A cannes-i zsűri munkáját mindig fokozott érdeklődés kíséri, hiszen az elnökkel együtt kilenc fős, nemzetközi hírű filmesekből álló kontingens egy-egy döntéssel könnyen a 2025-ös díjszezon nagy esélyesévé tehet filmeket. A cannes-i filmfesztivál vezetése, élén Thierry Frémaux fesztiváligazgatóval mindig büszkén hirdeti, hány Cannes-ból indult film válik később a díjátadók kedvencévé. Könnyen lehet, hogy a tavalyi Arany Pálmás Egy zuhanás anatómiája sem kerül például Oscar-közelbe, ha az akkor Ruben Östlund vezette zsűri másképp dönt. A tavalyi "díjkört" elnézve tényleg sokat számít a zsűri munkája, hiszen például az Egy zuhanás anatómiája 100, az Érdekvédelmi terület pedig 55 különféle díjat zsebelt be, miután Cannes-ban elismerték őket.
Egy zuhanás anatómiája
Az idei fesztivál előtt szűk két héttel jelentették be a versenyprogram zsűrijének teljes névsorát. A Kisasszonyok és a Barbie rendezője mellett a Megfojtott virágokért Oscarra jelölt Lily Gladstone, az Életrevalók és a Samba sztárja, Omar Sy, valamint a japán rendezőóriás, az Arany Pálma-nyertes Bolti tolvajok és a Szörnyeteg rendezője, Koreeda Hirokazu is szavaz majd a díjakról. A tagok tehát idén is világhírű alkotók, a nemek kiegyenlített arányára pedig ismét odafigyelt a fesztivál: a zsűriben 4 női és 4 férfi művész foglal helyett, 2018 óta először pedig újra női zsűrielnök dolgozik majd a Croisette-en (hat éve Cate Blanchett látta el ezt a feladatot).
Greta Gerwig – zsűrielnök
A színészként indult Gerwig olyan filmekkel hívta fel magára a figyelmet, mint a Frances Ha, amiben nemcsak a főszerepet játszotta, de a forgatókönyvet is társíróként jegyezte. Első önálló rendezése, a 2017-es Lady Bird után már az amerikai függetlenfilm nagy reménységének tartották, a különc művészlelkű tinédzser történetét 5 Oscarra jelölték, Gerwiget a rendezésért és a forgatókönyvért is. A rendező pályáján a Kisasszonyok volt a következő nagy ugrás, majd 2023-ban az egykori indie rendező elkészítette azt a filmet, ami az Oppenheimerrel közösen, mémesítve és pénzügyileg is leuralta az évet. A Barbie-val sorra döntötte a különféle rekordokat és újra divatba hozta a Mattel babáját, amire előzetesen biztosan kevesen fogadtak volna.
Ebru Ceylan
Török fotográfus és forgatókönyvíró, Nuri Bilge Ceylan állandó alkotótársa, többek között együtt írták az Arany Pálma-nyertes Téli álmot, a Volt egyszer egy Anatóliát és a tavalyi cannes-i versenyben vetített Elszáradt füvekről-t is. Ebru Ceylan fotorgáfusként indult, első, Kiyida című rövidfilmje már a Croisette-en debütált 1998-ban. Ezek mellett folyamatosan publikál művészeti és irodalmi folyóiratokban, miközben filmeken, fotósorozatokon és mozgókép-installációkon is dolgozik.
Lily Gladstone
A montanai Blackfeet indián rezervátumban született, az első színészi áttörést a Kelly Reichardt rendezte Egyes nők jelentette számára 2016-ban. 2022-ben a The Unknown Country című road movie-ban már Gotham-díjra is jelölték, ám karrierje Martin Scorsese tavaly megjelent Megfojtott virágok című filmjével kezdett gyors felívelésbe. Gladstone lett az első őslakos amerikai színésznő, akit Oscarra jelöltek. Az alakításáért ugyan Oscart nem, de Golden Globe-ot és az amerikai színészcéh díját is megkapta, sok díjkiosztó szervezet és fesztivál mellett a New York-i filmkritikusok és az Amerikai Filmkritikusok Szövetsége is elismerte a teljesítményét. Újabban a HULU-n futó A híd alatt című sorozatban, valamint az Apple TV-re gyártott drámában, a Fancy Dance-ben is látható.
Eva Green
Francia színész, aki ügyesen váltogat az amerikai stúdiófilmek, a szerzői alkotások és a francia gigaprodukciók között. Első filmes szerepe Bernardo Bertolucci 2003-as Álmodozókjában volt, majd dolgozott Ridley Scottal (Mennyei királyság) és Robert Rodriguezzel (Sin City: Ölni tudnál érte) is. Emellett ő játszotta Vesper Lyndet a 2008-as Casino Royale-ban, később pedig Tim Burton alkotótársa lett, három filmjében szerepelt (Éjsötét árnyék, Vándorsólyom kisasszony..., Dumbó). Mostanság pedig a nagyszabású francia történelmi sorozatban, A három testőrben játszik. Eva Green emellett olyan szerzőkkel dolgozott már együtt, mint Fliegauf Bence (Womb), Roman Polanski (Igaz történet alapján) vagy Alice Winocour (Ígérem, hogy visszatérek).
Nadine Labaki
Libanoni színész és rendező, aki 2018-ban a zsűri díját nyerte Cannes-ban a Kafarnaum – A remény útja című filmjéért. A Kafarnaum aztán szép díjkört futott, Golden Globe-ra és Oscarra is jelölték a legjobb nemzetközi film kategóriájában. Labaki reklám- és videokliprendezőként kezdte a pályáját, majd a cannes-i Résidence programban fejlesztette első, Caramel című filmtervét 2004-ben. A Caramel-t 2007-ben mutatták be a cannes-i filmfesztiválon, Labaki következő rendezése, az egy faluban kirobbant vallási konfliktusról szóló És most merre? pedig 2011-ben versenyzett az Un Certain Regard szekcióban. A rendező jelenleg új filmjén dolgozik.
J.A. Bayona
Nemzetközi karriert befutott spanyol rendező, aki hollywoodi blockbustereket, valamint kisebb léptékű és monumentális midcult filmeket is rendezett. Árvaház című elsőfilmje 2007-ben Cannes-ban mutatkozott be a Kritikusok hete szekcióban, a 2012-es A lehetetlen pedig már egy nagyívű katasztrófafilm volt a thaiföldi cunamiról, amiért Naomi Wattsot színészi Oscarra jelölték. Bayona 2018-ban a hollywoodi mainstreambe is belekóstolt a Jurassic World: Bukott birodalommal, tavaly pedig A hó társadalma című, megtörtént eseményeket feldolgozó drámájáért jelölték Oscarra.
Pierfrancesco Favino
Generációjának legismertebb olasz színésze, aki 2001-ben szerepelt először filmben (Az utolsó csók), majd Michele Placido Bűnügyi regénye után Hollywoodban is szerencsét próbált. Dolgozott Ron Howarddal (Angyalok és démonok, Hajsza a győzelemért), Spike Lee-vel (Miracle at St. Anna) és Marc Fosterrel (Z világháború) is. Eljátszotta a '80-as évek hírhedt olasz maffiózóját, Tommaso Buscettát Marco Bellocchio Az első áruló című gengszterfilmjében, 2022-ben pedig Mario Martone Nosztalgiájában szerepelt, mindkét filmet a cannes-i versenyprogramban mutatták be. Nemrég Magyarországon forgatott, Pablo Larraín új filmjében, a Mariában láthatjuk majd.
Koreeda Hirokazu
Korunk egyik legismertebb japán rendezője, aki karrierjét tévés dokumentumfilmekkel kezdte, majd az 1995-ös Maborosi és az 1998-ban készült Túlvilág hozta meg számára a nemzetközi hírnevet. Azóta szinte minden filmjét valamelyik A kategóriás fesztiválon mutatták be, A fiam családjáért Cannes-ban a zsűri díját, a Bolti tolvajokért pedig Arany Pálmát nyert, utóbbiért 2019-ben Oscarra is jelölték. Szintén 2019-ben francia nyelven forgatott (Az igazság), majd 2022-ben (A bróker) és 2023-ban (Szörnyeteg) is Cannes-ban versenyzett, előbbiért Song Kang-ho-t a legjobb színész, utóbbiért pedig Szakamoto Júdzsit a legjobb forgatókönyv díjával ismerték el.
Omar Sy
Francia színész, aki 2011-ben az Életrevalókkal vált egycsapásra világsztárrá. Éric Toledanóval és Olivier Nakache-sal ezt követően 2014-ben is együtt dolgozott, akkor a rendezőpáros Samba című filmjében játszott főszerepet. Dolgozott Jean-Pierre Jeunet-vel (Micmacs), Michel Gondry-val (Tajtékos napok) és Roschdy Zemmel (Csokoládé) is. Cannes-ban legutóbb 2022-ben volt filmje, az Én vagyok az apád Mathieu Vadepied rendezésében, ami az Un Certain Regard szekciót nyitotta.
A 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivált május 14. és 25. között rendezik, az esemény első napjain a Filmhu is ott lesz majd, hogy első kézből szállítsuk a kritikákat és a híreket.