A Mozinet az európai filmterjesztési támogatás segítségével kisebb nézőpotenciállal rendelkező filmeket is meg tud venni, mert a támogatásból tudja finanszírozni a kampány és a jogdíj 70%-át. „Ez állandóságot biztosít: úgy futunk neki az évnek, hogy tudjuk, a korábbi nézőszámok által mennyi támogatást generáltunk, amit elkölthetünk az új filmek kampányára” – mondja Böszörményi.
Nem minden film esetében számítanak haszonra. Némelyiknél milliókat buknak, amit más filmek profitja fedez. A támogatás ki tudja simítani ezeket a különbségeket: a sikeres filmek plusz forrást termelnek. „A nézőpotenciáltól függetlenül mindegyik filmnek meg akarjuk adni a kellő figyelmet. Azt szeretnénk, hogy a nézőink katartikus élménnyel távozzanak a moziból, és a filmjeink témái hatással legyenek a közbeszédre” – fogalmaz Böszörményi.
2021-ben a A világ legrosszabb embere, a Titán, és a Nem hagytak nyomokat nyert támogatást. Ezek a példák jól mutatják a független filmforgalmazók üzleti modelljében központi szerepet játszó keresztfinanszírozás fontosságát: utóbbi kettőn még támogatással együtt is jelentős veszteségük volt.
Smoke Sauna Sisterhood / Fotó: Mozinet
2022–2023-ban hat film, köztük az Egy zuhanás anatómiája és a Smoke Sauna Sisterhood kapott támogatást, amelynek segítségével kreatív marketingkampányokat is szerveztek. Tavaly elindították a Mozinet Nagylátószög video podcast sorozatukat, az európai filmekről szóló adásokat részben támogatásokból finanszírozzák.
Böszörményi szerint a Films on the Move támogatás erőssége, hogy közös gondolkodásra késztet a többi forgalmazóval. „Brainstormingokon osztjuk meg egymással az ötleteket. Jó anyagokat kapunk, és beindul a fantáziánk.” Azt viszont hátránynak tartja, hogy a sales felé kell elszámolniuk, amivel függőségi viszony alakul ki.
Szerinte alapvetően a kiszámíthatatlanság a legnagyobb gond: „Nem tudjuk, melyik film kap támogatást, erre sokszor ráhatásunk sincs, majd nem tudunk tervezni azzal, hogy mikor utalnak nekünk” – fogalmaz Böszörményi, aki az eredményességet díjazó, a támogatást a nézőszám alapján generáló automatikus támogatást kiszámíthatóbbnak tartja. Ennél közvetlen kapcsolatban állnak az EU-val, rajtuk múlik, hogy sikeres-e a pályázat.. „A Smoke Sauna Sisterhood például átlépte a tízezer nézőt, így az automatikus pályázatból több támogatást érkezik utána, mint amennyit a Films on the Move-ból kaptunk rá.”
A cikk elsőként a Kreatív Európa MEDIA történetek - Sikeres magyar projektek 2021-2024 című kiadványában jelent meg.