Valójában sohasem volt érvényes. Elég a Bibliába bele-beleolvasni, vagy a görög mitológia sztorijaival szembesülni, s nyomban világossá lesz: elődeink igencsak tisztában voltak Gaia földanya hatalmával, erőinek fenyegető mivoltával, tombolásaival. Noha a világ egyoldalú szemlélése katasztrofizmusnak tűnt, figyelmen kívül hagyva a béke nyájas dimenzióit (apollói kontra dionüszoszi, édeni kontra vízözönbeli), mégis belénk ivódott, hogy nem árt általában gyanakodnunk. S ez így is van. A megjelenítő művészetek műtárgyai, szoros kapcsolatban a természettel, nem kínálják könnyelműen a harmóniát.
Hollywood aztán minderre bőven rájátszott. Katasztrófa földön-égen, víz, föld, tűz, jég, viharzó levegő, tárgyak, járművek, veszendő emberek akkora mennyiségben (s egyre őrjöngőbb minőségben) váltak mozieffektekké, hogy az egyiptomi hétcsapás immár kismiska a borzadályra szakosodott filmképekhez képest. Mostanában – immár a természet „rendezésében” - ugyanez ismétlődik meg a tévé képernyőkön egyenes adásban.
New Orleans bűzlő, dögvészes romjait végleg le akarnák dózerolni? |
Némi téboly lakozik abban, hogy katasztrófa áldozatainak többsége természeti csapások nélkül is eleve kárvallott: öregek, szegény afroamerikaiak. Magyar (mini) változatban, s román-magyar változatban is nyomasztó, hogy az árvizek, belvizek - a földrajzi fekvésnél fogva - jobban sújtják a szegényeket. Mintha rá akarnának cáfolni Jób könyvére. Hogy majd a vész múltával, amikor a filmesek rászabadulnak a terepre, dokumentálják: valaha a kiválasztottak voltak tragikus hősök, ma a balsors a szegényeket sújtja. Nincs igazság. Nincs méltányosság. Nincs rend. Sem a politikusok, sem a médiaguruk nem méltóak arra, hogy a világi értékeket képviseljék.