Eljött-e a férfi ideje a szenvedésre?
Park Chan-wook: Symphaty for Lady Vengeance |
A tavalyi szemlén közönségdíjjal jutalmazott Oldboy rendezője, Park Chan-wook már ismertként, s ezáltal a sikerét némiképp előre elkönyvelve lehetett jelen bosszú-trilógiájának befejező darabjával a svéd közönség előtt. A „befutott” neveknél maradva, Kim Ki-Duk legújabb filmjével (The Bow), Takeshi Kitano a Takeshis’ című munkájával, Fruit Chan (a 2005-ös Titanic filmfesztiválon Gombócok címmel vetített) Dumplings-szal képviselte magát Ázsiából. Ez utóbbi film, a minden évben oly sikeres horror-szekció, a Twilight Zone műsorában szerepelt.
Európán kívül maradva, az amerikai független-filmes vonal képviselői szintén külön említést érdemelnek (a fesztivál American Independents szekciójában). Itt találkozhattunk Steve Buscemi munkájával, a 2005-ös Sundance filmfesztiválról ismert amerikai kisvárosi történettel (Lonesome Jim), és Steven Soderbergh minimál-költségvetésű filmjével, mely szintén egy kisvárosi tragikomédiát ábrázol (Bubble). Larry Clark neve is ismerősen csenghetett, különösen a helyi közönség sorai között, mivel egy korábbi munkájával (Bully), 2001-ben a legjobbaknak járó bronz lovon búcsúztatták a rendezőt. Legújabb filmje (Wassup Rockers) témája nem sokat változott az előzőkhöz képest: a gördeszkás tizenévesek külvárosi csapongásait mutatja be itt is, ám ezúttal kevésbé sötét és provokatív módon, mint ahogyan tette azt a Kids és a Ken Park esetében.
A 16. Stockholmi Filmfesztiválon 40 országból több mint 160 filmet láthatott a nagyérdemű. A több, mint nyolcvan meghívott (és meg is érkezett!) rendező és színész között olyan hírességekkel találkozhattunk, mint David Cronenberg, Terry Gilliam vagy Park Chan-Wook, Dominique Abel, Fiona Gordon, Miranda July, Paprika Steen, illetve Anthony Ng és Bai Ling.
A közönségdíjas Mans Marlind és Björn Stein: Storm |
A svédek legnagyobb örömére ebben az évben egy hazai alkotás is bekerült a válogatásba, Mans Marlind és Björn Stein Storm című filmje, egy sötét sci-fi, mely Stockholm utcáin játszódik. Nem okozott nagy meglepetést, hogy ez a film kapta meg a közönségdíjat. A legjobb filmnek járó bronz lovat Juan Diego Solanas vehette át a Nordeste-ért, a legjobb női főszereplőnek pedig ugyanebből a filmből Carole Bouquet és Aymara Rovera bizonyultak. A legjobb első film a 2005-ben Cannes-ban és a Sundance fesztiválon is díjat nyerő amerikai Me and you and everyone we know lett, Miranda July rendezésében. A legjobb forgatókönyvért járó alumínium lovat Annie Griffin kapta, Festival című filmjéért, mely az edinburgh-i fringe fesztiválon játszódik (ez a fajta fesztivál arról híres, hogy bármilyen előképzettség nélkül fel lehet lépni, idén tavasszal először rendeznek ilyen fringe fesztivált Budapesten is). A fesztivál hangulatát remekül adja vissza, ahogyan a rendező dokumentumfilmes jelleggel építi fel játékfilmjét. Érdekesség, hogy a rendező néhány éve még maga is szerepelt ezen a fesztiválon.
A legjobb férfi főszereplő díját Vincent d’Onofrio kapta Mike Mills:Thumbsucker |
Ezen kívül életmű díjat kapott David Cronenberg, akinek nyolc filmjét is vetítették, köztük a már nálunk is látható Erőszakos múltat (History of Violence).
Idén másodszor került kiosztásra a „Látnok” díj (Visionary Award), mely egyben külön kategóriát is jelent. Ezt Terry Gilliam vehette át, s három kedvenc filmjét vetítették: Bergmantól a Hetedik pecsétet, Van Dormael filmjét, a Totó, a hőst, és Marlon Brando Félszemű Jack-jét.
A rövidfilmes versenyben 18 kisfilmből ítélték oda a svéd Daniel Wallentinnek a legjobbnak járó díjat Mebana című alkotásáért. A 15 perces film egy kertészről szól, aki egy japánkertben beugrik helyettesnek, és talál egy fura cserepet, amiből egyik nap egy emberi kézhez hasonlatos dolog kezd kinőni.