Kapcsolódó anyagok

M. P. : Ez attól függ persze, hogy az MMK hogyan osztja fel. Jelenleg abból indulhatunk ki, hogy a magyar átlagfilmet legalább 200-250 milliós költségvetésűnek gondoljuk. Egy európai piacra kilépni szándékozó film ennek legalább a kétszeresébe kerül. Ha mint magyar film megkapja az MMK maximális – ebben az évben 100 millió forintos – támogatását, és ha a koprodukciós alapból kap még szintén maximálisan 100 milliót, akkor egyrészt a keret 4 koprodukciós filmtervre elegendő, aminél valószínűleg többen lépnek majd fel támogatási igénnyel. Másrészt a 200 milliós indulóösszeg éppen csak megüti azt a szintet, hogy hasonló nagyságú külföldi pénzzel és az Eurimages támogatásával létrejöhet a kb. 500 milliós költségvetés. Ez pedig nagyjából 2 millió eurót jelent, ami az Eurimages filmeknél is az átlag alatti kategóriába fog tartozni. Magyar szempontból ugyanakkor több ilyen film elkészítése látványos ugrást jelenthet. Ez produceri szempontból is belátható perspektívát nyújtana. Fontos, hogy ezeket a filmeket kezelni kell, producerre van szükségük. Ilyen fokú pénzügyi műveletnek kell, hogy legyen egy felelőse, aki a rábízott pénzzel a legjobban tud gazdálkodni. Ez nem csak számviteli műveleteket jelent, hanem azt is, hogy például a 2600 rendezői igényből melyik legyen az a 2000, amit kielégít a producer, s melyik legyen az a 600, amit nem. Legyen érzéke a producernek ahhoz, hogy jól döntsön, ne azt az elemet emelje ki, amelyik hiányában a film összedől, hanem azokat a sallangokat távolítsa el, amelyeket a vágószobában az első dolog lesz majd a szemétkosárba dobni. Ezt persze nem lehet sem a főiskolán, sem máshol megtanulni, csak a filmezés során.