A zsűrit faggatni előzetesen nehéz feladat. Péntek délben lesz a döntés és addig mindenki tartja magát a játékszabályokhoz. Az egyetlen kicsöppentett információ: hogy egyiküknek az East of the West szekcióban Kamondi Kísértések c. filmje tetszett a legjobban.

A zsűri hiábavaló faggatása helyett a nézőinvázió fokozatairól számolunk be. Ebből a szempontból pedig a versenyprogramban is szereplő Bad Guy tűnik a nyertes-esélyesnek. A film azt mutatja be, hogyan keríti hatalmába és idomítja magához a naiv diáklányt az alvilági „rossz fiú”. Több fiatal néző állította, hogy a mozit jegyző dél-koreai Kim Ki-Duk maga az Isten. Ilyen kategória nincs, de tény, hogy a filmjeire lehetetlen volt bejutni a nagy tülekedésben. "Hihetetlen, hogy mennyi filmje van ennek a csávónak, pedig csak hat éve rendez” - hallottuk egy rajongótól, amikor a Wild Animals vetítésére próbáltuk beverekedni magunkat. Ez Ki-Duk „korai” darabja, amit még a hazai közönségízlés szerint készített az inkább fesztiválsikereiről híres rendező. Bár már néhol itt is előtűnik a későbbi brutális Kim. A kés helyett itt még megteszi egy fagyasztott hal is, a Bad Guyban viszont már egy összehajtott plakát vagy egy háromszögű tükör kell a vérontáshoz. A két film közti időszakot a Krokodil, a Titanicon fesztiválon is bemutatott groteszk felhangú és kevésbé melodramatikus Sziget és a Címzett ismeretlen c. filmjei képviselik.

Ha a hering-szindrómát tekintjük továbbra is mércének, a másik legjobb film az Euro Pudding (Cédric Klapisch). Amélie, vagyis Audrey Tautou, a film egyik szereplőjének jelenléte azonban még a filmnél is nagyobb érdeklődést váltott ki. Megtudtuk, hogy nem talált a spanyol-francia film forgatása alatt közös nyelvet a szereplőkkel, akik mind különböző nemzetiségűek voltak: spanyol, olasz, német, dán, belga. Kézzel-lábbal magyaráztak egymásnak. A film a páneurópai puding receptjét keveri ki nekünk: a francia Xavier Erasmus ösztöndíjjal Barcelonába kerül, ott is egy albérletbe, amit hét, eltérő nációjú diák lakik be. Innentől kezdődik a felnőttéválás-parti.

A szintén nagy érdeklődéssel övezett Khaled című kanadai filmről a rendezője, Asghar Massombagi elmondta, hogy nem akart horrort készíteni. „Ez egy fiú és anyja közötti szerelmi történet. Nem akartam kiélezni a holttest morbiditását.” A történet szerint ugyanis Khalednak meghal az anyukája, de ő mindent megtesz azért, hogy ez ne derüljön ki. A fiút alakító Michael D'Ascenzo „olasz-kanadai származású. Amikor egy tévés gyerekműsorban megláttam, tudtam, hogy ő az igazi. Egyszerre volt kemény és lágy az arca. Erre volt szükségem.”

A citromdíj kategória

A cseh Smradi (Brats) c. filmet sokan ajánlották erre a díjra. A történet szerint egy pár Prágából vidékre akar költözni, hogy asztmás gyermekük egészségesebb legyen, és hogy két adoptált román fiuknak is jobb környezetet teremtsenek. A rendező, Zdenìk Tyc elmondta, hogy „a két főszereplő fiút egy cigánynegyedben találtam. Egyikőjük a valóságban is árva.”

Mások Julio Wallovits és Roger Gual filmjére, a spanyol Smoking roomra esküsznek, ami eredeti és kicsit dermesztő komédiaként lett meghirdetve, ehelyett az alvástól csak a kisterem kényelmetlen székei mentették meg a megkérdezetteket.