Tüzesen süt le a nyári nap sugára |
Akik kitalálták ezt a dramaturgiát, ismerik nézőiket. A „gazdag és kényelmes élet” (legyen az csupán egy magunkfajta keletnyugati ország kispolgári vagy középosztálybeli biztonsága) elszenvedőiben mindig ott kísért a kisördög, hogy azért az igazi élet biz’a a földbe kapaszkodó, ősösztönös természeti embereké, akiket nem rontott meg a civilizáció. A romantika „jó vadembereinek” sajátja, akiket nem bánt neuraszténia, menedzserbetegség, magas vérnyomás, mellrák és aranyér, hajuk mint az ében, foguk, mint a hó (vagy fordítva). Emellett a túlélés az elit katonai kommandók (az emberiség übermacsó géntartaléka) titkos tudása is, akik képesek parlagfűből gőzmozdonyt fonni és hónapokig kibírják a jég alatt úgy, hogy eledelük mindössze egy gyűszűnyi szárított karibuszar.
A Big Brother luxusdagonyáival szemben a Survivor típusú túlélő-showkban a természetesség nosztalgiája és a heroizmus utáni vágy kap szerepet, így a luxusvilla szélsőértéke az elíziumi tétlenség, míg a túlélő-showké az extrém teljesítménykényszer. A tévénézők nagy többsége számára persze egyik végpont sem napi tapasztalat, nem dől a spájzból a manna, de nem is kényszerülnek rá, hogy sáskát egyenek (vagy épp kukázásból tartsák fenn magukat). Ezeket a műsorokat mégis mint „valóságshowt” kapják és nézik. Logikus a következtetés: életünk, közös tapasztalatunk nem valóság, a valódibb valóság „odaát”, a tévé által mutatott helyeken és szituációkban van. A néző tehát nem él, nem létezik, világa és élete puszta látszat, káprázat, üres tojáshéj, amit kifújt a rutin és megtölt az elvágyódás. De a kereskedelmi formatok célja nem az, mint a művészeteké, hogy riadót verjenek, felébresszék a hétköznapokban elbóbiskolt személyiséget, nem azt sugallják: „változtasd meg élted!” Épp ellenkezőleg, a „kivétel erősíti a szabályt” alapon helybenhagyják és kijelölik mindennapjaink kutyaóljának helyét és leszabják hozzá a léceket.
Befordultam a konyhára |
Churchill megválasztásakor izzadtságot vért és könnyeket ígért a háborúban álló Angliának, Stohl Buci sem ígér kevesebbet a Survivorben, bár a megtámadott ángliusokkal szemben nem egészen világos, mit is kell túlélnie 16 konszolidált, egészséges fiatalnak, hacsak nem addigi életük hírnévtelenségben eltöltött „sivatagát”, melynek végén immár ott az oázis fényes logóval, Blikk-interjúval és lemezszerződéssel, a kor hírrel-pénzzel folyó kánaánja – a valódi élet.
A keret is csupa természetesség, a Survivor nem kukucska show, a 3-4 napot összefoglaló adás szerkesztett, vágott, effektezett, megzenésített valóság. Ha kell, egy-egy fontosabbnak ítélt jelenetet spontánul többször is eljátszanak, a derékig beásott, és a gödörből „épp az imént” kiemelt csaj shortja például ragyogó hófehér, premier plánt érzéki lassítás követ, művészi ellenfényben pucér kebel ágaskodik, a szereplők mini-interjúkban teszik le a mikrofonvizsgát modellpózban ülve a fatörzsön. A hazai kereskedelmi tévé saját egykor kiöklendett ötleteit is szívesen kajálja fel a földről: van ismét kisgyermekes anya, Kismocsok exbarátnője, sztriptíztáncosnő és kihirdetett szűz a csapatban (bevállalom, Robinson).
A helység kalapácsa |
A médiavalóság keretein belül maradva: a maga műfajában a Survivor format dramaturgiájában, design-szempontból jól kitalált termék, aki ebbe fektet, épp úgy biztosra megy, mint aki dinamittal indul horgászni. Sokat az RTL Klub és a fancsali Stohl Buci sem tud rontani rajta, a stáb argentin, a sziget karibi, a vasárnapi túlélők pedig most éppen magyarok. Legfeljebb az zavarhat minket, hogy a leharcolt formatok vásárlásán túl idehaza jelenleg nemigen futja többre, megmaradunk kulturális dögevőknek, trendik vagyunk, mint a tavalyelőtti patacipő. Adyval szólva tovább statisztálunk A fajok cirkuszában:
„…Minden, minden ideálunk
Másutt megunt ócskaság már,
Harcba szállunk
S már tudjuk, hogy kár a harcért.
…
Céljainkat elcélozták,
Életünket már elélték.
Cirkusz-ponyvák
Bohóc-sorsa leng előttünk…”