Grei Gulyás Tibor és Irimiás Balázs kapcsolata akkor kezdődött, amikor néhány éve a Budapesti Műszaki Egyetem keretein belül az építészhallgatóknak egy kisfilmet kellett készíteni, amelyben Budapest városát mutatták be - nem filmes szemmel. Az egyébként építész végzettségű Irimiásnak a feladat végrehajtásához feltétlenül szüksége volt egy szakértő operatőrre, és bonyolult kapcsolati hálók rendszerén keresztül vezetett az út Grei Gulyáshoz. Így készítették közösen a tavalyi szemlén is bemutatott Mobility című kisfilmet, sőt az Európai Biennáléra benevezett mindösszesen tíz film között ott volt ez gyorsított képekből álló Budapest-klip is.
A Mobility készítése közben az is kiderült, hogy Irimiás és Grei Gulyás munka szempontjából tökéletesen kiegészítik egymást, hiszen Grei Gulyás inkább vaskalapos, miközben Irimiás ugyan szabad gondolkodású, de nem ért a filmezéshez, de Grei Gulyás viszont igen - tehát Irimiás jó ötleteit Grei Gulyás kivitelezhetővé teszi.
A kisfilm készítése másra is rávilágított. Amellett, hogy a további közös munkát ösztönözte, a film készítése közben lefektetett koncepciókat a vágási munkálatok végére már szerették volna túllépni. Így következett a Mobilityből a Khmalaria.
A Kambodzsában magyar szakemberekből álló kutatócsoporttal, az Angkor Alapítvánnyal az építész Irimiás került kapcsolatba. Az alapítvány egy ott feltárt templomot vizsgált meg, ehhez készített Irimiás és Grei Gulyás dokumentációt. Így kerültek tehát Dél-Kelet-Ázsiába: gyorsan kihasználták a helyzetet és huszonnyolc nap alatt igyekeztek bejárni egész Burmát és Kambodzsát. A huszonnyolc napos utazásból készült egy többrészes ismeretterjesztő film, amelynek egyelőre még csupán az első része áll készen, de van rá esély, hogy a nyár végére esetleg elkészülnek a befejező epizódok is.
Az már a Mobility készítésekor eldőlt, hogy ilyen típusú filmeket fognak a továbbiakban is együtt készíteni, így a kambodzsai doksi készítésekor már szándékosan rögzítettek olyan képeket, amelyeket tudatosan egy majdani klip alapanyagaként szántak. A Khmalaria tulajdonképpen az egyhetes Kambodzsai út maradéka, a barangolás további részéből még legalább három klip kifutná, csakhogy a klipkészítés nagyon fárasztó dolog ebben a duóban - gyakorlatilag éjjel-nappal vágnak, hol felváltva, hol együtt.
Az ösztöndíj-program keretében Tokióban élő Irimiás töri a fejét az újabb kísérleteken, a végletekig fokozott sebesség után most valószínűleg a lassítás fog jönni - és ha ebben is kiélte magát a rendező páros, valószínűleg vége lesz az együttműködésnek - viccelődött Grei Gulyás. Az úszó-lassú képek sorakoztatása nagyon bejött mindkét alkotónak, úgyhogy a továbbhaladás iránya minden bizonnyal a lassabb képekkel való kísérletezés lesz.
Az Angkor Alapítvány egyébként arról nevezetes, hogy elsőként állított össze kutatócsoportot arra, hogy az őserdőben található templomokat feltárja. A helyszíni forgatáson mindvégig úgy dolgoztak, hogy a Miraque zenéje dübörgött a fejükben. A zene tehát már jóval előbb megvolt, mint a hozzájuk tartozó képek. A dokumentumfilm vágásakor rengeteg jó vágókép került elő, és rögtön erre a dúdolt zenére kezdték illesztgetni a képeket, semmiféle történetet nem akartak kerekíteni hozzá. „Hagyjuk, hogy képek hassanak ránk.” - foglalta össze Irimiás.