A 2009-es gazdasági válság számos alkotóban izgalmas kreatív energiákat szabadított fel, akik a kialakult káoszt különös hangulatú, főként elég nyomasztó filmekben dolgozták fel. Szerteágazó mozgalmukat a rajongók Greek Weird Wave-nek, vagyis Furcsa Görög Filmek hullámának hívják. Ezekben a filmekben sok minden okozhat bizarr hangulatot: származhat egy szokatlanul szabadon hagyott történetből, a szereplők abszurd döntéseiből (amikre sokszor nem érkezik reakció a többi embertől), vagy a szenvtelen színészi játékból. Mivel még sosem jártam Görögországban, csak ezekre a filmekre tudok támaszkodni, ha elképzelem, milyen érzés lehet ott élni. Alig várom, hogy egyszer belépjek ebbe a bizarr országba. 

Az ArteKino Online Filmfesztivál idei programjában látható Son of Sofia a mágikus realista történetét az olimpiai lázban égő Athénba helyezi. Főhőse a 11 éves Misha, Oroszországból érkezik meg rég nem látott anyjához, aki időközben hozzáment egy idős görög úrhoz. Görög és orosz tradíciók kerülnek szembe egymással a feszült családi térben, Misha éjszakánként egy állatokkal teli mesevilágba menekül, hogy feldolgozza az őt érő új ingereket. A filmet az ArteKino hivatalos oldalán tudod megnézni.

Yorgos Lanthimos: Kutyafog (+ A homár, Egy szent szarvas meggyilkolása, A kedvenc)

A hullám leghíresebb képviselőjének Amerikában is imádják a bizarr stílusát, az utóbbi években egyre több díjjal halmozzák el, és A-listás színészek állnak hozzá sorba egy-egy emlékezetes szerepért. Nicole Kidman, Colin Farrell, Rachel Weisz, Emma Stone és Olivia Colman (aki A kedvencért Oscart is nyert) csak néhány a sok közül, akik láthatóan lubickolnak ebben a különös, Európából importált sötét hangulatban. A homár, az Egy szent szarvas meggyilkolása és A kedvenc mind remekbe szabott dráma, nyakon öntve fekete humorral és kegyetlen társadalomkritikával. Közülük jelenleg A kedvenc érhető el streamben, az HBO GO oldalán


Amerikai munkái mellett egyik első filmje, a 2009-es Kutyafog váltotta ki a legnagyobb döbbenetet és elismerést a nézőkből, brutalitása mindenkiben nyomot hagy. A film történetében három tinédzser (névszerint Idősebb Lány, Fiú és Fiatalabb Lány) a külvilágtól elzárva nő fel, sosem jártak a családi ház falán túl, szüleik szerint az élet odakint veszéllyel és szörnyekkel teli. Sajátos szabályokat állítanak fel nekik, a házban egy mini-diktatórikus rendszer alakul ki, ahol az apa mindenek felett álló. A ház felett elhúzó repülőgépet félelmetes idegen tárgynak tekintik, összecserélik a szavak jelentéseit, legfontosabb ismereteiket a játékokból és a rongyosra nézett VHS filmekből nyerik. A fiú növekvő szexuális ösztöneit egy házhoz hozott nő elégíti ki, aki a két lány érdeklődését is felkelti, és bár tudatalatt érzik, hogy börtönben vannak, egy ígéret reményt ad nekik a szabadulásra: elvileg akkor hagyhatják majd el a házat, ha a felnőtté válás szimbólumaként kiesik az egyik kutyafoguk. Szigorúan 18-as karikás, brutális élmény Lanthimos filmje, egy kegyetlen szatíra, ami minden nyomasztás ellenére humort is tartogat magában. Plusz itt rejtőzik minden idők egyik legjobb táncjelenete is.


Babis Makridis: Pity


Babis Makridis filmje a Son of Sofiához hasonlóan ArteKino-s veterán, 2018-ban kilenc másik filmmel (köztük Reisz Gábor VAN-jával) volt együtt látható a fesztivál programjában. A Pity egy olyan ember történetét meséli el, aki a szánalom függője lesz. Miután felesége kómába esik, a férfit csupa kedves, empatikus, szánakozó ember veszi körül, akik feltétel nélkül támogatni akarják őt a traumájában. Az őt érő szánalomnak ezer arca van: a szomszéd minden nap narancsos tortával kopogtat, a tisztítós kedvezményt ad, és ha éppen nincs min szomorkodni, a falon lévő festmény is tragikus hangulatot áraszt. Pár percnyi szomorúság, és az ezzel járó mini-eufória életre kelti őt. Aztán mikor felesége egyik napról a másikra magához tér, és élhetné tovább a harmonikus életét, nem tud magával mit kezdeni. Makridis szenvtelen arcú, tragikomikus főhőse Roy Andersson falfehér arcú karaktereit idézi, abszurd függősége lenyűgöző és visszataszító. A furcsa görög filmek legtöbbjénél ez a két érzés váltogatja egymást a fejünkben.


Sofia Exarchou: Park


Tíz évvel az athéni olimpiai játékok után, a kiszáradt, poszt-apokaliptikus olimpiai falut otthontalan tinédzserek és kóbor kutyák lakják. Az egykor fényűző medencék, edzőtermek és sportpályák óriási játszótérré válnak. Ebben a közegben követjük végig egy fiatal csapat nyarát, közelebbről a 17 éves Dimitri és a 22 éves Anna sorsát, akik nem tudnak kitörni a céltalan kóborlás, szexuális kalandok és növekvő erőszak háromszögéből. Az üres sportpályákból néha átlesnek Athén turisztikai, zsúfolt oldalára is, ahol szintén nem találják a helyüket. Sofia Exarchou coming of age filmjében az országot lesújtó világválság szimbolikus és konkrét rombolása elevenedik meg.

Athina Rachel Tsangari: Attenberg


Hangulatát tekintve talán mind közül Athina Rachel Tsangari filmje a legbizarabb. A 23 éves Marina (Ariane Labed) egy ipari munkásoknak készített mintavárosban nő fel építész apjával. Az emberi fajt visszataszítónak tartja, és ahelyett, hogy társasági életet élne, folyamatosan David Attenborough (innen az eltorzított cím) emlősökről készített dokumentumfilmjeit nézi. Apja haldoklik, egyetlen barátja Bella, aki néha szexuális oktatásban részesíti az intimitástól viszolygó lányt. Váratlanul egy férfi lép az életébe (akit Yorgos Lanthimos alakít), ami az apjával és barátnőjével is megborítja a viszonyát. A szereplők mintha a kommunikáció formáit is átvennék Attenborough természetfilmjeiből: Marina és apja sokszor majomként ugrálva vagy oroszlánüvöltéssel beszélgetnek, még a szexuális 'nevelés' is állatias módon történik. A gyászt, és a szex misztikumát egyszerre kell megtapasztalnia.

Az ArteKino Online Filmfesztiválon kilenc európai filmfesztivál nézhető ingyenesen december 31-ig, az idei programot részletesen itt és itt ajánlottuk. Érdemes részt venni a közönségszavazáson is, mert a beregisztrált és legalább 7 filmre szavazók közül egy szerencsés néző 2021-ben részt vehet a 74. Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon. Részletek az oldalon.