik a közös munka Nemes Jeles Lászlóval, aki híres arról, milyen alaposan kivizsgálja és átbeszéli egy-egy jelenet részleteit és technikai megoldásait. Próbáltam kihúzni belőle pár részletet Az árva című új és egyelőre szupertitkos filmtervükről is, ami nemrég fejlesztési támogatást kapott az NFI-től.
Jude Law-t az első igazi világsztárnak tartja, akit lehetősége volt fényképezni. Arra a klasszikus bulvár kérdésre, hogy “milyen élmény volt vele dolgozni” egy emlékezetes hajnali forgatást idézett fel, ami Jude-nak érzelmileg, Mátyásnak pedig fizikailag volt iszonyú megterhelő. A színész egy figyelmes és vérprofi gesztussal sietett a segítségére a jelenet közben, amire máig csodálattal gondol vissza. Arról is mesélt, hogy milyen volt a filmben fontos szerepet játszó, rusztikus angol kúriában forgatni, hogyan alkottak olyan korhű közeget, amiből nem üvöltött, hogy a 80-as években játszódik, és felidézte, miért volt csalódás neki a Sundance filmfesztivál.
Végül a szó az SZFE körüli állami modellváltásra és a diákok sztrájkjára terelődött. (Az interjú október közepén készült.) Kíváncsi voltam, miért tartotta fontosnak sok társával együtt kilépni a HSC-ből, vagyis a Magyar Operatőrök Szövetségéből, és az is érdekelt, tervezik-e egy új egyesület vagy szövetség megalapítását. “Hirtelen megezerszereződött a kommunikáció az operatőrök között, ami nagyon jó, és régi fájó pont volt. Most van egy szándék a teljes újragondolásra.”
A beszélgetés az alábbi videóban látható / hallgatható végig, illetve hamarosan a Filmhu Facebook oldalán is. A The Nest november 17-én került amerikai VOD forgalmazásba, amint Magyarországon is elérhető lesz, hírt adunk róla.