Kapcsolódó anyagok

Petrányi Viktória, aki leginkább Mundruczó Kornél állandó producereként ismert, összefoglalta filmhu számára a május 13-án zajlott beszélgetés legfontosabb kérdésköreit. Az esemény moderátora Phillip Bergson brit filmes újságíró volt, aki a BBC munkatársa és tavaly a 36. Filmszemle vendége is volt.

Bergson először személyes kérdéseket intézett vendégeihez, arról faggatta az eseményen bemutatkozó filmeseket, hogy miért választották ezt a pályát, valamint segítségükkel arra keresett választ, hogy Makk Károly, Fliegauf Benedek és Mundruczó Kornél hol találhatók egy képzeletbeli kulturális térképen.

Kulturális káosz vagy olvasztótégely

A következő nagy kérdéskör a nemzeti film viszonyát vizsgálta a mai, főként európai kulturális környezetben. Ennek összefüggéseire történelmi okokkal és koprodukciós érdekek vizsgálatával igyekeztek választ találni a résztvevők. „A kulturális identitás elkerülhetetlen kérdés a koprodukciók létrehozásakor, hiszen az egyes résztvevő országok más és más követelményeket támasztanak, és vigyázni kell, hogy a végtermék ne egy kényszerűen összeollózott kulturális montázs legyen.”

A Dealert a közönség aktuálisnak tartja


A beszélgetés során arra is igyekeztek választ találni, hogy a koprodukciós részvétel miként képes a magyar kultúra, annak jellegzetességeinek közvetítésére. „Mundruczó Kornél és Fliegauf Benedek szerzői filmesként nem elsősorban erre fektetik a hangsúlyt, de természetesen számukra is elismerés, ha nevük és filmjeik ilyen összefüggésbe kerülnek.”

A beszélgetés végén az alkotókat jelenleg is folyamatban lévő terveik, munkáik mellett arról kérdezték, hogy milyen most filmesnek lenni. Erre optimista válaszok érkeztek, mivel egyre növeksziK a hazai mozikban látható magyar filmek száma és Petrányiék szerint erre egyre többen kíváncsiak.”

Muhi András a berlini szereplésről elmondta, hogy a nemrég indult eseményen való részvétel fontos számára, hiszen a német fővárosban kezdődött Fliegauf Benedek és az Inforg Stúdió sikere a Rengeteggel, majd később újabb elismerés jött a Dealerrel. „A Dealer az a film, ami általában megmozgatja a közönséget, folyamatosan jönnek a kérdések. Hasonlóak a tapasztalataim az eddigi összes közönségtalálkozóról, ami nagyon jóleső visszajelzés.”

Új újhullám

„A Dealert a közönség aktuálisnak tartja – folytatta Muhi András. A beszélgetések során gyakran az is kiderül, hogy a kérdezők között sokan személyesen is érintettek, de alapvetően nem drogos tapasztalatcseréről van szó.” Leginkább szakmai kérdéseket feszeget vetítés után a közönség: a film tempójáról, a hangról, a színészekről, a színvilágról érdeklődnek. Illetve felvetődik, hogy miért nincsenek drámai csúcspontok a Dealerben, és a történet milyen szorosan kapcsolódik Budapesthez, mennyire általános. „Alapvetően tehát nem a drogról, hanem a filmről beszélnek, illetve arról, hogy hol a helye a Dealernek a mai filmes világban.”

A délutáni panelbeszélgetésen jellemzően alapkérdésekről esett szó, Muhiék arról informálták az érdeklődőket, hogy mennyibe kerül egy hazai film leforgatása, milyen nézettséggel futnak nálunk a filmek. Természetesen szóba került a filmtörvény és a neki köszönhető filmipari felfutás. „Ma már egy magyar újhullámról beszélhetünk, amit már egyre kevésbé kell bizonygatni, és olyan fiatal alkotók tartoznak ide mint Fliegauf Benedek, Mundruczó Kornél, Pálfi György, Hajdu Szabolcs és Szaladják István.”