Kisebb hangsúly a homoszexualitásonA New York Times cikke szerint az Amerikai Filmakadémia elismeréséhez vezető utat tíz évvel ezelőtt Tom Hanks kövezte ki a Philadelphia meleg főszerepéért kapott Oscar-díjával. A sorban Hillary Swank következett, a Fiúk nem sírnak-ban férfi ruhában nyújtott alakításával érdemelte ki a szobrocskát. Az Akadémia az átváltozást is díjazza: Charlize Theron A rém-ben szinte felismerhetetlen leszbikus volt - ez a szerep hozta meg számára az elismerést.

A meleg, transzvesztita és transzexuális szerepek megformálása számos hálás színészi feladatot rejt magában: ám a mesterkélt beszéd, a parókák, és különleges jelmezek csak látszólag könnyítik meg a színész dolgát.  A valódi izgalom abban rejlik, hogy a felszín ábrázolása hogyan vezet el a karakter mélységeibe.

Phillip Seymour Hoffman átváltozása a Capote-ban annyira teljes, hogy szinte nem is lehet felismerni a szerep mögött a testes színészt. 1999-ben a Hibátlanok című filmben Hoffman már alakított transzvesztitát, a Capote esetében azonban kisebb hangsúly van a címszereplő homoszexualitásán. A film a '60-as évek elején játszódik, amikor a már ismert és elismert író, Truman Capote a Hidegvérrel című regényén dolgozott. Capote szexuális orinetációja csak részben volt oka társadalmi elszigeteltségének, az író zseninek tartotta magát, a finomkodó beszédmód és a pózolás a különlegességének a kifejezőeszköze is.

Ilyen volt - Cilian Murphy
Cillian Murphy-t a 28 nappal később és a Batman: Kezdődik tette ismertté, ám a Breakfast on Pluto főszerepőjeként viszont egészen új oldaláról ismerheti meg a közönség.  A történet főszereplőjét, Patrick "Kitten" Braden-t nevelőanyja kitagadja, amikor egy női ruhát felpróbálva látja meg nevelt fiát, aki ezután az igazi anyja keresésére indul. Az 1970-es évek Írországában Kitten különös kalandokba keveredik: egy IRA-tagba lesz szerelmes, és egy félreértés miatt letartóztatják. A New York Times újságírója szerint Kitten színes ruhái és feltűnő sminkjei csupán álarcok egy olyan személyiség számára, akinek az élet túl fájdalmas, és túl nagy szeretetéhsége van. 

Ang Lee filmjében, a Brokeback Mountain-ban két férfi szerelme kerül a fókuszba: Jake Gyllenhaal és Heath Ledger érzelmei sem az évek előrehaladtával, sem a fizikai távolság növekedésével nem halványulnak. Heath Ledger figurája annyira ellentétesen viszonyul saját szexualitásához és szerelméhez, hogy az Oscar-díjakról szóló pletykák az ő esetében a leghangosabbak.  A Brokeback Mountain noha tartalmaz férfiak szexuális együttlétét ábrázoló jeleneteket, nyilvánvalóan a mainstream közönséget célozza meg. A két főszerepő horgászásnak álcázott szerelmes találkozói miatt hasonlítgatják a filmet az 1978-as Robert Mulligan filmhez, a Same Time, Next Year-hez, amelyben a szereplők évente egyszer találkoznak egy motelben.

Felicity Huffman férfiasra vette a figurát
A Transamerica középpontjában sem a transzvesztita lét áll, hanem a szülő-gyerek kapcsolat. Bree (Felicity Huffman) egy olyan férfit alakít, aki nőként szeretne élni. A sorsdöntő műtét előtt fiához utazik, hogy kettesben autózzák keresztül Amerikát. Felicity Huffman ugyan női szerepben jelenik meg, de férfiasabbra kellett vennie a figurát: a színésznő elmélyítette hangját, parókát és műkörmöt viselt.