2003. 11. 06. filmhu
Novemberben Budapesten fejeződik be Mészáros Márta Nagy Imréről készített filmjének forgatása. Stílszerűen november 4-ére időzítették A temetetlen halott – Nagy Imre naplója című filmjének sajtóbemutatóját, ahol jelen volt csaknem a teljes stáb, és részleteket láthattunk a még befejezetlen műből.
A film cselekménye is ezen a napon indul, csak éppen 56-ban, és innen ível egészen a ’89-es újratemetésig. A koprodukciós film gyártásában Szlovákia és Lengyelország is részt vett, Nagy Imre szerepében Jan Nowickit láthatjuk kiváló magyar színészek társaságában: Moór Marianna, Horváth Lili mellett kisebb szerepekben olyan színészeket láthatunk mint: Tordai Teri, Kulka János, Cserhalmi György és Mácsai Pál. A forgatókönyv elkészítésében Nagy Imre lánya, Nagy Erzsébet és férje, Vészi János is segített az alkotóknak, történészek (Rainer M. János) és olyan tanúk együttműködésével, mint Vásárhelyi Miklós vagy Göncz Árpád.
|
Visszafojtott lélegzettel nézték a rendezői monitort Mészáros Márta a gyermek Nagy Imrét instruálja |
A temetetlen halott stílusában keverednek a játékfilmes és a dokumentumfilmes eszközök, a színészekkel játszott fiktív világgal párhuzamosan archív felvételek hitelesítik és ellenpontozzák a filmet, nem válik el élesen a dokumentumfilm és a játékfilm, épp öszefonódásuktól hiteles és megrendítő a történet. Pataki Éva társforgatókönyvíró azonban azt hangsúlyozza, hogy ez egy Nagy Imréről szóló játékfilm, a kétórás dramaturgiai keretbe nem fér bele egész ’56. A fikciós részekben jelenik meg az eddig még nem ábrázolt emberi sors, a privát magán szféra, a dokumentarista szárazsággal és keménységgel szemben a családi idill. A film fiktív világa mélyebben hordozza a történelmi igazságokat - hitele és igazsága nem az archív felvételek dokumentarista erejében rejlik. (A per során forgatott körülbelül 48 órányi dokumentumanyagot a Kádár-rendszer idején megsemmisítették.)
A temetetlen halott bonyolult időszerkezetű film: egyrészről a fiktív Nagy Imre jelene és múltja váltakozik az archív felvételek valós Nagy Imréjével – a miniszterelnök a romániai száműzetésben kezdte írni emlékiratait, így gyermekkora is megelevenedik a vásznon. Mészáros Márta rendezőnő, aki a Nagy Imre Társaság ügyvezetője is egyben, vállaltan az érzelmekre akart hatni filmjével: “Ez egy csodálatos emberi történet az én szememben, egy nagyon brutális és nagyon emberi történet.”
A címszereplő Jan Nowicki élete legfontosabb szerepének érzi Nagy Imre megformálását – mind nemzedékileg, mind magánemberként. Pedig nem volt könnyű eljátszania a szerepet és nem a húsz kilós hízások-fogyások miatt, hanem mert olyan mélyen élte át a szerepet, hogy mára már reggelente Nagy Imre arcát borotválja. “Ebben az országban két embert szeretek: Mártát és Nagy Imrét” – mondta a lengyel színész.
|
Hitele nem dokumentarista erejében rejlik Nagy Imre (Jan Nowicki) kihallgatáson |
Az eredetileg negyvennaposra tervezett forgatás nagy részén már túl vannak, ám az indulás nagyon nehéz volt. A rendezőnőben már régóta érett a történet megfilmesítésére a vágy, amikor az MMA pályázatán nyert 70 millió forintot a film leforgatására, és bár a film teljes költségvetése 320 millió forint, Csáky Attila producerrel úgy döntöttek: belevágnak most vagy soha alapon: elkezdtek forgatni a váci börtönben, a többi meg jött magától. A kezdetektől fogva lengyel koprodukcióban készülő filmbe a forgatás során teljesen váratlanul, de nagyon nagyvonalúan beszálltak a szlovákok is, így a romániai részeket Szlovákiában forgathatták két héten keresztül és rendkívül jó hangulatban. Moór Marianna, akit Égető Mária szerepében láthatunk a vásznon, nagyon jó, de nagyon nehéz forgatásra emlékszik vissza: a nyelvi különbségek ellenére is hihetlen harmónia volta két főszereplő között, mélyen átélve, nagyon visszafogottan játszották szerepüket. Mészáros Márta szerint a stáb a megrendültségtől visszafojtott lélegzettel nézte rendezői monitorját a forgatások során.
Most Hiller István gyorssegélyének köszönhetően a stáb újra tud forgatni pár napot a repülőtéren és a Nagy Imre házban, aztán pénz híján ismét leállnak és az MMA koprodukciós pályázatára számítanak, hogy az utómunkához szükséges összegre (mintegy 50 millió forintra) szert tegyenek.
A forgalmazást illetően Magyarországon a Budapest Filmben bíznak, hogy magyar mozikba eljuttatja majd a filmet, külföldi részről a koprodukciós felek a televíziójuk számára vásárolták meg a filmet – múlttal való számvetés minden volt kommunista országban rendkívül fontos kérdés. Amennyiben addigra elkészül, 2004 áprilisában Pozsonyban lesz a film első vetítése, az unióba belépő országok találkozóján.
fotó: Mohos Angéla