CSÁKI LÁSZLÓ

A kréta animáció legnagyobb hazai művelője 20 éve dédelget egy filmtervet, amely idén végre elkészült. Csáki László valamit nagyon eltalált ebben a sajátosan kelet-európai történetben, mert még az áprilisi bemutató után hónapokkal is műsoron tartották a mozik, még akkor is, amikor már egy streaming platformra is felkerült. És ahogy látható, mi nagyon megkedveltük, podcastban beszélgettünk a rendezővel, külön cikket szenteltünk életművének, a Kék Pelikant pedig 2024 legjobb magyar filmjének válaszottuk.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban?

Nem új, de magyar és zseniális még mindig Reich Péter: Rám csaj még nem volt ilyen hatással című játékfilmje. Hazai Attila szövegei és a film minimalista nyelve visszarepít a 90-es évek Budapestjére. Ez a film egy mozgó regény, eleven kapcsolat az irodalom és a film között.

Ezenkívül nagyon sok jó és fontos film lett bemutatva ebben az évben, ez egy erős és gazdag időszaka a magyar filmnek. Külön öröm, hogy az emberek nézik ezeket a filmeket!

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Jonathan Glazer: Érdekvédelmi terület. Nagyon fontosnak tartom a hangot/sound design-t, amit egyenrangúnak gondolok a képpel, és szeretem, ha dramaturgiai funkciója van a filmben, nem csak szolgálja a képet. A kép és a hang együtt hozza létre a filmet. A hang láthatatlan rétegekben támogatja, irányítja a figyelmet, kiemel, magyaráz vagy megteremt egy atmoszférát, hangulatot, amit a képnek adott esetben nem kell. Az Érdekvédelmi területben ez mind megvan, a minimalista történetmesélés kiválóan együttműködik a hanggal és néhány részén a filmnek önállóan is működik.

Nem új, de nagy hatással volt rám, és remekműnek tartom Wim Wenders: Paris, Texas című filmjét, amit idén felújítva láthatott a magyar közönség.

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Nekünk nagyon sokat adott a közönség, minden találkozás meghatározó élmény volt. Van kinek filmet csinálni (még animációs dokumentumfilmet is!), nekünk ez a legfontosabb! És soha munkámra még nem voltak ilyen sokan kíváncsiak. Látni a közönség arcát a film után, hogy ők is kaptak a filmtől valamit és nem leharcolt arcokat láttam, rengeteg energiát és inspirációt adott egy lehetséges következő filmtervhez.

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki?

A zsír hordja hátán a borsot.

Soha nem volt ekkora költségvetési különbség egy évben moziba került magyar filmek között. Az olló túl nagyra nyílt és lesz ez még nagyobb, de ez az időszak mégis felszabadít hihetetlen kreatív energiákat és ez jót tesz a magyar filmnek.

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től?

„Aki bármiben is hisz: az hülye!"
– Petri György

Én semmit nem várok, csinálom a dolgom, ahogy eddig is.


BREIER ÁDÁM

2024 fontos év a rendező számára, ugyanis ez év februárjában került a hazai mozikba első nagyjátékfilmje, az Inkubátor program keretein belül készült Lefkovicsék gyászolnak. A film Palm Springsben debütált, de ezután vetítették Miamiban és New Yorkban is, és egy családtöréneten keresztül mesél a hazai filmekben szinte láthatatlan modern zsidóságról is. Ádámmal természetesen podcastot is készítettünk, a filmet pedig beválogattuk 2024 legjobb 10 magyar filmje közé.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban? 

A KIX tetszett a legjobban. Szerintem nagyon fontos film. Elképesztő munka és olyan témákkal foglalkozik, amit jó lenne ha sokan látnának. 

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Ugyan 2023-as film, de én 2024-ben láttam a Perfect days-t. Nekem nagyon tetszett az egyszerűsége. Jó volt lelassulni rá, és a főszereplő játéka fantasztikus volt. 

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

A BIFF-en láttuk a I Saw the TV Glow (Ragyogj TV, ragyogj) című filmet, és bevallom nagyon csalódtam. Ha sima moziműsor lett volna még értettem volna, de egy új fesztivál válogatott programjaként, kiemelt mozijegy áron, érthetetlen volt számomra. 

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Furcsa dolog kijönni egy első nagyjátékfilmmel, mert annyi év van mögötte, hogy egyszerűen az embernek torzulnak az elvárásai. Valahogy nem úgy örül a sikereknek, ahogy kéne, de ha kicsit hátralépek és objektíven próbálom nézni, összetehetem a kezem, hogy ennyien szerették a Lefkovicsékat.

Jó pár hónapig ült rajtam a „szülés utáni depresszió” és csak pár hónapja kezdtem el újra magamhoz térni, újra megtalálni a motivációt, hogy legyen kedvem újra neki kezdeni egy filmnek. De már hál’isten van kedvem és van egy ötlet is, és mégha küzdünk is az írással, szeretjük.

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki?

Újratervezés. 

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től? 

Szeptembertől elkezdtem egy DLA képzést, úgyhogy ott sok dolog van. Közben írunk egy új filmtervet és februártól tanítok is több helyen. Talán nem fogunk unatkozni. 


ZURBÓ DOROTTYA

Alighanem eddigi élete legjobb filmes hírét kapta meg idén a Könnyű leckéket jegyző Zurbó Dorottya, legújabb dokumentumfilmjét, a Bhutánban játszódó A boldogság ügynökét beválogatták a Sundance Filmfesztivál versenyprogramjába. Azóta már mi is láthattuk, és annyi szerettük, hogy megválaszotttuk 2024 legjobb magyar filmjeinek egyikévé.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ben? 

Révész Bálint KIX című dokumentumfilmje volt a kedvencem 2024-ben. Rég láttam ennyire sodró és elementáris erejű dokumentumfilmet és mindig lenyűgöz az alkotók kitartása, ha több, mint egy évtizeden át követnek egy szereplőt, mert tetten érhető benne az élet gyönyörű, de olykor kegyetlen esetlegessége és kiszámíthatatlansága. De nemcsak az eltelt idő és az élet váratlan fordulatai, ami kiemelkedővé teszik Dávid és Bálint filmjét, hanem a rendkívüli érzékenység, közvetlenség és formaérzék, ahogy lencsevégre kapják Sanyi nyers, de olykor groteszk valóságát, az élet abszurditását. Nagyon szerettem Csáki László Kék pelikánját is.

Számomra a fantázia és játékosság vizuális tobzódása a film, miként tud kép és hang izgalmasan párbeszédbe elegyedni, újraértelmezve és felidézve a múltat, ami a dokumentumfilmek egyik legnagyobb kihívása.

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Wim Wenders Tökéletes napok című filmje teljesen magával ragadott. Még hetekig dolgozott bennem és kétszer is megnéztem moziban. A film minimalizmusa és életszeretete, a hétköznapiságában rejlő szépsége a saját életem és értékeim újragondolására késztettek. A boldogság olyan tünékeny, mint a filmet végigkísérő fény-árnyék játék. Számomra a film egy óda a szemlélődésről, és lenyűgözött a történetmesélés bátorsága, hogy vajon mi az információadagolás minimuma, amit egy főhősről tudnunk kell. A film utolsó jelenete, a főhős síró-nevető arca, az egyik legszebb befejezés, amit valaha filmben láttam, ott nekem is eleredtek a könnyeim...

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

Yorgos Lanthimos A kegyelem fajtái nekem óriási csalódás volt. Bizarr és sokkoló epizódok, öncélú ismételgetése... A provokáció ürességéről szólt nekem a film.

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Az elmúlt év igazi örömünnep volt a számomra. Januárban mutattuk be az új filmünket, A boldogság ügynökét a Sundance Filmfesztiválon, ahol fantasztikus fogadtatásban részesült. 

A film azóta több, mint 50 fesztiválon szerepelt, többek között a dán CPH:DOX-on, a kanadai Hot Docson, a holland IDFÁ-n és az amerikai San Francisco Filmfesztiválon. Idáig nyolc díjat nyert és jelölve volt a dokumentumfilmek amerikai Oscar díjának számító IDA-International Documentary Association Awards-ra a Legjobb Film és Legjobb Operatőr kategóriákban. A világforgalmazóknak, a Cinephilnek köszönhetően több mint 20 országban mutatják be mozikban.

Álmodni sem mertünk volna, hogy ilyen utat jár be a film és vele együtt mi is Arunnal, a bhutáni társrendezőmmel. Január óta folyamatosan utazunk, több, mint 15 fesztiválon jártunk együtt és külön-külön, ahol nagyon izgalmas volt látni, hogyan reagál a közönség a filmre, a bhutáni emberek hétköznapi élettörténeteire, érzéseire és keserédes életbölcsességeire, hogy sokakat a saját életük újragondolására késztetett.

Közben itthon is bemutattuk a filmet a Mozinetnek köszönhetően és nagyon örültem, hogy kíváncsi volt rá a hazai közönség is. Nagyon hálás vagyok a producereinknek, Szakonyi Noéminek és Vincze Máténak, hogy töretlen lelkesedéssel és kitartással végig kísértek ezen az úton, mint barátok és kollégák. Utólag visszatekintve erre az évre, talán soha ennyi szeretetet és figyelmet nem kaptam a közönségtől, azt hiszem ezekért a pillanatokért érdemes élni és
alkotni.

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki?

Az édes élet

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től? 

A boldogság ügynöke készítése egy csodálatos időszak volt az életemben, hogy beleláthattam egy másik kultúrába, világlátásba és hétköznapi élettörténetekbe és ezeken az élményeken keresztül másképp nézhetek önmagamra és az országra, ahol élek. Most szeretnék itthon is filmet készíteni, témát és inspirációt keresek, hiányzik a forgatás és a közös alkotómunka.


HERENDI GÁBOR

Különös év volt ez a Valami Amerika rendezője számára, hiszen idén mutatták be első nem állami támogatásból készült nagyjátékfilmjét. A Futni mentemet természetesen mi is megnéztük, és úgy véltük, hogy ezekkel a nőkkel megéri lefutni a maratont, úgyhogy ki is kérdeztük a rendezőt a forgatásról, a nézőszám okozta elvárásokról, az alacsony költségvetésből készülő független filmek jövőjéről.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban?

Fekete pont.

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

Szegény párák.

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

Most vagy soha!

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Ez az év nagyon termékeny volt. Készítettem egy független vígjátékot és egy RTL sorozatot. Idén nem panaszkodhatok. A Futni mentem nagyon jól szerepel a mozikban, a sorozat megjelenéséről nincs információm.

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki?

Szarból mégis lehet várat építeni.

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től?

Talán egy újabb játékfilm, ha sok nézője lesz a filmemnek.

 

DÉVÉNYI ZOLTÁN

Az operatőrnek igen sűrű éve volt, két idén bemutatott film képi világát is köszönhetjük neki: Breier Ádám Lefkovicsék gyászolnak című filmjét februárban, a Lepattantót Vékes Csaba rendezésében pedig ősszel mutatták be. Leforgatta a Ványa bácsit Fazakas Péterrel és belekezdett Dávid Attila inkubátoros filmjének, a Távolság a munkálataiba is.

Mi volt a kedvenc új magyar filmed 2024-ban? 

A Kék Pelikant nagyon bírtam. Rengeteg emléket mozgatott meg bennem, valahogy bájosan volt nosztalgikus, meg baromi vicces. Jó volt büszkének lenni az országra,  milyen vagány sztorikat lehetett itt megélni, meg persze egyszerre a generációra, a szereplőkre és persze az alkotókra is. Köszi, skacok!

Mi volt a kedvenc külföldi filmed az elmúlt évben?

A szegény párák első felét nagyon éltem, a legszebb/finomabb a Tökéletes napok volt, legjobban pedig a Furiosan szórakoztam. És ha már utópia, a Fallout sorozat is betalált nálam.

Micsoda világokat teremtettek nekünk idén is, őrület.

Volt valami, amiben csalódtál, ami kifejezetten felbosszantott?

A Substance szép lassan hozott le az életről. Sikerült berántania, de szép lassan minden kockája öncélú vekengésnek tűnt csak. Megrágott , kiköpött, otthagyott.  Többet ígért, na. 

 

Hogyan alakult a viszonyod a filmekhez, filmkészítéshez az elmúlt évben? Örömök és csalódások, sikerek és kudarcok – írd meg nekünk néhány mondatban!

Rengeteg emlékezetes pillanatot hozott az idei év is. Fesztiválozgattuk a Lefkovicsékkal, nevettünk és néha sírtunk a Lepattanó premierje alatt, közben forgattunk egy Ványa bácsi adaptációt, és az év végén belekezdtünk a Távolság című filmbe is. 

A sok értékes pillanat mellett szomorú és dühítő látnom mennyi tehetséges alkotó szenved attól, hogy nem kap lehetőséget arra, hogy elmesélje a történetét. Ez a nehéz helyzet ugyanakkor elindított egy új magyar független filmes világot, ami már most páratlan gyöngyszemeket adott nekünk. Embert próbáló idők jönnek, de bizakodó vagyok.

Ha 2024 egy film lenne, milyen címet adnál neki?

As good as it gets. 

Mik a terveid jövőre, mit vársz 2025-től? 

Minél több átélt pillanatot, egy csomó közös játékot otthon a lányokkal, találkozásokat, őszinte szavakat a barátaimtól, kihívásokat a szakmámtól, rengeteg nehéz percet és még sokkal több szeretetet.