Dömötör Tamást sokan a Paprika Tv kultikus főzőműsorából, a Kozi és Döméből ismerik, de kevesen tudják, hogy a Filmművészeti Egyetem rendező szakára járt Gothár Péter osztályába, majd Almási Tamás keze alatt folytatta tanulmányait. Első nagyjátékfilmje, a dogma-stílusban készült Premier a Nemzeti Színház építésekor játszódik, a társulat a nyitó díszelőadásra próbálja a Pentheszilea című darabot, ám a színésznő elméje szépen lassan megbomlik, és a görög amazon királynő sorstragédiáját magára veszi. A második nagyjátékfilmben, az Off Side-ban a Fradi pályán elevenedett meg Egressy Zoltán Sóska, sültkrumpli című foci-darabja.
A szórakozásunk „nyersanyagát” jelentő bulvármédia-események |
A dán dogma, a színház és a film világa a harmadik nagyjátékfilmben is terítéken marad. Dömötör Tamás ugyanazt a kérdést teszi fel a Czukor Show-ban, mint Füst Milán a Boldogtalanokban. Érdekelnek egyáltalán valakit a szórakozásunk „nyersanyagát” jelentő bulvármédia-események következményei, a háttérben rejlő valódi drámák?
Dömötör Tamás felidézte a filmhunak, hogy néhány éve egy délutáni kibeszélőshow-ban egy stúdióvendég részletesen beszámolt arról, hogyan ölte meg gyermekét. A műsorvezető szép délutánt kívánva elköszönt, Dömötör Tamásnál pedig kiverte a biztosítékot a sztori és a tálalása. Az asszonyt bilincsbe verve vitték el a stúdióból, de egy ÉS-beli glosszát leszámítva alig volt visszhangja a gyilkosságnak.
A sztori azonos, a helyszín és a párbeszédek változtak meg |
A tévéműsor és a Füst Milán-i előzmények után Dömötör két éve írt egy történetet, amelyben egy délutáni beszélgető show egyik résztvevője öngyilkosságot követ el. A sztori lényege és dramaturgiája tehát azonos a száz évvel korábbival, csupán a helyszín és a párbeszédek változtak meg teljesen – „ a történetet visszatettük a helyére” - álítja a rendező. Dömötör szerencsés helyzetbe került: kipróbálhatta a dramaturgiai alapgondolat működését, amikor Szombathelyen a Kamara Savariában színpadra állíthatta a Czukor show-t. A produkciót meghívták az idei POSZT versenyprogramjába, május 7. és 11. között a Nemzeti Színházban vendégszerepel a produkció.
Dogma: amikor színház és film összeér
A Mátis Inez produceri irányításával forgó Czukor-show összesen 36 millió forintból készül, amelyből 22 milliót biztosított az MMK a szelektív játékfilmes pályázaton. A munkálatok június 23-án kezdődnek, és kilenc napon át folytatódnak, végig legalább két kamerával, de négy napon át összesen hattal, hiszen a showbiznisz világát megjelenítő kamerák és a filmbéli operatőr munkája is szükségszerűen benne lesz az elkészült filmben.
9 nap alatt leforgatják - balra Czukor Balázs |
A vegyes technikával, de 35 mm-es anyagra készülő Czukor Show operatőre Tóth Widamon Máté (OffSide, Alterego), a színészek között pedig olyan nevekkel találkozhatunk mint Kamarás Iván (tévés főnök) Czukor Balázs (névadó showman), A nyomozóban nyújtott alakításáért a legjobb férfi főszereplő díját elnyerő Anger Zsolt, valamint Vasvári Emese, Szabados Mihály, Csonka Szilvia, Péter Kata, és Simicz Sándor, aki civil foglalkozása szerint is közönségrendező.
A filmben felismerhetők lesznek a rendező kedvelt dogmás eszközei. A munka nagy része optimális esetben a Nemzeti Színház Kaszás Attiláról elnevezett stúdiótermében zajlik, a televízió aulájában, vezérlőjében és utcán készülő képek kézikamerával készülnek majd. Dömötör számára a film és színház találkozását a dogmás munkamódszer képezi: a színház színészcentrikus és autonómabb közegében kevésbé költséges a munka, és akár videótechnikával is dolgozhat az alkotó.
A 38. Magyar Filmszemle információs blokkjában vetített diplomamunka, az Offside nagy valószínűséggel hamarosan látható lesz a Duna Televízió műsorán, a 2005-ben készült Premier pedig német érdekeltsége révén ottani bemutatóra is számíthat. A rendező mindenesetre akkor tekintené lezártnak a film utóéletét, ha sikerülne a videóra rögzített anyagot filmre nagyítani, és moziban is bemutatni.
A fotók a Nemzeti Színház honlapjáról származnak.