,,Azért jó, hogy nagyon különbözően vagyunk, mert így nagyon más perspektívából tudjuk megvizsgálni az adott anyagot” - emelte ki a közös munka egyik pozitív oldalát Vékes Csaba filmrendező. A Blue Duck megalapítása Vékes ötlete volt, aki eredetileg színészként végzett, de egy idő után nem lelte igazi örömét a színházi közegben, így inkább átnyergelt régi szerelméhez, a filmkészítéshez. Amatőr filmesként, teljes szakmai kívülállóként viszont meglehetősen nehéz dolga akadt a producerekkel.

,,Vagy nem hívtak vissza, vagy fel se vették a kagylót. Vagy felvették, és azt mondták, hogy majd visszahívnak, így kezdődött minden előről…” - mesélte a korai próbálkozásokról, amik azonban megihlették: ,,Mi lenne, ha nem egy filmes körökben teljesen ismeretlen srác kopogtatna a producerek ajtaján, hanem egy szervezet állna oda? Ha a filmes szakmában bizonyos szempontból outsidernek számító emberek egy műhelybe tömörülnének?” Hirdetést adott fel egy netes portálon, amire számos jelentkező akadt, belőlük némi lemorzsolódással alakult ki a jelenlegi, nyolc fős csapat, amelynek Vékes mellett tagjai Gönye László, Fekete Fruzsina, Horváth Áron Odegnál Róbert, Petrik András, Roskó Péter és, Valcz Péter.

Valcz Péter, Odegnál Róbert, Gönye László, Horváth Áron (Forrás: Blue Duck Arts)

Több munkamódszerük is kialakult az évek alatt, előfordul, hogy kis klikkekbe tömörülnek, így a többiek kívülállóként tudnak hozzászólni, de egyszemélyes, belső pályázataik is vannak. ,,Közösen elindulni, egymást fejlesztve előrehaladni” – ez volt az alapelképzelés, amit kezdetben egy mentori rendszer is segített. Több szakmai szereplőt, dramaturgot, rendezőt és esztétát kértek fel, hogy véleményezzék az elkészült anyagokat.

A szélesebb szakma felé két saját pitchfórum szervezésével nyitottak (beszámolónkat lásd itt), majd Vékes Csaba filmterve, a részben saját színházi élményein alapuló Hetedik alabárdos a Filmalap Inkubátor Programjában is sikerrel szerepelt, így az első lett az ezen belül megvalósuló filmek között is. A 2017-ben bemutatott, színházi statisztákról szóló vígjáték után Vékes egy teljesen másik műfajban próbálta ki magát, legutóbbi munkája, a Csavargók egy egész estés dokumentumfilm, ami a Grand Budapest Filmfesztiválon debütál idén januárban.

A Csavargók egy 92 éves közös képviselő mindennapi küzdelmeit örökíti meg, amelyeket nemcsak a gondnoksága alatt álló társasházzal, hanem önmagával is meg kell vívnia. ,,Hihetetlen munka volt, közel két évig csináltuk. Kétszer annyit forgattuk, mint a Hetedik alabárdost. Még három tök másik filmet is meg tudnánk csinálni a felvett anyagból”  - mesélte a rendező, aki Petrik András operatőrrel és Gotthárdi Balázs vágóval karöltve készítette el a portréfilmet.

A Csavargók előzetese

,,Nagy segítség, ha nem vagy egyedül az őrületeddel. Ha egyedül csinálsz valamit, nem tudod szakmabelieknek megmutatni, nem kapsz lelkesítő dumákat sem. Iszonyú fontos pedig, hogy hozzászóljanak a sztoridhoz” - mondta a grafikusként is dolgozó Odegnál Róbert, akinek A hívó című sci-fi kisfilmje a YouTube-on több év után is pörög, jelenleg pedig a folytatás, egy négyrészes websorozat megvalósításán dolgozik The Dark Lens címmel, közösségi finanszírozási kampány segítségével. Díjnyertes, The Developer című kisfilmjét itt lehet megnézni. A tudományos-fantasztikus vonalnál maradva Odegnál Horváth Áronnal közösen több éve fejleszt egy tévésorozatot is a műfajban az HBO számára.

A csapat legutóbb elkészült kisfilmje a Szuperapu, Petrik András operatőr első saját rendezése. Mészáros Béla és Thuróczy Szabolcs két apát, egy félgengszter vállalkozót és egy ügyészt alakítanak a ,,borzasztó kedves” családi történetben, amely meglepő befejezéssel ér véget.

Szintén először áll a kamera mögé rendezőként Valcz Péter, aki márciusban kezdi forgatni Van feljebb című kisfilmjét, Horváth Áron forgatókönyve alapján. A vizuálisan és áthallásokban is gazdagnak ígérkező alkotásban egy fiatal nő és egy középkorú férfi állásinterjúra érkezik az ország legmagasabb irodaházának legfelső emeletére, csakhogy elromlik a lift az épületben. A két főszereplő ezért egy 26 emeleten át tartó, abszurd versenyfutásba kezd, ugyanis mindketten ugyanarra az állásra pályáznak.

A The Dark Lens című sorozat plakátja

Fekete Fruzsina jelenleg második nagyjátékfilmjének forgatókönyvén dolgozik –  az első munkáján alapuló vígjátékot, a Hab-ot, Lakos Nóra nagyjátékfilmjét, idén mutatják be Kerekes Vicával a főszerepben. Amellett, hogy a sikerek összeadódnak, Fruzsinától megtudtam a csapatmunka másik nagy előnyét is: ,,Egyedül nagyon összeszedettnek kell lenned. Folyamatosan pályázni, utána járkálni a dolgoknak. Ez sok kreatív lélek számára fájdalmas, nekem legalábbis biztosan”.

Szerencsére a csapatnak Roskó Péter producer személyében van egy tagja, aki kézben tartja az adminisztratív feladatokat. A producer pályázatírásban is elengedhetetlen segítséget jelent: ,,Az utóbbi három év mindegyikében volt egy-egy nyertes kisfilmünk a Huszárik-pályázaton, a Filmalapnál pedig három projekt van bent fejlesztésen” - mondta el.  

Az említett nagyjátékfilmek között kettő életrajzi témájú – Petrik András és Horváth Áron –  filmterve, a Bartók a tavalyi történelmi filmes pályázat nyertesei között szerepelt, a P.S. Júlia pedig még pont a pályázatot megelőzően lett benyújtva, majd elfogadva fejlesztésre. Szerzői, Gönye László, Vékes Csaba és Szirmai Melinda új megvilágításba igyekeznek helyezni a híres költőnk özvegyének, Szendrey Júliának alakját.

A Szuperapu előzetese

,,Nem Petőfi Sándor és Szendrey Júlia romantikus története lesz ez. A film nagy része Petőfi halálát követően játszódik. Júlia élete onnantól vált fordulatossá, sőt, egészen sötétté, igazi pokoljárást élt meg. Egyedülálló anyaként egy évvel később újra férjhez ment, de a közvéleményben csak az áldozathibáztatás ment vele szemben. Nagyon sok arcpirító pletyka terjengett róla, elképesztő hazugságokat hoztak le újságok, még olyat is képesek voltak leírni, hogy osztrák tisztekkel orgiázik”  - foglalta össze Gönye László.

Szendrey levelesládája végül az 1920-as években került elő, egy újság szerkesztőségébe sétált be egy fiatalember a dobozzal. A levelekből egy kicsit más történet bontakozott ki, a film ezen alapszik majd. A kutatómunka során a szerzők szakértőt is bevontak, Ajkay Alinkát Szendrey nemrég kiadott naplójának szerkesztőjét. Vékes számára viszont fontos az is, hogy hús-vér emberként ábrázolják a szereplőket: ,,Hatalmas pátosz lengi körül őket, közben pedig igazi rockerek voltak ők a 19.század derekán, Petőfi például mániákusan káromkodott, nem volt szent. Azon dolgozunk, hogy megmutassuk, mennyire belevaló, esendő, de egyben szerethető emberek voltak”.

A Hetedik alabárdos főcímdala

Evidens lenne, de mégsem túl gyakori, hogy a forgatókönyvírók egymást segítve, közös háttérmunkával induljanak neki a forgatókönyv fejlesztésének és a pályáztatásnak. A Blue Duck Arts közös erővel mégis az egyik legtermékenyebb filmes csapattá vált az elmúlt években. ,,Filmekkel foglalkozunk”- határozzák meg magukat.

,,A napi nyolc órás munka és a család mellett fennmaradó időben dolgozunk, de mégis akkora doppingot jelent számunkra ez, hogy már tíz éve tudjuk csinálni. Persze izgalmas kérdés, hogy vajon még előrébb tartanánk-e, ha reggel kilencre kéne bejárnunk egy közös irodába”. És ugyan az iroda egyelőre még nincs, már lázasan készülnek a 10 éves évforduló alkalmából idén szeptemberben megrendezésre kerülő össznépi, filmes dzsemborira, a "Happy Blue Day"-re, ahová várnak mindenkit, aki valaha is segítette őket, vagy csak hozzájuk hasonlóan imádja a filmezést.

Borítókép: Petrik András, Vékes Csaba, Fekete Fruzsina, Valcz Péter. (Forrás: Blue Duck Arts / Skyfilm)