A ’71-es évjáratú, dán Andres Rønnow Klarlund hasonló gesztussal hökkentett meg a Fesztivál – megkockáztatom – talán legszemkápráztatóbb, és minden bizonnyal egyik legszívfacsaróbb művével.
A Zsinóron című animációs nagyjátékfilm gyönyörűen megmunkált, ki tudja, hány zsinóron mozgatott marionettbábjait megöli, háborúba küldi, árulásra-lázadásra kényszeríti, szerelmessé teszi Klarlund, a mágus. Hogy aztán álomszép hősnője, a porcelánfehér-„bőrű”, ébenfekete, mélykék szemű Jhinaa szájába adja a mondatot, amelyet a lány hűséges madarához, Olához intéz: szabadulj meg a zsinórjaidtól, szállj el messzire; mert így nem jó neked. (Eközben – a direktor művészi invencióját bizonyítandó – hárfa-zene szól.)
Hús-vér figurák Zsinóron |
A mélyen emberi, szakrálisan emelkedett felnőtt mesében majd’ szakadatlan zuhog az eső. A pompásan fényképezett, szürkéskék-arany-sárga-vörös-zöldeskék-földbarna filmben többek között megtörténik, ami ha bármikor is eszembe ötlene – vagy akár álmodnék róla - erős aggodalom öntene el. Elhiszem, hogy két marionettbáb szeretkezik. „Esküszöm a zsinórjaimra”, mert Klarlund kétségtelenné teszi: a vakmerő dán fabábúi hús-vér emberek - és micsoda színészek!
A brit Juliet McKoen munkája legalább olyan varázslatos-félelmetes világba vezet el minket, mint Klarlund. A Jégbe fagyva – látszólag – egy fiatal nő, Kath Swarbick fokozatos, ám annál erőteljesebb elmeháborodását, és annak stációit mutatja meg. Kath nővére, Annie, két éve tűnt el nyomtalanul az angol kikötővárosból, Fleetwoodból. Ezt testvére képtelen elfogadni; öngyilkossági kísérlete után magán-nyomozásba kezd. Egyetlen úton indulhat el: egy biztonsági kamera által rögzített szemcsés felvételt néz Annie-ről, aki a kikötő egyik sikátorának macskaköves útján sétál, magassarkú cipője beleakad a kövezetbe. A halfeldolgozó-üzemben dolgozó Kath életében hamarosan teljesen összeolvad a képzelet és a „valóság”; hangokat hall, látomások gyötrik.
Jó ideig kizárólag az kötötte le a figyelmemet, hogy Shirley Henderson milyen ijesztő-bámulatos fizikai és lelki metamorfózisra képes; vajon mikor száll be a „vak révész” ladikjába, amely átviszi a túlpartra?
Shirley Henderson Jégbefagyva |
A színészvezetést is magas fokon művelő McKoen igen figyelemre méltó filmjében – Shirley Henderson mellett – remek alakítást nyújt Noyen Roy érsek szerepében Roshan Seth, emellett mind kiválóak az epizód-szereplők. Kiemelésre érdemes Philip Robertson operatőri remeklése.
Az „első integrált bábfilmet” jegyző, bátor Klarlund és az idegszálainkat mozgató McKoen ugyanarra próbálja „rávenni” nézőjét: gyerünk, törjük át a határainkat; nézzük meg, mi van ott, ahová eddig nem merészkedtünk.
Ha velük tartunk, nagy kalandban lesz részünk.