Szado, mazo, vércsobaly

A fiatal lánytestvér eltűnik, a nagybácsi öngyilkos lesz, a báty mentális zavarokkal küszködik, az anya kényszeres önmarcangolással felel a gonosz világ kihívásaira.

Fékezett habzásu extremitások
Kazuyoshi Kumakiri: Antenna
Mi meg nézzük a gyönyörűen fényképezett filmet, az árnyalt színészi játékot és a szado/mazo szubkultúra inkább bájos mint sokkoló kellékeit. Aztán a film közepén bealszunk - a filmhu tudósítójával legalábbis ez történt. Az a tíz perc sajnos kiesett és eltűnt abban a rejtélyes dimenzióban, amit csak a tapasztalt fesztiváljunkie-k és a nagyon öreg mozigépészek ismernek.

Az Antenna sztorija így persze kissé hiányos és nem is igen áll össze, bár egyes vélemények szerint a töredékesség a legizgalmasabb esztétikai forma. A film utáni tudakozódásból nagyjából sikerült ugyan összekalapálni egy épkézláb történetet, de ettől inkább megkímélnénk mindenkit – a fent vázolt alaphelyzet ugyanis csak bonyolódik, artisztikusan semmitmondó konfliktusok bontakoznak ki és halnak el egy-egy jól bevilágított szürreális snitt kedvéért. A japán mélylélek kivetülése ez is, csak olyan mint az egyszeri gyémánt – csiszolatlan, de nagyon.

A fékezett habzású extremitások tálalása jó védjegynek tűnik, minden művészfilmesnek melegen ajánljuk, jól ellehet élni belőle – lám egy közepes, pszichologizáló, néhány lelki deformációt sokkolónak szánt epizódokban bemutató japán tucatáru is velencei meghívást ért. A sznob kékharisnyák persze megvesznének érte, és azok is, akik még felhördülnek egy-egy jól sikerült incesztus láttán, netán hidegrázást kapnak a mellkasba mélyedő borotvapengék valóban utolérhetetlen látványától.

Színtelen, szagtalan. Gáz.

Nyoma sem marad.
Ridley Scott: Matchstick Men
A Matchstick Men című amerikai filmre csak azért ültem be, mert Ridley Scott az Ridley Scott. Aki a Blade Runner-rel megteremtette a filmes cyberpunk-ot, és aki a bibliai kozmogóniával egyenrangú kultúrtörténeti mérföldkövet rakott elénk, nos annak sok minden megbocsátható. A Matchstcik Men is megbocsátást érdemel (maximum még egy szemöldökráncolást), sőt, ha Ridley Scott hátralévő életében mosóporreklámokat rendezne, akkor is helye lenne a panteonban.  Amiért őt szeretjük, abból semmi nincs ebben a filmben. Másból se nagyon.

A Nicolas Cage játszotta, tisztaságmániás szélhámos és betoppanó (ál)lányának bonyodalommentes története annyira szép és kerek, mint egy jól sikerült házidolgozat a hetedik bében. A hollywoodi filmek nem az árnyalt jellemábrázolással és a formai radikalizmussal szoktak kitűnni – ami legjobb bennük, az a végtelen profizmus és a dramaturgiai kiszámíthatóság. A Matschstick Men ezt esszenciálisan hozza. Egyszerű, kiköphető, lenyelhető és még nyoma sem marad.

Biztos, hogy forgalmazni fogják nálunk is.