Derült égből villámcsapásként érkezik ez a film: itthon január 18-án kerül a Cinema City hálózatába, ráadásul a határon túli magyarlakta területeken, így a Vajdaságban, Erdélyben, Kárpátalján és a Felvidéken is bemutatják. A Budapesten született, Erdélyben felcseperedett, pécsi illetőségű Dr. Vámos Zoltánnak filmeshez képest igen szokatlan főállása van: mentőorvos, aki emellett nemzetközi kutatások szakmai vezetője, vendégoktató számos itthoni és külföldi egyetemen, és egy Nobel-díjas kutatóval, John O’Keefe-vel közös agykutatási projektben is részt vesz. Alkotóként sem kezdő: rádiós és színházi tapasztalatok, valamint rövidfilmek sorát követően debütál most a szélesvásznon.

Fotó: Kaiser Ákos

Henrik Ibsen Peer Gynt-jén alapuló filmen meg is látszik, hogy orvos írta, a hősnő (Szabó Erika) ugyanis sürgősségi doki. Egy nap színházba viszik randira, ahol a Rómeót alakító színész (Viktor Balázs) bekábítózva játszik, és amikor összeesik, Karcsú doktornő (nem vicc, ez a neve) látja el, amíg megjönnek a mentők. Mint kiderül, a színész tehetséges ugyan, de egy egoista, nőfaló és önpusztító, egyszóval sztereotíp művészlélek (a színház mellett gitározik, énekel és fest is). Egészen jól, legalábbis kitartóan tud csajozni, így aztán hamar az ujja köré csavarja a csinos Karcsú doktornőt is.

Eddig minden a klisék szerint alakul: adott egy románc két össze nem illő karakter, a rendezett életet élő, kissé merev doktornő és a tékozló fiú között, akik a nehéz kezdet ellenére összejönnek, mivel a káosz izgalmasabb a hősnő számára, mint a gazdag, kedves, de unalmas papucs, aki elvitte őt színházba. Egy tucat-romkom itt véget is ér, a Parázs a szívnek viszont csak félidőnél jár, és utána bemutatja azt, ami a hollywoodi filmekből gyakran kimarad.

Fotó: Kaiser Ákos

Hamar fény derül ugyanis arra, miféle árnyoldala van az életművész színész első látásra igencsak vonzó és markáns személyiségének. A férfi színházi karrierje nem alakul valami fényesen, így aztán a nő pénzéből élnek, a pasi azonban túlságosan rosszéletű ahhoz, hogy hosszú távon elviselhető legyen párja számára, aki végül már egzisztenciáját és testi épségét is félti szerelmétől. Ezzel feszültség költözik a filmbe: afelől sosem volt kétség, felszedi-e a pasi a nőt, de hogy meg is tudja-e tartani, az már más kérdés. A végkifejlett meglepően életszagú, sokat elmond a vonzás örök szabályairól és egyben napjaink párkapcsolati buktatóiról.

Fotó: Kaiser Ákos

A cselekménynek persze bőven akadnak döccenői, néhány jelenet unalmas és hosszúra nyúlt, mások túlontúl idilliek és feszültségtől mentesek. Látszik, hogy nem esettment át olyan alapos forgatókönyvfejlesztő procedúrán, mint a Filmalapos projektek, viszont az alaptörténet működik, még ha a játékidő felénél indul csak be igazán. Bár inkább romantikus dráma és nem vígjáték: összességében lehet rajta nevetni, még ha nem is feltételezünk minden furcsa momentum mögött alkotói szándékosságot.


Amivel el is érkeztünk a megvalósítás színvonalához: a film láthatóan minimális büdzséből készült, számos helyszíne szerepel a támogatók listáján is (például egy pizzéria, pincészet és pécsi karaoke bár), így aztán van egyfajta amatőr bája, amit csak a tapasztalt filmrajongók fognak észrevenni, és ők meg is kacagják majd. De a magyar független produkciók viszonylatában – főleg a Vakfoltra, a Cop Mortemre és a Drága Elza!-ra kell gondolni, nem pedig az Ernelláék Farkaséknál-ra – inkább pozitív csalódás a film külleme, így nem lesz belőle instant-trash klasszikus.

Parázs a szívnek

Rendezte: Dr. Vámos Zoltán

Operatőr: Szobrász András

Producer: Garami Gábor

Zene: Földi Albert

Szereplők: Szabó Erika, Viktor Balázs, Bezerédi Zoltán, Kertész Péter, Csöre Gábor