A horvát főszereplő, Lana Baric a boglári Gömbkilátón / Fotó: Birtalan Zsolt
Kocsis Ági korábbi munkáiban is átlagon felüli szerepet kapott a vizualitás, ez az Éden esetében még inkább így lehet. Ezt rögtön alátámasztja a balatonboglári helyszín, ahova a meghívónk szól. A Balaton partjától kis túlzással karnyújtásnyira magasodó Gömbkilátó ezüstösen csillogó, fémvázas építménye a letisztult forma dacára markánsan elkülönül a tóparthoz vezető pázsit természetes zöldjétől. A stáb egy része már a domboldal tetején építi a kameraállást, hogy a gyerekstatiszták érkezésére minden készen álljon. Kocsis Ági százfelé figyel, de a várakozás perceiben sikerül néhány mondatot váltanunk.
Először az aktuális helyszínről kérdezzük: miért pont a boglári Gömbkilátó? „Számomra annál érdekesebb a film, minél kifejezőbb a látványvilág. A gömbmotívum, illetve a kilátó szerkezete egy fontos visszatérő elem, sok helyen bukkan fel a filmben, ezért tetszett meg a Gömbkilátó is.” – mondja a rendező. A boglári, vagy a fővárosi helyszíneken kívül Pécsett is rögzítettek jeleneteket, itt pontosan hol? – érdeklődünk. „A Kodály Központban forgattunk, egy gyönyörű, modern koncertteremben, ami vizuálisan szintén nagyon erős helyszín. Olyan filmeket szeretek csinálni, ahol a képek nem csak dokumentálják, leírják a történetet, hanem ahol a beállításoknak maguknak olyan erős érzelmi hatása van, esetleg olyan szimbolikája, ami alakítja a történetet, és képes lelkiállapotokat, érzéseket megjeleníteni.” – teszi hozzá, ezzel is kiemelve a vizualitás fontosságát.
A stáb már a domboldal tetején építi a kameraállást / Fotó: Birtalan Zsolt
A markáns látványvilág kiemelt szerepe egyben azt jelenti, hogy az Éden is egy szűkszavú film lesz? – szól a következő kérdésünk. „Bizonyos helyzetekben igen, viszont a két főszereplő ismerkedésekor semmiképp. Egy pszichiáter beszélget egy beteggel, ahol szükségszerű a párbeszéd.” Jogos, tesszük hozzá, csakhogy a látvány ott is felülírhatja a szavak jelentőségét. „Ez részben igaz, Éva teljesen izolált, hideg, fémmel szigetelt lakása is egy nagyon kifejező helyszín. A falakat, a bútorokat is fém borítja, aminek nyilván van egy nagyon erős hangulata, de ettől függetlenül az is fontos, hogy ott miről beszélnek, mert ez alakítja a kapcsolatukat.”
Közben a két főszereplő is befut, Lana Baric mosolyogva köszönti a stáb tagjait, a pszichiátert játszó Daan Stuyven viszont már az érkezése pillanatában száz százalékig benne van a szerepben. Erre utal legalábbis, ahogy a többiektől kissé félrevonulva, lehajtott fejjel mászkál fel alá a lakókocsik között. A felvétel helyszínén ez még szembetűnőbb, egyedül bóklászik a kilátóval szemközti fás domboldalon. A világért sem szeretnénk kizökkenteni, még szerencse, hogy a főszereplőkkel a forgatás egy korábbi szakaszában már válthattunk néhány szót.
Daan Stuyven és Lana Baric jelenetre készül / Fotó: Pozsonyi Janka
Az előpakolt jelmezek, így az űrhajóssisakra emlékeztető burák láttán akár egy sci-finek is beillene a film. Ebből adódik a kérdés, hogy behatárolható-e egyáltalán a történet helye, vagy ideje. „Mindig úgy szeretek filmezni, hogy a lehető legkevesebb derüljön ki abból, hol és mikor játszódik a történet, arra törekszem, hogy a film egy hiteles, de saját világot teremtsen. Természetesen lesz benne olyasmi, amiből a kor nagyjából belőhető, gondolok itt a technikai eszközökre, de azt szeretném, ha egy semleges világban játszódna, hogy azt érezzük: a látottak bárhol és bármikor megtörténhetnek” – mondja el a rendező a film univerzális jellegéről.
Tekintve, hogy horvát, belga, Éva testvérének szerepében pedig magyar szereplő is részt vesz a filmben (Bocskor Salló Lóránt, számos színpadi darab szereplője, a Virtuózok produceri iroda operatív igazgatója), adódik az utószinkronra vonatkozó technikai kérdés, illetve arra, hogy vannak-e már jelöltek Lana és Daan magyar hangjára. „A hangcasting még hátravan. A két külföldi főszereplő hangja is nagyon jó, de főleg Daan esetében lesz nehéz megtalálni a hozzá illő magyar hangot, hiszen ő egy elképesztő hangú énekes. Erre rengeteg időt, és pénzt is kell szánni, mert nagyon sok múlik rajta, hogy elérjük azt a természetességet, amire szükség van” – avat be az egyik legfontosabb, a stáb előtt álló feladatba Kocsis Ági.
Tóth Widamon Máté operatőr, Kocsis Ági, és György János elsőasszisztens / Fotó: Birtalan Zsolt
Az utószinkron költségeire vonatkozó megjegyzés kapcsán azt is megkérdezzük, mennyire tartható az előre eltervezett költségvetés, illetve adott esetben van-e lehetőség plusz források igénybevételére. A rendező erre valamelyest diplomatikusan válaszol: „Egy forgatásnál mindig jól jön, ha valahonnan sikerül plusz támogatást előteremteni. Az Édenben rengeteg utómunkára lesz még szükség, ideértve a CGI használatát, mivel vannak olyan helyszínei a filmnek, amelyeket nagyrészt utómunkában kell megcsinálni. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy az összes helyszínen játszódó jelenet hiteles legyen – teszi hozzá. – Bármennyire is elemelt filmről van szó, valamennyire mindenképp realisztikus kell, hogy legyen, ezért fontos, hogy minden igazinak nézzen ki.”
Lana Baric, Daan Stuyven, és Bocskor Salló Lóránt személyében tulajdonképpen három főszereplője van a filmnek, de ahogy azt korábban a horvát színésznőtől megtudtuk, Éva karaktere van a fókuszban. Erről már a Gömbkilátó felé haladva kérdezzük a rendezőt. „Igen, Éva a központi karakter, de András, a pszichiáter is közel olyan fontos, például neki több szövege is van.” A vásznon is többet van jelen Évánál? – egészítjük ki a kérdést. „Talán valamivel többet, igen. Andrásnak gyereke van, akivel fontos a kapcsolata, és ez a vonal is hangsúlyosan megjelenik a történetben. Ezzel együtt Éva a főszereplő.”
Daan Stuyven belga rockzenész, első filmszerepében / Fotó: Pozsonyi Janka
Lana Baric profi színész, aki már korábban elmondta, hogy hogy került kapcsolatba a projekttel, az egykori grafikus, jelenleg rockzenész Daan Stuyven viszont először szerepel filmben. Utolsó kérdésünk arra vonatkozik: hogy került ő Kocsis Ági látókörébe, és mi alapján esett rá a választás? „Mivel belga részvétellel készül a film, kérés volt, hogy az egyik főszereplő belga legyen. Tartottunk castingot, de nem sikerült megtalálni az ideális jelöltet, ráadásul az is elengedhetetlen volt, hogy Lanával jól működjön együtt, akit választunk. Egy belga filmrendező barátnőm javasolta Daant, hogy érdemes lenne kipróbálni. Daan korábban nem szerepelt filmben, mégis annyira erős karakter, hogy szinte azonnal rámondtam, hogy igen, őt kerestem.”
Címlap: Daan Stuyven, Kocsis Ági és Lana Baric (háttal). Fotó: Pozsonyi Janka