Vajdáék karácsonyi vacsorára ülnek asztalhoz. Jól szituált család, az apuka okos vállalkozó, felesége lelkes családanya. A kétgyerekes família és a vendégük társasozással folytatja az estét, aztán előkerül az anya ajándéka: minden családtag megkapja a saját, miniatűrizált mását. A szülők, két fiuk, és az idősebb srác barátnője újabb játékba kezd, a figurákkal elbábozzák addigi életüket. Ennek következtében viszont felszínre kerülnek a feszültségek, a harmónia illúziója pedig eloszlik.

Családi abszurd, ami egy széthullóban lévő családról szól, akiknél pont szenteste katalizálódik a folyamat. Valójában mindannyian keresik a saját érvényesülésüket” – tudtuk meg Tóth Zoltán rendezőtől. Az #apa#anya#én tanulságokkal teli tévéfilm lesz, amit az alkotók a 14 és 99 éves közötti korosztálynak szánnak.

Tóth Zoltán rendező és a szereplők / Fotó: Kovács Dávid/Mythberg Films

Az NFI színházak és filmesek együttműködését támogató pályázata keretében megvalósuló film érdekessége, hogy egy interaktív előadáson, a Bóbita Bábszínház színházi nevelési foglalkozásán alapul. “Központi témája a gyerekek családból való kiszakadása, és hogy mi történik ezután a szülőkkel. A szülők kapuzárási és a gyerekek kapunyitási pánikja kerül közös metszetbe.

Tóth Zoltán elmondta, hogy saját élményei ihlették a történetet. “Biztos vagyok abban, hogy minden kapcsolat el tud fáradni, és minden családban van olyan helyzet, amikor munkának érződik a közös lét. Peter Brookot idézve: a színház játék, a játékhoz sok munka kell. De amikor ez a munka a játék élményét adja, nem érezzük többé munkának.

A tévéfilmet az eredeti előadáshoz hasonlóan a színészművész-rendező jegyzi, aki korábban az M5 csatorna számára készített oktatási műsorokat, valamint két tévéjátékot, de az #apa#anya#én az első játékfilmes munkája. “Szerencsés helyzet volt, mivel egy már beállt előadásról van szó, amiből sok mindent lehetett reprodukálni.” A dolgát az is megkönnyítette, hogy operatőrként egy tapasztalt szakembert, Szecsanov Martint választották, aki korábban olyan filmeket fényképezett, mint a Senki szigete, a Buék vagy az X – A rendszerből törölve.

Szecsanov Martin operatőr / Fotó: Kovács Dávid/Mythberg Films

A darab a színészek improvizációján alapult, amit Nagy Orsolya dramaturg csiszolt egybe, a film forgatókönyvét viszont a rendező és az egyik szereplő, Papp Melinda készitette el. Mint  a rendező elmondta, azzal szembesültek, hogy a közönséggel való interakció nélkül a film egy kicsit komolyabb hangvéletű történetté vált az előadáshoz képest. “Meg kellett oldanunk a nézői interakció hiányát. Az előadásnak van egy harmincöt perces, kompakt magja, amit jobban kibontottunk. Talán furán hangzik, de úgy kellett alakítani a forgatókönyvet, hogy a néző saját magával kerüljön párbeszédbe a film alatt.” Ehhez olyan, korábban nem felhasznált elemekhez is nyúltak, amelyek az előadás próbaidőszakából erednek. 

Feszített volt a munkatempó, hat forgatási napból kellett összehoznunk az egészet.” A forgatás végig egy budai lakásban zajlott, amely a rendező szerint a film dinamikájának szempontjából is előnyösnek bizonyult, mert az egybefüggő teret könnyedén háromfelé tudták választani.

A szoros tempó miatt a standard napi 2-3 perc helyett több mint 10 percnyi hasznos anyagot rögzítettek, de ez nem fedi le teljesen azt, amit  látni fogunk: “A film arányaiban 95%-ban élőszereplős, 5%-ban animációs. Nagyobb részében a szereplők játszanak a bábokkal a karácsonyi vacsora közben, a legvégén pedig egy animációs jelenet formájában is megmozgatjuk a figurákat.

Fotó: Kovács Dávid/Mythberg Films

Az előadás eredeti színészei alkotják a filmbeli családot is: az anyát Papp Melinda, az apát Matta Lóránt alakítja, a fiatalok Czéh Dániel, Arató Máté és Kocsis Zsófi. De ahogy a színházban, itt is a bábok kerülnek a középpontba. A stop-motion animációs betét Fischer Ferenc animációs szakember, bábrendező munkája, aki jelenleg is dolgozik még a jeleneten.

A figurákat 3D-nyomtatóval készítették el annak idején az előadáshoz, a filmben is ezek lesznek láthatók. “Nagy döbbenet volt, amikor a színészek annak idején először meglátták saját magukat 18-20 centiméteres, G.I. Joe méretben. Mint a gyerek, amikor megkapja a játékát” – idézte fel Tóth Zoltán. A rendezőtől azt is megtudtuk, a Kaukázus együttes slágere, az Egyetlen szó lesz a film betétdala.

A felvételeket január végén készítették, most már a vágás utolsó szakaszában tartanak, a rendező szerint június első hetében tervezik a picture lockot. Az #apa#anya#én Mythberg Films és a pécsi Bóbita bábszínház produkciójában, a Nemzeti Filmintézet 50 millió forintos támogatásával készül.