A budapesti Örökmozgó Filmmúzeumban működő Zöld Holló Filmklub szeptember 15-én induló vetítéssorozata a rövidfilmek típusait és műfajait (játék, dokumentum, ismeretterjesztő, kísérleti, etűd stb.) elemzi a kezdetektől napjainkig a magyar filmtörténet különböző korszakaiban, egyes alkotók életművében, illetve tematikus csoportokban. Célunk egyrészt a rövidfilm sajátos formaalkotó elveinek vizsgálata, másrészt e forma változásának nyomon követése a magyar film történetében.

"Intenzív mélyfúrás"

„A rövidfilmes forma a legkevésbé határozható meg percekben vagy másodpercekben. Kijelölhetők bizonyos felső határok valahol a 25 és 65 perc közötti tartományban, mindez azonban inkább forgalmazási és sugárzási szempontból lehet fontos – vagy inkább okoz gondot –, a filmek stílusáról nem sokat mond. Ha rövidfilmről beszélünk, akkor nem egy jól körvonalazható kategóriára gondolunk, hanem valamiféle viszonyra, másságra, különbségre: rövidebb a nagyjátékfilmnél, kisebb a költségvetése, korlátozott a forgalmazása, nem mesél el történetet, az »etűd« meglehetősen körvonalazatlan műfajába sorolható, formabontó, »kísérleti« és így tovább.

Csakhogy az első egzakt meghatározástól eltekintve – amely, persze, szintén egy megállapodás, konvenció eredménye – a többinek akár az ellenkezője is igaz lehet: a költségvetése vetekedhet egy átlagos nagyjátékfilmével, vetíthetik speciális mozik, fesztiválok, tévécsatornák, akár igen szövevényes sztorit is elmesélhet, határozott műfaji vonást ölthet és lehet merőben hagyományos formavilágú. A rövidségnek léteznek bizonyos stiláris következményei vagy vonzalmai. Kevésbé alkalmas például egy történet elmondására, míg a nagyjátékfilm szinte csak az elbeszélői logika keretében képes a figyelmünket fenntartani, vagyis a nem elbeszélő filmek többsége rövidfilm.

A rövidfilmek története többé-kevésbé igazolja ezt a feltételezést, a legújabb törekvések azonban mintha éppen e konvenciók elutasításában keresnék a megújulás lehetőségét, és a forma diktálta logikával szemben haladnának. Családtörténet négy percben – egy ilyen röpdolgozat nyilvánvalóan a korlátozott lehetőségekből kovácsol erényt, s az extenzív áradás helyett az intenzív mélyfúrást választja. A rövidfilm leíró értelemben önálló kategória – mégis, amikor egy-egy rövidfilm formai megoldásait vizsgáljuk, minduntalan a »nagy testvérhez« viszonyítunk; a sajátosságokat az eltérésekben érjük tetten.” (Gelencsér Gábor)

A látogatók az első átfogó magyar rövidfilm-történeti válogatáson vehetnek részt, melynek programja sajátos válogatási szisztéma szerint lett összeállítva. A filmek többsége ritkán vagy egyáltalán nem látható moziban, tévében, nem lelhető fel az interneten. A művek jelentős része celluloidról nézhető meg, s a vetítéseket követő előadásokat többek között olyan nívós szakemberek tartják, mint Kovács András Bálint, Gelencsér Gábor, Pápai Zsolt és Stőhr Lóránt.

A 12 alkalomra szóló bérlet ára 3600 Ft, Jegyár: 600 Ft (diákigazolvánnyal 450 Ft)

Hosszú beállítások, rövid formák


Nyerj jegyet az első két vetítés egyikére!

2x2 jegyet sorsolunk ki a 2009.09.15-i és a 22-i vetítésekre - hogy másodmagaddal mozizhass, elég, ha a következő kérdést helyesen megválaszolod:

Kikről szól Kenyeres Bálint: Before Dawn című filmje?
1. űrhajósokról
2. tűzszerészekről
3. illegális bevándorlókról

A válaszokat az info@forum.film.hu címre várjuk, a levél tárgya a "Magyar rövidfilm" legyen!


Részletes program:

1.
szeptember 15.
A némafilm és a korai hangosfilm korszaka 1945-ig

Ismeretlen: Vasúti szerencsétlenség Budapesten (1907),
Tábori Kornél: Pufi cipőt vásárol (1914),
Kertész Mihály: Jön az öcsém (1919),
Manninger János: Kezek-lábak (1928),
Dudás László: Jazz (1936),
Icsey Rezső: Magyar falu (1935),
Simonyi Lia: A  munka akrobatái (1939),
Cserépy László: Film a filmről (1941),
Zalabéri Produkció: Tábori levelezőlap (1942)

Játékidő: 80’

Zongorán kísér: Kecskeméti Gábor
Előadó: Fazekas Eszter


2.
szeptember 22.
Szőts István rövidfilmjei

Kádár Kata (1944),
Kövek, várak, emberek (1955),
Hallstadti ballada (1960),
Gustav Klimt (1969)

Játékidő: 77’

Előadó: Pintér Judit

3.
szeptember 29.
Az 50–60-as évek propaganda-, dokumentum- és ismeretterjesztő filmjei

Keleti Márton: A selejt bosszúja (1951),
Szemes Mihály: Szánkó (1955),
Jancsó Miklós: Halhatatlanság (1959),
Wiedermann Károly: 9 perc (1961),
Vadász János: Nyitány (1965)

Játékidő: 84’

Előadó: Varga Balázs

4.
október 6.
Holokauszt: hely és emlékezet (Jancsó Miklós Jelenlét-trilógiája)

Jelenlét (1965),
Második jelenlét (1976),
Harmadik jelenét (1986)

Játékidő: 39’

Előadó: Hirsch Tibor

5.
október 13.
A BBS kisjátékfilmes formája és a modernizmus

Gábor Pál: Aranykor (1963),
Novák Márk: Kedd (1963),
Elek Judit: Találkozás (1963),    
Kézdi-Kovács Zsolt: Egy gyávaság története (1966),
Szomjas György: Diákszerelem (1968)

Játékidő: 85’

Előadó: Kovács András Bálint

6.
október 20.
A romatéma alakváltozatai

Sára Sándor: Cigányok (1962),
Grunwalsky Ferenc: Anyaság (1972),
Pölcz Boglárka–Pölcz Róbert: Szafari (1999)

Játékidő: 68’

Előadó: Pócsik Andrea

7.
november 3.
A hatvanas évek lírai dokumentarizmusa

Gyarmathy Lívia: 58 mp (1964),
Gyöngyössy Imre: Férfiarckép (1964),
Gaál István: Oda, vissza (1962),
Kiss Gyula: Holtág (1967),
Elek Judit: Kastélyok lakói (1966),
Sára Sándor: Vízkereszt (1967)

Játékidő:89’

Előadó: Stőhr Lóránt

8.
november 10. (19.30!)
A BBS groteszk dokumentarizmusa

Csányi Miklós: Boldogság (1968),
Gazdag Gyula: Hosszú futásodra mindig számíthatunk (1968),
Szomjas György: Nászutak (1970),
Dobai Péter: Archaikus torzó (1971),
Tóth János: Aréna (1970)

Játékidő: 109’

Előadó: Czirják Pál

9.
november 17.
A hetvenes évek filmnyelvi kísérletei

Huszárik Zoltán: Elégia (1965), Mozikép (1976),
Tímár Péter: Visus (1976),
Bódy Gábor: Négy bagatell (1972–75),
Hajas Tibor: Öndivatbemutató (1976)

Játékidő: 90’

Előadó: Müllner András

10.
november 24.
Az új érzékenység (rövid)filmjei

Müller Péter Sziámi: Mi jut eszedbe az énekesnőről? (1981),
Xantus János: Női kezekben (1981),
Szabó Ildikó: In flagranti (1982)

Játékidő: 67’

Előadó: Pápai Zsolt

11.
december 1:
Hosszú beállítások, rövid formák

Iványi Marcell: Szél (1995),
Kenyeres Bálint: Zárás (1999), Before Dawn (2004),
Nemes Jeles László: Türelem (2006)

Játékidő: 45’

Előadó: Gelencsér Gábor

12.
december 8.
A kortárs rövidfilm kérdései

Mészáros Péter: Eső után (2002),
Káldy László: Love Story (2001),
Ujj Mészáros Károly: Alena utazása (2008),
Tóth Barnabás–Simonyi Balázs: terepSzemle (2003),  
Szirmai Márton: Szalontüdő (2006),
Nagy Anikó: Apró dolgok (2008)

Játékidő: 83’

Előadó: Pálos György

A vetítések egységesen 20 órakor kezdődnek (kivéve november 10.)