Kapcsolódó anyagok

A /másik/ Szőke metamorfózisa

A Future Filmmel közösen pályázó /másik/ Szőke András öt millió forintot nyert az Átváltozással, amely, ahogy a rendező fogalmazott, „teljesen elő van készítve”. A helyszínek és a színészek, akiknek kilétét egyelőre homály fedi, már csak a forgatásra várnak, ami pedig leghamarabb augusztus elején vagy közepén kezdődhet. A kisfilm története annyiban kafkai, hogy az örökké rohanó főhős „embermasinából” emberré változik, amikor munkája során szembesül a lényeggel, konkrétabban: Tamás, a fotós, akit csak a szenzáció és a teljesítményorientáltság hajt, egy nyugdíjas otthon fényképezésekor fedezi fel az élet és a művészet értelmét, a pillanat és a lélek értékét. Az elsősorban operatőrként megismert alkotó a forgatásig tervei szerint Császi Ádám és Ujj Mészáros Károly új filmjeinek fényképezésével szeretné elfoglalni magát, de elárulta azt is, hogy bár nem rohamléptekben, de készül a „papsajtos-csapat” legújabb nagyjátékfilm-terve is.

Forgács az 1929-es világszépe nyomában

Forgács Péter, aki most fejezte be a három éve elkezdett, amatőr és családi film felvételeket felhasználó, a spanyol polgárháborút teljesen új megközelítésben bemutató El perro negro (Fekete kutya) című filmjének mozi- és tévéverzióját, ősszel kezdi el az ötmillió forintos MMK kísérleti- és kisjátékfilm támogatást elnyert Miss Universe 1929 előkészítését. A Lumen film és a For-Creation produkciójában megvalósuló film hősnője az a Lisl Goldarbeiter lesz, aki 1929-ben megnyerte a Miss Ausztria szépségversenyt s ugyan abban az évben a texasi Galvestonban, a világ első Miss Universe lett. Az amatőrfilmes Tenczer Marci világszép unokatestvére Lisl, többek között az operettkirály Lehár fejét is elcsavarta, így a stáb most a húszas, harmincas, negyvenes évek Bécséről készült korabeli felvételek után kutat.

A hősök regényes életét 1928-tól követi a film, akik az 1938-as nemzetiszocialista Anschluss után a Szegedre menekülnek. Lisl férje, a szerencsejátékos milliomos Fritz Spielman Sanghajon át menekül Amerikába, s ott eltűnik. Lisl és Marci életét a véres világháborún át az 1950-es, 60-as évek Budapestjén játszódó - archív és részben utánforgatott anyagok segítségével nyomon követő - dokumentum-fikció teljes költségvetése remélhetőleg összeáll. A koprodukciós partnerek az Osztrák Filmalapnál is pályáznak. Az alkotó egyetlen kérdése, hogy magyar filmesként miért kénytelen főleg külföldi pénzekből dolgozni. „Megdöbbentő, hogy az a Miss Universe 1929 filmterv, amit a VPRO-Holland TV, a ZDF-arte, az ORF1 és a Lumen film koprodukcióra érdemesnek tart, a Magyar Televízió vezetését annyira nem érdekli, hogy válaszra sem méltatja a produkciót”- fogalmazott a rendező, aki egyúttal azt is megemlítette, hogy az MMKA sokumentumfilmes szakkollégiuma 1996 óta egyetlenegy alkalommal sem támogatta a Privát Magyarország című sorozatát.

Mi a teendő atomtámadás esetén?

Az atomszív örökké dobog
Szokó kompilál
Archívumokban kutat a Pannonhalom alkotója is, aki 800.000 forintos támogatásban részesült tavaly az MMK-nál, azóta pedig további pénzt nyert a forgatáshoz a Magyar Történelmi Filmalapítványtól. Ahogy azt Szolnoki József elmondta, az eredetileg Analóg védekezés munkacímen futó, ma azonban a Nyugalmunk érdekében,avagy Mi a teendő atomtámadás esetén? címet viselő kisjátékfilm első nézhető verziója gyakorlatilag kész, az alkotók azonban tovább dolgoznak, a koncepció ugyanis időközben némileg megváltozott, mivel a rendező nem sablonosan akarja felhasználni az archív filmrészleteket, hanem a korai színezett fotókat idéző módon, kockánként átszínezi azokat.

A rendkívül időigényes munka remélhetőleg az év végéig befejeződik, s a film jövőre, a Magyar Polgári Védelem 70. születésnapján bemutatásra kerülhet. A készülő alkotás alapját ugyanis azok az MPV raktárából a rendszerváltás után kiselejtezett, majd a Mediawave Alapítványhoz került dramatizált jelenetekkel megspékelt oktatófilmekek képezik, amelyek radiológiai, nukleáris és biológiai védekezésre készítik fel a lakosságot. Szolnoki József ezeket úgy rendezi egymás mellé, mintha a film egy a hetvenes években valóban megtörtént atomtámadáskor készült volna. A rendező azt is elárulta, hogy az archív tekercsek használata már korábbi munkái során sem állt távol tőle, gyűjteményének további darabjai pedig, amelyek között olyan tekercsek találhatóak, mint a ragadozó növényekről szóló felvételek, városfilmek és német családi videók, a többek között Tolnai Szabolccsal, Császi Ádámmal és Igor Buharovval közösen alapított Káosz Camping brigád vizuálközpontú performance-előadásain kerülnek a közönség elé. A mostani filmhez az archív anyagokat a Mediawave Alapítvány gyűjteményéből kölcsönözte a rendező.

A Buharovok álmokban vadásznak

A rendező, aki jövőre szeretné elkezdeni a kölni posztgraduális médiaképzést, a nyarat is a Tolnai-Buharov párossal tölti. Ők jegyzik ugyanis A muzsikusoknak dalból van a lelke – Fejezetek a magyar lakodalmas rock történetéből című nem fikcióst, ezen kívül Szokó fényképezi azt az Igor Buharov által rendezett dokumentumfilmet, amely egy szerelem történetén keresztül dolgozza fel a magyar-roma konfliktust. A Modern Rómeó című film fél éve forog a Miskolctól 30 kilométerre lévő, nagyobbrészt romák lakta Mérán. Buharov elmondta a filmhunak, hogy a szegénységcsökkentéssel foglalkozó Autonómia Alapítványnál végzett videodokumentációs munkája során akadt a cigány fiú történetére, akin 16 éves szerelme szülei úgy állnak bosszút lányuk szüzességéért, hogy börtönbe küldik, ahonnan tüdőbajjal távozik. A szerelem itt nem ér véget, hiszen a „nem kívánt család” azóta két gyerekkel bővült teljessé. A körülbelül 50 percesre tervezett produkció várhatóan októberre készül el, ahogy az a Király Ernő portré is, ami a 85 vajdasági Bartók Bélát mutatja be. A tavalyi Nagy Fül Fesztiválon egyébként az Újvidéki Rádió egykori néprajzkutatója saját találmányaival, a három citera hangzását pick-upokkal elektronizáló titrafonnal és tablofonnal lépett fel.

Azért e sietség a nyári munkák befejezésével kapcsolatban-tudtuk meg, mert szeptembertől foroghat a Buharovok újabb nagyfilmje, ami egy időre „kiütötte a nyeregből” az MMK által hétmillió forinttal megtámogatott Dilingó című kisjátékfilmet is. Az Álomvadászatra a teljes költségvetésnek jó, ha az egyharmada, 30 millió forint áll az alkotók rendelkezésére, ezért mint azt Igor megosztotta velünk, a technikán lesznek kénytelenek spórolni. Ez annyiban módosít az alapkoncepción, hogy míg a Buharovok az erdeti elképzelések szerint eltértek volna az előző filmjeiken látható képi világtól, s Nagy András operatőr segítségével igazi képi koherenciát akartak teremteni, 35 milliméteres nyersanyag helyett ismét S8-ra kell dolgozniuk, ami eleve meghatározza majd a film vizuális világát. A három évszakos film, amelynek most készül a technikai forgatókönyve, szeptemberben indulhat útjára, július-augusztus környékén pedig megkezdődhetnek a castingok, ahol elsősorban karakteres amatőr arcokat keresnek majd. Az Álomvadászatban hasonló hangulat uralkodik majd, mint a páros előző munkáiban, de a történet kerekebb lesz – ígérte Buharov, aki bár konkrétumokkal nem szolgált róla, annyit elárult, hogy a film Milorad Pavic Kazár szótár című könyvére reflektál majd, noha nem lesz teljes egészében annak képi lenyomata. Pavic alapvetése szerint vannak álmokon belüli álmok, amikor azt álmodjuk, hogy álmodunk. Az álomvadászok ezeken az álmokon belül járkálnak keresztül-kasul. De mi van, ha két álomvadász egymást álmodja…?