„Itt van, látod?”
Mátis Lilla Láng Edit – „a híd szerepében…” című filmjének hőse egy 26 éves, rendkívül érzékeny és intelligens vak lány. Láng Edit azt a célt tűzte ki magának, hogy közvetítő legyen a keresztény és a zsidó vallás között. A 45 perces portré elején fényképeket mutat a rendezőnek, és az élményeiről mesél. Pontosan tudja, melyik képen mi látható, és habár mindig megkért valakit, hogy a fontos pillanatokat megörökítse, úgy tekint a fotókra, mintha ő maga készítette volna azokat.
Intim viszonyban a kamerával Mátis Lilla és Láng Edit |
Talán még rétegzettebb portrét láthattunk volna, ha a rendező-riporter a Jeruzsálem-problémát tárgyaló részeket jobban sűríti, és a főszereplőt több oldalról is bemutatja - például, ha másokat is megszólaltat, vagy egyszerűen csak többet segít a nézőnek, hogy ebben a világban alaposan körülnézzen. Persze a dokumentumfilmek sosem lehetnek lezárt műalkotások: a választás, hogy figyelmünket ebbe az irányba tereli, rögtön az alázatnak azt az érzését is felkelti, amit a rendező maga érezhetett, amikor Láng Editet kamerájával megközelítette.
Örvendetes az is, hogy Mátis Lilla nem egy vak lányról készített filmet, és nem a különbözőség érdekelte, amikor Láng Edit portréját filmre gondolta. Sokáig el sem hangzik erre vonatkozó direkt kérdés vagy kijelentés. A lány terei éppen ezért nem egy fizikai hiányosság következtében válnak olyan érzékletessé. Érzékletessé válnak, mert a lány belülről szemlélődik. Mint ő maga is elmondja, teljesen mindegy lát-e vagy sem. Láng Editet a fizikai környezetéhez mélyen vallásos gyökerekből táplálkozó felelősségérzet köti. A híd, aminek önmagát vallja, ennek mentén ível át. Zsidó és keresztény, környezet és ember, vagy főhős és néző között.
Hús-vér hagyomány
Nem "rádiósztár" Kallós Zoltán |
Kallós Zoltán hosszú évek óta gyűjti az erdélyi csángók népzenéit, dalait, és a hagyományokhoz kötődő tárgyi örökségeket. Életművét már több dokumentumfilmben feldolgozták: ’89-ben Gulyás Gyula és Gulyás János Balladák filmje I. című egészestés művében az erdélyi folklorista portréján keresztül az élő folklórt (bemérés, csíksomlyói búcsú, énekesek, balladamondók) mutatja be Ceaucescu Romániájában. 2000-ben pedig Xantus Gábor készített róla 65 perces portrét "Hegyen, földön járogaték vala..." címmel.
Kallós Zoltán úgy gondolja, hogy a szórványvidékeken maradt magyarságnak még inkább fontos, hogy a kultúráját megőrizze, mint az anyaország lakóinak. A fiatalok, az utókor számára meg kell őrizni a hagyományt, és biztosítani kell annak átadását is.
A tudós ember szavait a filmben bemutatott népzenei verseny bizonyítja. Itt olyan fiatalok és gyerekek vesznek részt, akik láthatóan nem csupán élvezik a zenélést és éneklést, hanem azon keresztül olyan lelki arcukat képesek megmutatni, melyeknek biztosan „hordozóra” van szüksége ahhoz, hogy megelevenedhessenek.
Kisemberek nagy lélekkel Csillag Gyuri és barátja |
Kár, hogy Tanos Miklós rendező kamerája figyelmét nem ebbe az irányba terelte inkább. Az énekverseny csupán rövid bevágások erejéig jelenik meg a néprajzkutatóval folytatott interjú közben. Ez a 30 perces portréfilm biztosan nem hordozza, meg sem közelíti azt a gazdagságot, amit Kallós életműve jelent.