A korábban már bejelentett három alkotással együtt – Hajdu Szabolcs drámája, az Egy százalék indián, Sean Baker Arany Pálma-nyertes vígjátéka, az Anora és Yorgos Lanthimos szkeccsfilmje, A kegyelem fajtái – a versenyprogramba idén 16 film került, amelyek mindegyike Magyarországon legelőször a CineFesten debütál.
A CineFest az északi tájak szerelmeseinek a versenyben két norvég alkotással is kedveskedik. Az idei nyitófilm egy grandiózus háborús mozi, a Sarkvidéki konvoj lesz. Henrik Martin Dahlsbakken hazájában hatalmas sikert arató munkája 1942-ben játszódik és megidézi, amikor a hagyományos szállítóhajók konvoja igyekezett eljutni háborús nyersanyagokkal Murmanszkba anélkül, hogy a Harmadik Birodalom levadássza őket. A Magyarországon mozivásznon egyedül a fesztivál keretében látható film a háború őrületét és értelmetlenségét mutatja be a civil tengerészek szempontjából.
A Szerethető néhány héttel ezelőtt a Karlovy Vary Filmfesztiválon rekordmennyiségűnek számító, összesen öt díjat nyert – többek között a legjobb színésznőnek járót. Lilja Ingolfsdottir rendezőnő párkapcsolati drámája egy házasság széthullását meséli el rendkívül érzékenyen, bármiféle állásfoglalás nélkül bemutatva az érem mindkét oldalát.
Egy százalék indián
Szilágyi Zsófia új műve, a Január 2. a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozik be, néhány nappal később pedig már a CineFest közönsége is láthatja. Az új film az előző, ugyancsak Miskolcon versenyző Egy naphoz hasonlóan realista történet, ezúttal a feleség legjobb barátnőjének szemszögéből egy különválásról.
Cannes-ban nagy vihart kavart A szer című zavarba ejtően bizarr testhorror vetítése, amelynek emléke egészen biztos örökre a – kellően erős idegzetű – nézővel marad. Az öregedő sztár, Elizabeth Sparkle (Demi Moore) végső kétségbeesésében egyedülálló módszerhez nyúl, amellyel végre visszanyerheti fiatalkori énjét (Margaret Qualley). A francia Coralie Fargeat filmjében a gyógyszeres kezelésnek életre szóló mellékhatásai lesznek.
A második felvonás a 77. Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmjeként debütált. A zenei karrierje során Mr. Oizo-ként nálunk is jól ismert, francia Quentin Dupieux rendezőként végletesen őrült filmeket készít és ezúttal sem hazudtolta meg magát. Főhőse, Florence szeretné bemutatni élete nagy szerelmét, Davidet az édesapjának. David vonzalma azonban nem kölcsönös, és azt tervezi, hogy inkább átpasszolja Florence-t az egyik barátjának.
A nyár utolsó hónapjában, közvetlenül a gimnázium kezdete előtt, egy 13 éves tajvani-amerikai fiú megtanulja, amit a családja nem tud megtanítani neki: hogyan kell korcsolyázni, flörtölni és hogyan kell szeretni az anyját. A csupa szív felnövekedés történet, a Dìdi (r.: Sean Wang) az idei Sundance egyik szenzációja volt, és végül elnyerte a fesztivál közönségdíját.
A szer
A mackó című sorozathoz hasonló módon végletes a feszültség Alonso Ruizpalacios A konyha című, Berlináléról érkezett mexikói drámájában. A tömegek kiszolgálására specializálódott New York-i étteremben, a The Grill-ben észreveszik, hogy a kasszából eltűnt némi pénz. A vezetőség sorban kihallgatja a leginkább illegális bevándorlókból álló, a munkájukat foggal-körömmel védő személyzetet. A film egyik főszereplője a kétszeres Oscar-jelölt Rooney Mara.
Az indiai A lányok, lányok lesznek a kamaszkor törékeny időszakát ábrázolja. A tizenhat éves Mira egy szigorú bentlakásos iskola ambiciózus és sikeres diákja, aki lassan egyre közelebb kerül egy idősebb osztálytársához. Kezdetben óvatos románcukat hamarosan eluralja a szexuális kíváncsiság. Shuchi Talati kivételes érzékenységgel leforgatott és finom színészi játékkal eljátszott története nem véletlenül vált a közönség favoritjává az idei Sundance nemzetközi szekciójában.
A ’90-es évek végi Kijevben játszódó Örökkön-örökké főszereplői a szovjet rendszer romjai között élő lázadó fiatalok. Olyan gyerekek, akiknek a körülmények miatt gyorsabban kellett felnőniük, de eltévedtek a felnőttek világában. Az ukrán Anna Buryachkova filmje a 2023-as Velencei Filmfesztiválon debütált, majd Isztambulban megnyerte a nemzetközi kritikusok Fipresci-díját.
Az 1800-as évek Olaszországában nem volt könnyű a nők élete és az sem számított, hogy éppen azon munkálkodnak, hogy egy új darabot írjanak a nemrég megválasztott pápának. Margherita Vicario olasz színésznő rendezői debütálásához a történelemnek ezt az elfeledett fejezetét választotta. Az idei Berlinale versenyprogramjában bemutatott Gloria! később a Seattle-i Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri nagydíját nyerte.
A gonosz nem létezik
A Haldoklás, de komédia főszereplője a berlini karmester, Tom Lunies zeneszerző barátjával, a depressziótól gyötört Bernarddal dolgozik a szerző remélt főművén. Tom családja tragédiák árnyékában, az elmúlás gondolatával szembesülve, hosszú idő után végre újra találkozik és ez mindegyikük életében a problémákkal való szembenézésre késztet. A német Matthias Glasner felkavaró drámába csomagolt fekete komédiája a legjobb forgatókönyvnek járó Ezüst Medvét kapta a Berlinalén.
Egy középosztálybeli kínai család élete fonódik össze fiúk rejtélyes új barátjának személyével. Ki nem mondott titkok, teljesítetlen elvárások és feldolgozatlan érzelmek vihara a kínai az Egy család rövid története. Világpremierje a Berlinalén volt, a rendező, Jianije Lin munkája pedig most sorra járja a nemzetközi filmfesztiválokat – nemrégiben például a Pekingben megnyerte a legjobb rendezőnek járó díját.
Ryûsuke Hamaguchi 2021-ben a CineFest Fődíját, a Pressburger Imre-díjat kapta A szerencse és a képzelet kereke című filmjéért. Az időközben Oscar-díjas művet (Vezess helyettem) is készítő japán alkotó új mozival tér vissza a versenyprogramba. A gonosz nem létezik főszereplői, Takumi és lánya, Hana egy Tokió melletti kis faluban élnek. Egy nap befektetők érkeznek a fővárosból, akik luxuskempinget építenének a szomszédban. A természettel harmóniában élő család a maga eszközeivel próbálja megakadályozni a környezetkárosító beruházást. Hamaguchi filmje öt díjat, köztük a zsűri nagydíját nyerte Velencében.
A 20. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválra az elővételes jegyvásárlás már megkezdődött itt.