A Friss Hús Budapest Rövidfilmfesztivált idén 13. alkalommal rendezték meg a Puskin moziban és a Városháza udvarán. A frissen Oscar-kvalifikálóvá vált esemény évek óta a magyar rövidfilmek fontos bemutatkozási helye, a rendszerint telt házas vetítések mellett kiegészítő programok, pódiumbeszélgetések és workshopok várják a szakmabelieket és az érdeklődőket. A filmhu és a Várkert Bazár közös szabadtéri vetítéssorozatának keretében ezúttal az idei Friss Húson díjazott alkotásokból válogatunk, sőt, két animációs film kapcsán a rendezőket kérdezzük majd az alkotásaikról.
Túlpart (r.: Tóth Kristóf Zsolt)
Tóth Kristóf Zsolt kisfilmje egy régi, de épp fontos próbatétel előtt álló barátság dinamikáját ragadja meg úgy, hogy eközben végig a komikus, hétköznapi alaphelyzetből építkezik. Nyomárkay Zsigmond és Takács Olivér eszköztelenül, természetes jelenlétükkel érzékeltetik, hogy ez a barátság milyen fontos mindkettőjük számára. Elmormogott, félrészeg mondataikat remekül időzítik, így a film humora is remek.
"Sok helyszín a filmben egyezik a valós események helyszíneivel. Sőt, valójában alig van olyan elem a filmben, ami ne történt volna meg velünk. Persze az egész sztorit igyekeztem összesűríteni és megfogni a legjellemzőbb elemeit." - mesélte a rendező a Friss Hús után vele készült interjúnkban. Tóth Kristóf Zsolt a legjobb 30 év alatti rendező díját nyerte az idei Friss Húson.
Üvegház (r.: Sárdi Katalin)
A nyugati eredetű, nosztalgikus esztétikai stílus mellett egy kis hazai ízt kölcsönöz Sárdi Katalin különös hangulatú rövidfilmjének, hogy a figurákban néhol fel lehet fedezni Kovásznai Habfürdőjének ihletését, valamint az, hogy a központi szexjelenet egy absztrakt, kísérleti animációs szekvenciában valósul meg. Az erotika lenyűgöző, organikus body horrorba csap át, ami akár lehet szimbolikus is, ám mindenesetre megváltoztatja a viszonyokat a három szereplő között. Az Üvegház a legjobb animációs filmnek járó díjat kapta az idei Friss Húson. A július 30-i vetítés előtt vendégünk lesz a rendező, Sárdi Katalin.

Dögsúly (r.: Komáromy Bese)
A Dögsúlyban minden adott egy hátborzongató horrorfilmhez, a végeredmény mégis több egyszerű gusztustalan ijesztgetésnél, bár azon a téren is jól teljesít. A szexualitás és vágy témája miatt az It Follows című remek horrort idézte fel bennünk, ahol az első aktus után valami láthatatlan entitás kezdte el követni a hősnőt. A rém itt vérengző kutya képében érkezik, de valódi arca csak a történet végére lesz tisztán látható, addig kiforduló belek, rothadó hullák, undorító barna folyadékok lepik el a vásznat. Komáromy Bese rövidfilmjén a horror műfajának kedvelői, de azok is egyetértően bólogatnak majd, akiket sodorta már magával betegítő magány, depresszió, vagy más lelki betegség. Valahogy tényleg így nézne ki, ha a belső szörnyeteg életre kelne. A Dögsúly a legjobb élőszereplős rövidfilm díját nyerte az idei Friss Húson.

Világvége (r.: Hajmási Péter)
Hajmási Péter olyan alaphelyzetből indít, ami mindazok számára ismerős lehet, akik vidékről nagyobb városba költöztek, és onnan hazajárva próbálták új alapokra helyezni a kapcsolatot az otthoniakkal, miközben a saját életük is alapjaiban változott meg. A Világvége a visszafogott hétköznapiságból indulva fokozza pattanásig a feszültséget, a feszes, jó ritmusú forgatókönyv mellett a film motorja Tóth Zsófia és Pelsőczy Réka párosa, akik az anya-lánya kötetlen időtöltés, és az ordibálós veszekedés pillanatait is hitelessé és lebilincselővé teszik. A filmben nyújtott alakításáért Tóth Zsófiát a legjobb színésznőnek járó díjjal tüntették ki az idei Friss Húson, a Világvége emellett a Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének különdíját is megkapta.

Kutyafül (r.: Vácz Péter)
Már Vácz Péter végtelenül kedves bemutatkozófilmjét, a Nyuszi és Őz-et is egy apró drámai motor működtette, ám a realista hangvételű Kutyafül a nagy sikert aratott hibrid-animációnál sokkal szívfacsaróbb, és minden bizonnyal személyesebb ihletésű alkotás. A szülők fizikailag sosem jelennek meg, ám Berci feldúlt lelkiállapota, a romos lakás, és viselkedése a Tasli nevű kutyával is sokat mondó arról, hogyan bánnak vele otthon.
A rendező nemrég a filmhu Podcast vendége volt, ahol elmondta: a Kutyafül készítésének elején még nem sejtette, milyen mélyen személyes és terápiás jellegű történet fog kikerekedni belőle, a kiindulópont a család kutyája volt, először a vele való kapcsolatot, apró gegeket kezdte el firkálgatni. A július 30-i vetítés előtt vendégünk lesz Vácz Péter.

A július 30-i vetítésre jegyek itt, a július 31-i eseményre pedig itt kaphatók.
Borítókép: Várkert mozi / Forrás: welovebudapest.com




