Dyga Zsombor 15 éve lépett a világ elé első nagyjátékfilmjével, a Tesó-val. Az évforduló alkalmából nosztalgiáztunk egy nagyot a rendezővel, aki elmondta, tulajdonképpen kiteregette a saját életét a bemutatkozó alkotásában. A Tesó, ahogy bennünk, úgy Zsomborban is kellemes emlékeket ébresztett: mesélt arról, hogyan fogadta a filmet a békásmegyeri „keménymag” és a zöldséges, a pár másodpercre feltűnő pornószínésznőkről és a saját zenemániájáról is. A Tesó-ban látható óriási bakelitgyűjteménye csak még nagyobb lett, az egyik utódjának szánja, és azt vallja, hogy „zeneileg az apokalipszisre fel kell készülni”.

Elek Ferenc a Tesó című filmben

A filmben popkulturális kvízjátékkal próbálja eldönteni a két testvér, hogy ki költözzön  át a kisebb kecóba, ezen felbuzdulva, mi is kérdésekkel teszteltük Dygát, hogy mennyire emlékszik a Tesó-ra. A Kész cirkusz kapcsán arról mesélt, hogyan tudta megszerezni a második filmjéhez a magyar színészszakma színe-javát, Ónodi Esztert, Udvaros Dorottyát, és még hosszan sorolhatnánk. Az is kiderül, hogy mit szólt ahhoz, amikor a premier idején mindenki Guy Ritchie nevével jött.

Zsombornak nincs filmes végzettsége, konkrétan filmkészítés közben tanulta ki a szakmát. A Köntörfalak volt a következő lépcsőfok: „a technikai rész és a történetmesélés már megy”, ebben a filmjében a színészvezetést tanulta ki, amelyhez addig nagy félelemmel viszonyult. A kísérlet remekül sikerült, a Köntörfalak négy díjat nyert a Filmszemlén, többek között a férfi főszereplőt, Elek Ferencet is elismerték, és azóta már azt látja, hogy szeretnek vele dolgozni.


Zsombor a kérésünkre rangsorolta a filmjeit, és mesélt az elveszett alkotásáról, az Utolér című, három szálon futó thillerről, amelyből két vetítés volt a filmszemlén, és azóta sehol sem lehetett látni a csődöt jelentő producer miatt. Zsombor rendkívüli módon fájlalja ezt, hiszen több időt és energiát fektetett bele, mint a többi nagyjátékfilmjébe együtt véve.

A rendező állandó munkatársait is jellemezte a kedvünkért, Lovas Balázst forgatókönyvírót, Czakó Judit vágót, Madarász István rendezőt, elárulta, mennyire könnyű kiborítani Elek Ferencet, és hosszasan mesélt arról, mennyire csodálatos színésznő Ónodi Eszter. Egy titkot is elárult róla, reménykedve abban, hogy részegen ezt korábban már elmondta neki.

Ónodi Eszter az Aranyélet című sorozatban (fotó: HBO)

Természetesen az Aranyélet-ről is kifaggattuk a rendezőt, megkérdeztük, az első évad készítésekor mennyire látta előre a sorozat befejező évadának a történéseit, és persze arra is kíváncsiak volt, hogy Zsombornak mekkora része volt a politikai áthallások beépítésében. "Beszartok, befostok" - foglalta össze röviden, mit várhatunk a harmadik évadtól. Dyga Zsombor utoljára 2013-ben állt elő egy nagyjátékfilmmel. Három filmterven is dolgozik, az egyik egy pszichothriller, amely négy nő körül zajlik, a másik kettőről is elárul részleteket, de ahhoz már meg kell hallgatnotok a podcastet.

A teljes beszélgetés itt hallgatható meg:

Borítókép: Dyga Zsombor (fotó: Pozsonyi Janka)