Használati útmutató a cikkhez: ha esetleg nem láttad a Köntörfalak-at, ugorj a szöveg legaljára, nézd meg a filmet, és csak utána olvasd el a dramedy keletkezéstörténetét. Így megkíméled magad a spoilerektől. Ez egy könnyen fogyasztható, ugyanakkor mélyre hatoló beszélgetős film olyan fordulatokkal, hogy azoktól padlót fogsz. Tökéletes program a mostani vészterhes időkben, amikor a négy fal közé szorulva próbáljuk átvészelni a koronavírus-járványt.

A Köntörfalak a 2010-es Magyar Filmszemlén mutatkozott be, ahol a Bibliotheque Pascal mellett a mustra legnagyobb szenzációjává vált: összesen öt díjat zsebelt be. Dyga Zsombor lett a legjobb rendező, Elek Ferenc a legjobb színész, Czakó Juditot pedig a legjobb vágónak választották meg. Megkapta a szemle közönségdíját, a diákzsűri pedig különdíjban részesítette. Később sem felejtődött el, nálunk például biztos helye volt az elmúlt évtized legjobb magyar filmjei között. De innentől beszéljen a rendező és a három főszereplő.

A tartalom, a gondolat és a cím

Dyga Zsombor: Egy súlyosan félresikerült vakrandi, egy sokkal súlyosabb megismerkedéshez vezet. Feri sorsszerű találkozása a férfival, akinek a gyermekeit neveli, a sajátjaként. Két vadidegen találkozása, egymást kerülgetése, a kommunikáció lehetetlensége és egy súlyos titok feltárása, mikroszkópon keresztül. Köntörfalak. Megtetszett, a hímez-hámoz szofisztikáltabb változata. Épp olyan zavarba ejtően értelmetlen szó, mint a slendrián meg a rest.

Egy éven át mindig csak próba

Dyga Zsombor: A forgatókönyvet Ferire és Rolira írtam, és sokáig volt egy nagy kérdőjel, hogy ki játssza a lányt. Ez egy hosszú, nézelődős időszak volt, de castingot nem tartottunk.

Tompos Kátya: Úgy emlékszem, hogy Orosz Dénes rövidfilmjében, a Melletted-ben láttál meg engem.

Elek Ferenc: Forgattunk három-négy napot - ebből született egy teaser - de aztán le kellett állnunk, mert a producer válságba került és lefújta. Szomorúak voltunk, de Zsombor azzal nyugtatgatott minket, hogy ha törik, ha szakad, neki ez lesz a következő filmje. Végül Major István producer karolta fel a filmtervet, úgy robbant bele ebbe az egészbe, mint egy megmentő. Alacsony volt a költségvetés, de nem éltek vissza azzal, hogy ez egy nagy lehetőség a színészek számára, rendes mozigázsit kaptam.

Tompos Kátya: Rendben volt a gázsi, de az igazán fontos az, hogy milyen közegben dolgozol. Ha jó emberekkel vagy együtt, jó élmény velük filmet készíteni, akkor a pénz másodlagossá válik. Nem a gázsira fogsz emlékezni, hanem a pozitív élményekre, és a Köntörfalak esetében pontosan ez történt.

Rába Roland: Egy színészre ösztönzőleg hat, ha azt látja, hogy egy film annyira fontos a rendező számára, hogy ragaszkodik hozzá, küzd érte és állami támogatás nélkül is megcsinálja. A színész érzi, hogy ez egy különleges projekt, és neki is bele raknia tudása legjavát.

Elek Ferenc: A producercsere miatt legalább egy év kimaradt. Miközben alakult az új producer, heti kétszer összeültünk próbálni. Nagyon vártam és élveztem ezeket az alkalmakat. Ez egy szövegközpontú kamaradarab, aminél fontos, hogy sokat próbálja az ember. Meg is lett az eredménye: Az első forgatási nap első felvétele egy kilencperces nagyjelenet volt, amit egy levegőre, azonnal hibátlanul megcsináltunk. A stáb alig hitt a szemének.

Dyga Zsombor: A leállás után fontos volt számomra, hogy ne veszítsem el a színészeimet, és ha már rendelkezésünkre áll ez a plusz idő, akkor a lehető legalaposabban tegyék magukévá a szöveget, és a forgatáson minden menjen gyorsan és problémamentesen. Ráadásul a leglehetetlenebb helyeken lehetett velük gyakorolni a szöveget, például a parkban a Szabadság téren is összeültünk. Egyedül a Köntörfalak-nál történt meg velem, hogy ennyire hangsúlyos legyen a a próba időszaka, de nagyon szerettem, és remélem lesz még erre lehetőségem.

Tompos Kátya: Nem emlékszem olyanra, hogy tanulnom kellett otthon a szöveget. Olyan sokat próbáltunk együtt, hogy nem volt arra szükségem, hogy egyedül leüljek a forgatókönyvvel és átrágjam rajta magam.

Rába Roland: Rendkívül speciális a film nyelvezete. Olyan, mintha egy kreált nyelv lenne, de Zsombor mindig nagyon érezte, mit akar ezzel elérni. Tele volt – számomra legalábbis - szokatlan kifejezésekkel, amelyeket először nehézkes volt kimondani, de aztán a próbákon ráéreztem az ízükre. Komoly meló volt, de működik ez a nem hétköznapi nyelvezet. Sok munkaóra ment el azzal, hogy hova kerüljenek a hangsúlyok, és hogy mindez természetesnek hangozzon.

Dyga Zsombor: Nyelvünk finomságaival igyekeztem operálni.  A karakterekre támaszkodva el akartam távolodni a mindennapos köznyelvi fordulatoktól, a hétköznapok valóságától.

Három ember pofázik

Tompos Kátya: Többen mondták nekem, hogy a Köntörfalak-ból akár színdarabot is lehetne csinálni.

Dyga Zsombor: Számomra a színház egy teljesen külön világ, és a filmezés sosem segített, hogy közelebb kerüljek hozzá. Színházi analfabétizmusom miatt fel sem merült, hogy ebből színházszerű film születhet. Hiába kamara és három színész pofázik, ez nekem mindvégig egy vizuális, filmszerű élmény volt, amiben nagyítóval vizsgáljuk az apró részleteket.

Elek Ferenc: Nemrég láttam megint, és abszolút filmszerű az egész. A portré a jóképű srácról például úgy van megvilágítva, mintha ő mindvégig jelen lenne, és negyedik szereplőként nézné a többieket. Nyugtalanító hatása van, egy nehezen meghatározható veszélyforrást ad hozzá a jelenetekhez.

Dyga Zsombor: Fel akartuk vele csigázni a nézőt és finoman félrevezetni. Sokáig csak Feri és Kátya létezik a vásznon, de többször is szóba kerül Roli, akit misztifikálni akartunk, hogy mire feltűnik a színen, kellő súlya legyen.



Rába Roland: Hogy miért tudok ellenszenves karaktereket emlékezetes módon megformálni? Ez alkati és vizuális kérdés. Valamit jelentesz a kamera számára, az arcod, a kisugárzásod, és azon nem tudsz változtatni. És ez független attól, hogy amúgy a való életben milyen személyiség vagy. Most nyilván viccelek, de például lehet, hogy a Feri egy gonosz ember, és mégsem ilyen szerepekre kérik fel.

Dyga Zsombor: Műfaji értelemben a Laurence Olivier és Michael Caine főszereplésével készült A mesterdetektív-hez áll közel a Köntörfalak: itt is megvan az adagolás, a titok, és mi is összezártunk két-három embert, akikre nagyon koncentrált figyelem irányul.

Elek Ferenc: Az a lényeg, hogy a szereplők változáson menjenek keresztül, és ne olyanok legyenek, mint az elején. Nagyon ritka az ennyire hálás szerep egy filmszínész életében - Magyarországon meg aztán pláne. Nekem ez a Köntörfalak-kal megadatott, és ennek örülök. Egy nagyon szép ívet csinálhattam végig.

Mi legyen a film vége?

Dyga Zsombor: Mindenki gyorsan ráérzett a film nyelvi furaságra, aztán pedig bátran mertek improvizálni. Volt, ami működött, volt, ami kevésbé. De ez nem az a film volt, ahol nem lehetett eltérni attól, ami le volt írva.

Elek Ferenc: Szerettem volna rávenni a Zsombort, hogy a végén bújjon ki belőlem a pszichopata állat, és essek neki a Rolinak. De mondta, hogy ez nem lenne jó, mert mindenki ezt fogja várni. Színészileg izgalmas lett volna, de belátom, nem szolgálta volna a történetet, ha pusztításba kezd a karakterem.

Tompos Kátya: Feri részéről minden nap felvetődött, hogy az általunk játszott két karakter jöjjön össze a film végén.

Dyga Zsombor: Ez odáig fajult, hogy végül kötöttünk egy alkut: ők összejönnek, és mi ebből semmit nem filmezünk le.

Elek Ferenc: Az a szép, hogy egy új kapcsolat lehetőségét lebegteti a film, amiből bármi lehet. Szerelem vagy barátság, nem lehet biztosan tudni, de létrejött egy kapocs közöttük.

Rába Roland: Az is lehet, hogy valaki azt gondolja, ők soha az életben nem találkoznak többet. De ez már a nézőről, az ő érzéseiről szól. Róla árul el dolgokat, hogyan gondolja tovább kettejük kapcsolatát.

Apróságok a loftlakásban

Dyga Zsombor: Egy darab digitális effekt van a filmben. Már a forgatás legelején tudtuk, hogy ezt az apróságot megcsináljuk.  Mikor kint spangliznak az erkélyen, színes csíkot húz maga után az égő cigaretta, és az Omega Éjféli koncert-jének nyitánya szól.

Dyga Zsombor: A nyitójelenet közben Szabó Gábortól hallható a Mizrab, a végefőcím alatt pedig egy Tindersticks-dal szól. Ez a két zenei jogdíj elvitte a film költségvetésének a negyedét. Elmebeteg döntés volt, de ez a két szám kellett nekem, úgy éreztem, nélkülük nincs film. Állami támogatás nélkül, tizenvalahány millió forintból készült a Köntörfalak.

Elek Ferenc: Természetesen nem igazi füvet szívtunk, úgy nem lehetett volna végigcsinálni egy tíz órás éjszakai forgatást. Gondold el, beleszívsz, meg kell ismételni a jelenetet, de te már elszálltál, és nem fogod tudni eljátszani azt, amit kell.

Dyga Zsombor: Van egy pillanat, amikor Roli előveszi a saját cuccát, egy 75 grammos szatyrot. Azért emlékszem ilyen pontosan a súlyára, mert abban tényleg ganja volt. Mégiscsak egy közelit csináltunk, nem lehetett elkamuzni.



Dyga Zsombor: A pókerezős jelenethez sokat kellett próbálni, leginkább azért, hogy megértsék a játék szabályait, és hogy ahhoz képest mi a jelenetben a pláne. Hát nem nagyon ment.

Elek Ferenc: Próbált tanítani, de feladtam, és a mai napig nem értem a pókert.

Tompos Kátya: Én az osztást gyakoroltam sokat. A pakliból gyorsan, alulról és felülről húztam elő a lapokat.

Dyga Zsombor: A baconös banánturmix pontos receptjére már nem emlékszem, de az nem egy kitalált dolog volt. Marosi Gábor operatőr egyben mesterszakács is: heteken keresztül keresgéltük a filmhez megfelelő undorító kaja receptjét, és végül ezt találtuk.

Tompos Kátya: Zsombor kitalálta, hogy lassítva lesz benne a filmben, ahogy a tükör előtt állva lemosom magamról a sminket. Felvettük, visszanézte, aztán csalódottan mondta, hogy ő valamiért azt hitte, hogy ez elbűvölő lesz. De nem.

Dyga Zsombor: Végül zenét tettünk alá, úgy azért nézhető volt.

Dyga Zsombor: A Filmteam egyik irodájában forgattunk, ott rendeztük be Roli lakását. Hujber Balázs volt a díszlet tervezője, mi pedig rengeteg személyes tárggyal szórtuk tele a teret. Domi Sanca a segédoperatőrünk hozta a lemezjátszót, Czakó Juci a spéci háztartási gépeket, Marosi meg én a bakeliteket, Harmati Balázs meg a videójátékokat tonnaszámra.  Azt hiszem, a flippergép volt a legnagyobb berendezési tárgy, amit odavittünk, meg a Bang&Olufsen forgatható TV és a hangfalak. Nappal ott dolgoztak a Filmteam munkatársai, nem nyúlhattak a Köntörfalak díszletéhez, mi pedig éjszaka forgattunk.

Éjszakai forgatás végkimerülésig

Dyga Zsombor: A Filmteam irodája a Duna-parton van a Révész utcában, a Déli pályaudvar mellett vettük fel a ház külsejét, a Bem mozi mellett a Margit-körúton rögzítettük a háztetőt. A végén pedig a Deák téren üldögélt Kátya és Feri. Össze voltak kuszálva a helyszínek rendesen.

Elek Ferenc: Ez korántsem történik meg minden filmnél, amiben szerepelek, de a Köntörfalak helyszínei mind belém égtek. Ha például sétálok az Andrássy úton, mindig eszembe jut a Klassz, ahol a randit forgattuk. (Az étterem már nem üzemel – a szerk.)

Tompos Kátya: Nekem is nagyon szép emlék a Köntörfalak. Annak ellenére, hogy ez egy rohadt nehéz két hét volt. Sok munkám volt a színházban, és nem volt időm aludni. A kialvatlanságtól delíriumos állapotba kerültem, és nem tudtam követni, hogy kivel mit beszéltem, mi történik velem. A forgatásra tisztán emlékszem, mert éjszaka voltam ébren. Napközben a János vitéz-t próbáltam, énekelnem kellett, nyitva volt ugyan a szemem, de valójában aludtam, csak villanások maradtak meg. A zenés szerephez elengedhetetlen az alvás, és pont az nem volt meg. Tudathasadásos állapot volt, ittam sok vitamint, hátha az segít.

Rába Roland: Nappal dolgoztunk, éjszaka forgattunk. De olyan ritkán forgathat az ember, hogy még ennek a helyzetnek is örül. Ezért is volt hasznos, hogy sokat próbáltunk előtte, mert így gördülékenyen ment éjszaka a jelenetek felvétele, de azért így is kemény volt ez az időszak.



Tompos Kátya: 15 éjszaka volt a forgatás, amit 5 éjszakánként megszakított egy-egy szünnap. Kellett ez a leállás, mert különben nem bírtuk volna. Októberben vagy novemberben vettük fel a filmet.

Dyga Zsombor: Az egyik éjszaka hó is esett, a hazasétálós szekvenciában ez szépen látszik is. Sokat fagyoskodtunk. Egy darab személyautónk volt, ahová be lehetett ülni, melegedni.  A Deák téri zárójelenetre meg egy sátorra futotta egy sikítós hőlégbefúvóval.

Tompos Kátya: Ferinek sokat énekeltem Madonnától a Like a Virgint operett-stílusban. Hajnalban, mikor már nagyon álmosak és fáradtak voltunk, mindig kérte, hogy énekeljem el. Vinnyogva nevetett rajta.

Dyga Zsombor: Este tizenegykor, amikor megjöttek az előadásaik után, még látszott rajtuk, hogy akarják ezt a filmet. Hajnali 3 után viszont már nem számított a belső indíttatás, ami energia volt bennük, azt addigra elhasználták. Sokat kellett sakkozni a felvételi sorrenddel: Feri, neked már elfolyt az arcod, te ma már nem leszel kamera előtt, csak segíts a Kátyának. Vagy fordítva, attól függően, ki milyen állapotban volt. Vagy Kátyának kellett énekelnie a Like a Virgint, hogy felrázza Ferit, és tudjunk még egy fél órát forgatni.



Elek Ferenc: Szerencsétlen Zsombornak zombikkal kellett összeraknia ezt a filmet.

Tompos Kátya: Reggel hétkor már nem hazamentem, hanem egyenesen a színházba. Az Öltözőmben volt egy ágy, kértem egy párnát és egy takarót, bevittem a pizsamámat és a fogkefémet, és a reggeli próba kezdetéig ott aludtam. A portás meg mindenki más tudta, hogy éjszaka forgatok és már reggel bejövök, ezért volt olyan, hogy hiába csak tizenegyre volt kiírva a próbám, már tízre odahívtak, mert úgyis bent vagyok.

Elek Ferenc: A forgatás idejére hazaköltöztem anyukámhoz. Akkor volt három éves a fiam, Marci, és ő reggel olyan hangosan kelt fel, hogy attól nem lehetett aludni. Megbeszéltem vele, hogy most két hétig nem leszek itthon.

Tompos Kátya: Úgy nézett ki a napunk, hogy reggel tíztől kettőig próbáltunk, kettőtől hatig intéztük a dolgainkat, ettünk, aludtunk, hattól készültünk az esti előadásra, azt megcsináltuk, aztán este tizenegytől forgatás.

Elek Ferenc: Ez egy olyan tempó, amit két hétig lehet bírni, de hosszabb időn át már nem.

Dyga Zsombor: Amíg ők játszottak a színpadon, addig mi, Czakó Judit vágóval és Harmati Balázs gyártásvezetővel elkészítettük a szendvicseket. Balázs szeletelte a kenyeret, Juci megkente, én meg az zöldséget adagoltam, hogy azért jusson valami vitamin is.

Szabadon és öntörvényű módon

Tompos Kátya: Sokszor találkoztam azzal, hogy a rendező keze meg van kötve a producer által. Itt viszont teljesen szabadon és öntörvényű módon forgatott Zsombor: tudta, hogy mit akar, és abba nem lehetett beleszólni. Persze, meg lehetett vele beszélni dolgokat, de nem volt egy külső ember, aki olyanokkal jön, hogy figyelj, ezt nem lehet majd eladni a nézőknek, vagy hogy találd ki, hogy ez most dráma vagy vígjáték. Ez nagyon jót tett a filmnek.

Dyga Zsombor: Filmet vagy pénzből forgatsz, vagy mert ki kell, hogy jöjjön belőled. Az alkotói szabadság könnyen túszhelyzetbe kerülhet, ha a pénz mozgatja a produkciót.

Elek Ferenc: Ha lemegy valahol a Köntörfalak, a mai napig kapok Facebook-üzeneteket, hogy milyen szép vagyok.

Rába Roland: Érdekes, én sosem kaptam ilyen üzeneteket. De lehet, hogy csak azért, mert így van beállítva a Facebookom.

 

A Köntörfalak itt nézhető meg:

 
A beszélgetés képeit Pozsonyi Janka készítette, a forgatási fotókat Dyga Zsombortól kaptuk.