Magyarország az Európai Unióhoz csatlakozásával nemcsak a páneurópai eszméhez, de a MEDIA Plus programhoz is csatlakozott. 2004. január 1. óta Magyarország a MEDIA Desken keresztül pályázhat az Európai Uniós Media program támogatására. Az eddigi pályázatok főleg a forgalmazás területéről érkeztek és egytől egyig arról tanúskodtak, hogy Magyarország az uniós pályázatok terén kellő gyakorlatot szerzett még nem EU-tagként az Eurimages program keretében.
Greiger Gábor elsőként a MEDIA Plus programhoz kapcsolódó alapfogalmakat definiálta. Európai filmnek minősül a hatvan perc feletti, négy évnél nem régebben készült játékfilm (beleértve az animációt is) illetve dokumentumfilm, amelynek producere és közreműködői szakemberei EU tagországokból kerülnek ki. A közreműködő szakemberek nemzetisége egy pontrendszerben kerül elbírálásra - egy magyar (vagy bármely EU-s) rendező három pontot, egy magyar (vagy bármely EU-s) színész két pontot, az egyéb magyar (vagy bármely EU-s) közreműködök pedig egy-egy pontot érnek a nemzetiségi megítélésben. (Egy adott produkciónak legalább tíz pontot el kell érni ebben a pontrendszerben, hogy európai filmnek minősüljön.) Egy magyar film nemzeti filmnek minősül Magyarországon és nem-nemzetinek minősül minden más, nem magyar EU tagországban. Európai vállalatok pedig az EU tagállamaiban bejegyzett és EU többségi tulajdonnal rendelkező társaságok lehetnek.
A MEDIA Plus program célja, hogy a forgalmazást, az együttműködést és a terjesztést erősítse. Ennek érdekében szelektív és automatikus (normatív) támogatásban részesíti a moziforgalmazás területét, automatikus támogatásban részesülhet az ügynöki tevékenység, valamint a DVD és VHS forgalmazás is.
A szelektív támogatási rendszerben három részletben tizenkét millió euró kerül kiosztásra (azaz esetenként négy millió euró). Szelektív forgalmazásban részesülhetnek azok a moziforgalmazó cégek, akik birtokolják egy adott film forgalmazási jogát, és saját költségen forgalmazzák az adott filmet. Legalább öt forgalmazó alkot egy csoportot, akik közösen pályázhatnak az adott film bemutatására. A forgalmazók is pontrendszerben kerülnek elbírálásra - az újonnan csatlakozott országok kedvezőbb elbírálásban részesülnek, különösen a három millió euró alatti költségvetésű filmek, vagy az elsőfilmes alkotások tekintetében. (A Szépnapok esetében például kilenc forgalmazó állt össze a sikeres pályázat érdekében.) A csoportosulásnak az adott filmet a sikeres pályázatot követő tizennyolc hónap folyamán be kell mutatnia. (Egy már fennálló csoportosuláshoz a későbbiekben is lehet csatlakozni, amennyiben a csatlakozó is betartja ezt a tizennyolc hónapos határidőt.)
A pályázathoz csatolni kell a promóciós terveket és a költségvetést, valamint a kópiaszám és a célközönség egymáshoz viszonyított aranyát, és természetesen szerepet játszik a MEDIA Plus programban nyújtott eddigi teljesítmény. A forgalmazási költségek legfeljebb ötven százaléka pályázható ilyen módon, és legfeljebb 150 000 euró. Ebből legfeljebb 30 000 euró vissza nem térítendő támogatás, amelyet a szinkronizálásra és a feliratozásra kell fordítani, a fennmaradó rész pedig feltételek szerint visszatérítendő támogatás. A támogatás összege két részletben kerül kifizetésre, és tizenkét hónappal a bemutató után kerül elszámolásra. A forgalmazásból befolyt nettó összeg hatvan százalékából feltételesen kell visszafizetni a támogatást - azért feltételesen, mert ha ez az összeg nem éri el a támogatás összegét, a MEDIA Plus eltekint a hátralék megtérítésétől.
A 2005. évre vonatkozó pályázatok beadási határideje március 15., július 8. és december 1.
Az automatikus (normatív) támogatási rendszerben a MEDIA Plus egy potenciális alapot állapít meg az adott forgalmazó mozijegyekből befolyt bevételei alapján, amelyet újrabefektetésre használhatnak a forgalmazók. Az újrabefektetés tárgya koprodukciós forgalmazás és forgalmazási garancia egyaránt lehet. Az automatikus támogatás is vissza nem térítendő és a költségeknek legfeljebb ötven százalékát fedezheti.
A VHS és DVD forgalmazásra fordítható támogatás esetében is potenciális alap létrehozása történik, amelyet az európai és nem-nemzeti filmek forgalmazásából befolyt összegek alapján számolnak ki. Az újrabefektetésből kizárólag a DVD promóciós költsége fedezhető, azonban csak ötven százalékos az új filmekre vonatkozó kötelezettség, tehát a támogatás régi filmek forgalmazására is fordítható. Az összeg nem haladhatja meg a 200 000 eurót, valamint a filmenkénti 50 000 eurót.
Az újrabefektetési program leadási határideje 2006. október 1.
A MEDIA Plus kiemelten kezeli az oktatási programokat, példa rá a Katapult forgatókönyviskola. A prezentáció után a Mammut mozi folyosóján tíz Európai Uniós (nagyrész forgatókönyvírói vagy produceri) képzés tartott kirakodóvásárt.
Bővebben a http://www.mediaplus.hu honlapon olvashatnak.