Nem volt hiány önjelölt inuyashákban és hakushókban |
A fesztivál megnyitóján Bayer Antal élettelen hangon mondta fel a képregény nagyszerűségét zengő szólamait, miszerint a képregény jobb, mint a csokifagyi, és a képregény jobb, mint a szex, mert nem kell megkérdezni utána a másiktól, hogy jó volt-e. Ezt követte az Alfabéta-díj átadása, mely nevében az ellen a közhely ellen tiltakozik, ami a képregény-olvasókat analfabétának bélyegzi. A díj megalapítását az is sürgette, hogy eddig nem volt a magyar képregénynek díja, mondta el Bayer Antal, az egyik ötletgazda. A pályaművek közül huszonöt tagú zsűri válogatta ki a három kategória győzteseit – albumok, hosszabb munkák, képnovellák, stripek-, de interneten is lehetett szavazni a jelöltekre. Aztelső kategóriában Odegnál Róbert Hívó című festői, digitális sci-fi-je nyert, 2006 legjobb képnovellája Fekete Imre A gömb című munkája lett, a képsorok között pedig a HVG-s Marabu vitte el a díjat a 2005-ös Hé, Dodó-val. A nyertesek rajzaiból a Karton galériában nyílik kiállítás.
Az Art Comix díjait Halmos Ádám, a Nyitott Könyvműhely vezetője, és a zsűri egyik tagja adta át. A díjakról rajta kívül Bayer Antal, Galambos Attila, Gróf Balázs és Szombathy Bálint döntött. Várhatóan júniusban megjelenik egy, a nyertesek és az esélyesek munkáit tartalmazó antológia. A strip kategóriában Gróf Balázs szerint a zsűri azt kereste, hogy mennyire működik a dolog, mennyire „jön át” a strip poénja. Fontos szempont volt emellett az is, hogy a rajzoló túllép-e a kockákban való fogalmazás konvencióin. Ebben a kategóriában az első díjat végül Horváth Ákos vehette kézbe, de díjazták Szabó Zoltán Ronda kisnyuszi című stripjét, a harmadik helyezett Nagy Levente lett. Felnőtt kategóriában Lakatos Iván és Lanczinger Mátyás elől a tizenhat éves Felvidéki Miklós vitte el az első díjat a magányos rókáról szóló képregényével. A fiatal rajzos elárulta, hogy azért lett róka a történet főszereplője, mert az könnyen felismerhető a többi emberszereplő között, és mert mást nem tudott kitalálni.
Felnőtt kategóriában a tizenhat éves Felvidéki Miklós vitte el az első díjat
Felvidéki Miklós és Gróf Balázs |
Az első kategóriában Odegnál Róbert Hívó című festői, digitális sci-fi-je nyert |
A fesztivál díszvendégeként jelenlévő Zográf hatalmas, vetített képregény-oldalak előtt anekdotázott régi ismerősével, Triceps-szel, az Éhségkönyv című magyar képregény szerzőjével. Zograf ellenzéki újságíró volt Szerbiában, 9-10 éves kora óta műveli a képregény-készítést, első munkáját újságkivágásokból ragasztotta össze. A kilencvenes években saját kiadásában jelentek meg ministripjei, ezek az amerikai rajzfilmikonokat is kifigurázó, néhol egészen szürreális rajzokat tartalmazó füzetecskék a helyszínen is kaphatók voltak. Zográf útját a tengerentúlon is befutott neves képregény-szerző, Robert Crumb egyengette, bár a szerb író és rajzoló saját bevallása szerint csak azért kezdte munkáit a tengerentúlra küldeni, hogy kapjon cserébe képregényeket. Szerbiában a Vremja című hetilapban jelennek meg rajzai, ahol, mint mondta, bármit leírhat. A nálunk megjelent Pszichonauta című kötet Zográf hosszabb-rövidebb képsorainak gyűjteménye. Több munkája csak két oldalas, és a félálmok logikáját követő képregények nem könnyen sorolhatóak be már létező kategóriába. Az avantgard körökben mozgolódó művész elmondta, hogy ezt a formátumot maga kísérletezte ki, ami kiadás szempontjából is ideális, mert napilapokban, hetilapokban, magazinokban könnyen szorítanak neki helyet. Zográf talán legnagyobb húzása az volt, hogy a balkáni háború idején a bombázás alatt álló Pancsevo-ban rajzolta meg a háború mindennapjait, majd azokban a pillanatokban, mikor volt áram és internet, e-mailben elküldte őket Amerikába, ahol ezeket több helyen is publikálták. Első képregénye a sokat sejtető címet viselő Under Sanctions volt, ma pedig ő a Grrr! képregényfesztivál szervezője, amit szülővárosában, pancsevóban rendeznek meg évről évre.