Az idei nagyjátékfilmes versenyprogramba tizennyolc mű került be, köztük olyan alkotások, mint a Sundance nagy szenzációjaként megismert Az ember, aki mindent tudott (Swiss Army Man), amelyet még Karlovy Varyban láttunk és imádtunk, az új-zélandi Taika Waititi rendezte Vademberek hajszája vagy a neves amerikai rendezőnő, Kelly Reichardt legújabb munkája, az Egyes nők. A magyar versenyfilmeket Hajdu Szabolcs képviseli az Ernelláék Farkaséknál című alkotásával, és Anca Miruna Lazarescu éltal rendezett Utazás apánkkal is magyar kissebségi koprodukció.

Toni Erdmann / Cannes Filmfesztivál

A hazai mozikat elkerülő dán Martin Zandvliet A homok alatt című második világháborús drámája is versenybe száll a Pressburger-díjért, csakúgy, mint a Cannes-ban a kritikusok által vegyesen fogadott, ám végül a zsűri nagydíjával távozó Xavier Dolan mű, az Ez csak a világ vége című családi dráma. De ha már szóba került Cannes és a kritikusok, muszáj kiemelni Maren Ade komédiáját, a Toni Erdmannt, amely minden idők egyik legrajongottabb alkotása lett a fesztiválon – mi is odáig voltunk a hóbortos apa és a rideg lányának egymásra találásától.

A leginnovatívabb mű a versenymezőnyben vitán felül a thaiföldi író zseni, Prabda Yoon első egészestés rendezése, a Motel Mist: Yoon személyesen eljön Miskolcra, hogy bemutassa a filmjét. Mindemellett két művész sci-fi is verseng a miskolci elismerésekért: a Bennszülött és az Azonosak című produkciók. Utóbbi – Drake Doremus rendezése – sajátos Orwell adaptáció, mely sok ponton rokon George Lucas THX 1138 című klasszikusával, így azt is műsorra tűzi a Jameson CineFest.

Paul Verhoeven: Elle / Jameson CineFest

Az elmúlt éveknél erősebb lesz a Kitekintő/Open Eye című szekció: olyan címek vannak a programban, mint a bosnyák Danis Tanovic új mozija, a Halál Szarajevóban, Whit Stillman kosztümös szuperprodukciója a Szerelem és barátság, illetve a legendás Paul Verhoeven, az Elemi ösztön folytatásként is felfogható Elle című abszurd thrillere, mely a CineFest zárófilmje is egyben. Magyarok is találhatók a Kitekintőben, az eddig csak forgatókönyvíróként ismert Tasnadi István debütje, a MEMO, illetve egy amerikai koprodukció, a Fiú a vonaton, melynek egyik főszerepét Tóth Barnabás alakítja.

Rémálom az Elm utcában / Jameson CineFest

A CineClassics fókuszában idén Kieslowski Három szín-trilógiája áll, és Makk Károly, a fesztivál 2016-os életműdíjasa, de itt lesz a premierje a MaNDA három vadonatúj DVD-jének, bemutatkozik a remek hangosfilm.hu oldal, és megemlékezünk a negyven éve elhunyt Latinovits Zoltánról is, aki Miskolcon kezdte pályáját. Új szekció a fesztiválon a Midnight Screenings, azaz az éjféli vetítések. Ezen belül régi és új horror klasszikusokat izgulhatunk majd végig Wes Craven digitálisan felújított klasszikusától, a Rémálom az Elm utcában első részétől kezdve a Cannes-ban debütált Vonat Busanba – Zombi expresszig, mely minden idők legdrágább dél-koreai szuperprodukciója.

Szintén új színt hoz be a programba a MusicDocs szelekció, melynek keretében láthatjuk Thorsten Schütte zseniális dokumentumfilmjét Frank Zappáról, illetve Bereczki Csaba Soul Exodus-át, mely New York-i klezmer zenészekről mesél őszintén és átütő erővel. Az összes film listáját a Cinefest hivatalos oldalán lehet megtalálni.

Forrás: Jameson CineFest