A Békeidőt április 23-tól lehet megnézni a Vimeón. Az első négy nap 4 dollár (1300 Ft) volt az ára, amely április 27-től 5 dollárra (1600 Ft) emelkedett. Mielőtt belemennénk a részletekbe, érdemes tisztázni, hogy a mozijegy megvásárlásával ellentétben itt egy vásárlás nem egyetlen nézőt jelent. Figyelembe kell venni, hogy az online megvásárolt filmet többen is megnézhetik, hiszen jellemzően egynél több ember él egy háztartásban.

Az első négy nap, csütörtök vasárnapig 6-7 ezer ember láthatta a filmet” - árulta el nekünk Hajdu. A filmet körülbelül 2500 alkalommal vették meg, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 24 órára kikölcsönözték. Az első napon a reklámkampánynak köszönhetően jól indult, aztán pénteken apadt egy kicsit, majd a harmadik naptól kezdve emelkedett a napi nézőszám. Hajduék ezt úgy értelmezik hogy ez az emelkedés már nem csak a kampány miatt van, hanem konkrétan a film iránt érdeklődnek az emberek. „Ez egy váratlan és erős kezdés, nem számítottunk ilyen sok letöltésre.

Az erős kezdést támasztja alá az is, hogy Hajdu Szabolcs három legutóbbi, moziban bemutatott filmjének első hétvégi nézőszámai elmaradnak a Békeidő becsült hat-hétezres adatától. A Bibliotheque Pascal 3 330, a Délibáb 900, az Ernelláék Farkaséknál pedig 3 861 eladott jeggyel indult el.

Egy másik fontos különbségre is rávilágított a rendező: „A hagyományos forgalmazás esetében általában a jegybevétel 60%-át a mozik viszik el, 20% a forgalmazóé, 20% marad a gyártó cégnél, amely sok esetben nem az alkotó és cége. Szerződésektől függően nagyjából a gyártó cég bevételének 5-7% jut vissza az alkotóhoz. Magyarországon tehát a rendező anyagilag nem érdekelt a jegybevételben, csak a presztízs miatt fontos neki a nézőszám. Ő a gázsijából jut pénzhez.

Az online forgalmazás esetében viszont kiesik a mozi és a forgalmazó, ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a bevétel jelentős részét az alkotók kaphassák meg. „Mivel nagyon olcsó film a Békeidő, megvan arra az esély, hogy nyereséges legyen. Az Ernelláék például olyan kevés pénzből készült, hogy már a Karlovy Varyban begyűjtött díj visszahozta az árát.

Arról, hogy termel-e majd nyereséget a film, Hajdu szerint korai beszélni, sok múlik a következő hétvégén: „Jól tartja majd magát a film? Vagy nagy visszaesés lesz? Esetleg teljesen megszűnik a vásárlási kedv? Jelenleg még nem tudjuk, hogy mennyire függ össze a nézettség a Facebookra felrakott hirdetésekkel.” Ha az induló kampány elmúltával is sokan nézik a filmet, akkor már lehet bizakodni. Az is a Békeidő malmára hajtja a vizet, hogy túlnyomórészt pozitív kritikák születtek róla, a Filmhu is lelkes recenziót közölt.

Jelenleg is tanuljuk az online terjesztést, de egy hete még ennél is sokkal kevesebbet tudtunk. Ez egy tanulási folyamat.” A rendező arról is mesélt nekünk, hogy rengeteg olyan visszajelzést kapnak nézőktől, hogy a Békeidő az első online film, amelyet megvásároltak, nem rutinosak ebben. „Néha idős emberek kérnek segítséget a Békeidő letöltéséhez. Gálovits Zoltán Kolozsvárról kezeli a Vimeo felületét, többek között ő nyújt segítséget az embereknek.

Kockázatot vállaltunk, de fontos, hogy valaki itthon is éljen ezzel az új lehetőséggel. Ez olyan, mint mikor a Színház- és Filmművészeti Egyetemre megérkezett az első Avid vágóprogram, és egy évig nem nyúlt hozzá senki. Az online forgalmazás is már régóta itt van, de még senki nem próbálta ki itthon.

A szemére vetettük Hajdunak, hogy miért csak Magyarországon és Romániában elérhető a Békeidő: „Szinte a világ minden tájáról kaptunk visszajelzést, hogy szívesen megnéznék a filmet. Ezeket a kéréseket sajnos nem tudjuk teljesíteni, a koprodukciós szerződésünk miatt nem mutathatjuk be külföldön a Békeidőt. Ez egy magyar-román-amerikai-svájci koprodukció, és a partnerek számítanak arra, hogy ismét beindul a fesztiválszezon, és lehet egy klasszikus nemzetközi forgalmazása is a filmnek.

A Békeidőt ide kattintva nézheted meg.

A werkfotók a Békeidő FB-oldaláról származnak.