Az új arculat szükségessége
A tízéves karakterek a 4-12 év
közötti nézőket szólítják meg |
A Minimax eredeti arculata, amely a logo és a figurák együtteséből állt, a 80-as évek spanyol-francia design világát tükrözte. Szükség volt az arculat frissítésére, változtatására, az új Minimax figurák megalkotására. A képernyőn feltűnő arculati elemek, valamint a Minimax Magazin és Minimax website átalakítása az új figurák megjelenésével a teljes Minimax Brand megújítását eredményezte. Az arculat tervezője, a Mr. Bean-sorozat rendezőjeként ismert Alexei Alexeiev egy évig dolgozott a váltáson. A kreatív folyamat irányítását Fülöp József, az Iparművészeti Egyetem Animációs szakának vezetője végezte.
Az új figurák kialakításánál az elsődleges cél az volt, hogy olyan csatorna-arcokat találjanak, amelyek illeszkednek a Minimax Televízió különböző stílusú programjaihoz, megjelenésükkel, viselkedésükkel hűen tükrözik a csatorna filozófiáját, és képesek megszólítani a csatorna fő nézőközönségét. A tízéves karakterek a 4-12 év közötti nézőket szólítják meg, a kiskedvencek pedig a náluk fiatalabbak számára jelenthetnek kapcsolódási pontot.
A titokzatos négyes
Az említett szempontokat figyelembe véve születtek meg a Minimax új figurái: Mini, Max, Picicica és Macikutya. Érdeklődésük és viselkedésük alapján akár tekinthetjük őket egy család két nagyobb és két kisebb gyermekének is. Ugyanakkor ez a négyesfogat családmodellként is működik, mert a gyerekek szülő-gyermek viszonyban vannak a gondjaikra bízott állatokkal. Szintén fontos tény az is, hogy a gyerekek önállóan működnek a történetekben, felelősséget éreznek egymásért és a környezetükért is.
A négyesfogat családmodellként is
működik |
A Minimax karakterek a Televízión első körben harminc történetben, a különböző műsorokat összekötő rövid, burleszkszerű poénokat tartalmazó, mindig a logóra végződő kisfilmekben jelennek meg. Arcai, virtuális házigazdái lesznek a csatornának, kapcsolatot teremtenek a rajzfilmes (de a valóságra nagyon is hasonlító) világ, a műsorok és a nézők között. A karakterekről, életük kalandos eseményeiről bővebben értesülhetnek a nézők a Minimax Magazinból és a csatorna honlapjáról, ugyanis a Minimax Televízió arculatváltása mellett a Minimax Magazin és a Minimax weboldal is megújult. Az interneten és a lapban Mini és Max további kalandok elé néz, életükről számos érdekességet megtudhatunk, sőt a csatorna távolabbi tervei között szerepel, hogy a kis csapat más műsorokban, hosszabb megjelenésekkel is bemutatkozik majd a képernyőn.
A barátságos életérzés leleményessége
Az új figurák és kalandjaik egy barátságos, nem agresszív életérzést sugároznak a néző gyerekek és a szüleik felé, a négy állandó szereplő szereti, támogatja és elfogadja egymást. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek köztük súrlódások: elsősorban az egymástól való eltéréseik, az egymáshoz való érdekes viszonyaik állnak középpontban. Mini és Max a konfliktusokat jó szándékkal, furfanggal, türelemmel oldják meg. A hozzáállás nevezhető ugyan régimódinak is, a helyzetek és a problémák azonban nagyon is maiak – úgy is lehetne fogalmazni, hogy a történetek a „jó öreg” értékek aktualizált működését tanúsítják a kortárs viszonyok között, szájbarágósság nélkül.
Az új figurák barátságos, nem
agresszív életérzést sugároznak |
A szobán kívüli világ – amelynek egyes részleteit a gyerekek időről-időre felkeresik – vázlatos, idealizált, ugyanakkor neutrális. Miniék egy olyan nagyváros barátságos részén élnek, ahol mindenfajta helyszín (mozi, sportpálya, állatkert vagy pláza) könnyen elérhető. Mininek és Maxnak nincs külön meghatározott nemzetisége, így a helyszínek sem érzékeltetnek sokat a közép-európai identitásból. A környezet idealizált abban az értelemben, hogy nem azt mutatja meg, milyen világban élünk, hanem azt, hogy milyenben szeretnénk: az ábrázolt világ egy fokkal tisztább, jómódúbb, rendezettebb, fejlettebb. Ez a világ ugyanakkor egyáltalán nem utópisztikus: a lányok itt is fiúbandákért rajonganak, és a sikeres filmeknek legalább három folytatása készül. A külvilág ábrázolása se nem idilli, se nem kritikus, se nem groteszk, a történetek alaphangütésének megfelelően humoros.
A legtöbb mese hőseink „délutáni életéről” szól, arról az időszakról, amikor már hazaértek az iskolából, a – mindig sokat dolgozó – szüleik viszont még nem értek haza a munkából. Ebben a délutáni életben olykor értesülünk az iskolai helyzetről, a leckét is meg kell írni néha, de a kalandok és történetek legtöbbször ettől függetlenek. A szülők aktív szereplőkként csak elvétve jelennek meg a történetekben. Az anya harmincöt körüli építész, kreatív munkát végez – azt a házat is ő tervezte, amiben jelenleg a család él. Szívén viseli a világ sorsát: hajlamos aggodalmaskodni, és olykor ráfér egy kis nyugtatgatás. Az apa negyven körüli vállalkozó. Ha sikerül megszervezni, hétvégén nagy kirándulásokra viszi a családot autóval, és a piknikezés nagy családi focizásba torkollik. A szülők mintával szolgálnak ugyan a gyerekeknek – csak egy picivel többet tudnának velük lenni! Pozitív hatásuk így is érvényesül, és sok-sok apró figyelmességük jelzi, hogy a gyerekekért dolgoznak, és amikor csak lehet, együtt töltik az időt.
A Minimax televízió és a Baestarts
Picicicának és Macikutyának közös
hálószobája van, a kutya-macska barátság jegyében |
Az arculatváltást lebonyolító Stúdió Baestarts Film & Video Kft 2004. januárjában alakult azzal a céllal, hogy gyerekeknek és fiataloknak szóló, erőszakmentes rajzfilmeket készítsen, ezek forgalmazásában, ill. másodlagos jogainak hasznosításában részt vegyen. A nemzetközi megrendelésre, ill. koprodukcióban készülő filmek mellett magyar meséket, történeteket, verseket és mondókákat is feldolgoznak.