Cristina 2018 márciusában, Márton pedig 2023 szeptemberében lépett az Inkubátor színpadára, de egyikőjüknek sem ez volt az első alkalom. Cristina az Egy arany szőrmebunda című tervét 2015-ben, a legelső Inkubátoron mutatta be, Márton pedig 2022-ben a Délutáni sáv című filmjének tervével jelentkezett. Ez a két filmterv végül nem kapott támogatást, de a pitch során nagyon sok tapasztalatot szereztek, amit meg is osztottak velünk. Mit tanultak az elsőből, miben változtattak a másikon, a moodfilmen, az előadáson és a fejlesztés alatt?
Kettejük nyertes előadása között öt év telt el, ezalatt az Inkubátor is változott. Hosszabb lett a fejlesztés folyamata, nőtt a támogatás nagysága, és néhány alapszabályt is megváltoztattak, például a jelentkezés feltételeit. Emellett változtak a fő kategóriák is, például a készítés hossza miatt kikerült az egészestés animációs filmekkel való pályázás lehetősége, és (idén elsőként) rövidfilmek lettek helyette, és bekerült a tévéfilmes kategória is. Márton szerint nekik 2022-ben és 2023-ban is már könnyebb dolguk volt, mint Cristináéknak, addigra kirajzolódott, hogy milyen filmek szoktak továbbjutni a döntőbe, mi az az ‘inkubátoros’ hangnem, téma, stílus, amivel érdemes pályázni, és hogy milyen moodfilmet és előadásmódot érdemes választani. Sokat tanult a korábbi évek pitcheiből és a már bemutatott filmekből is, például A legjobb dolgokon bőgni kell-ből is.

A legjobb dolgokon bőgni kell
Elmesélték mennyi volt kész a forgatókönyvből a pitchfórumra, mennyit változott az előadott és a leforgatott film váza, hossza, és hogy hogyan pályáztak mindketten producer nélkül. Abban mindannyian egyetértettünk, hogy a zsűri döntése mindig szubjektív, és csak azért mert egy terv nem nyer, nem jelenti azt, hogy ne lenne jó - ez az Inkubátorban pitchelt, de azon kívül leforgatott filmeket látva is egyértelmű. Márton az ELTE Filmszakán végzett és sok forgatáson járt, de karrierje eddigi legfontosabb lépésének az Inkubátort tartja, ez tette fel őt a producerek, és a teljes szakma térképére. A felkészülés során több segítséget is kaptak, többek közt Petrányi Viktória mesélt nekik a low-budget filmkészítés rejtelmeiről, a pitchelésre pedig a Fast Forward program visszatérő vendége, Sibylle Kurz volt nagy segítségükre.
Cristina karrierjének is hatalmas lökést adott az első filmjének elkészítése, komoly tanulópénz volt, és a külföldi munkáihoz nagyon fontos referenciaként szolgált. A legjobb dolgokon bőgni kell óta Csehországba ingázik, ott készítette el második filmjét, a Hétköznapi kudarcokat, valamint A nemzet lánya című sorozatot, és jelenleg is több projekten dolgozik a külföldi koproducereivel. Elmesélte, mennyire volt nagy kihívás egy idegen országban elhelyezkedni.
A költségvetéssel való balanszírozásról is részletesen meséltek nekünk. A legjobb dolgokon bőgni kell 60 millió forintot kapott (plusz a fejlesztésre külön), a Zajkapitány pedig 135 millió forintból készült. Cristina forgatás közben kifejezetten szereti elengedni a számokon való gondolkodást, Márton szakmai hátteréből fakadóan azonban gyakran foglalkozott a költségvetés helyzetével.

Zajkapitány
Két különböző szemléletet vázoltak fel, de a konklúzió ugyanaz volt - mivel minden film más, úgy az Inkubátoros filmek közt is hatalmas különbség van, hogy ki mire szánja, mibe fektet többet és mibe kevesebbet a forgatás során. A legfontosabbnak a stáb odaadó segítségét, az összetartást gondolták, és külön kiemelték például Apjok Gergő első asszisztens hősies munkáját, aki kettejük filmje mellett még öt másik Inkubátoros alkotást irányított végig, töretlenül kitartó munkával.
A legjobb dolgokon bőgni kell a Covid idején került a mozikba, így sajnos nem jutott el annyi emberhez, amennyit megérdemelt volna, de a járvány idején előkészíteni a filmet nagyon tanulságos élmény volt. A Zajkapitány csapatával Mártonék jelenleg túl vannak az első vágat elkészítésén, most a finomhangolás zajlik. Mesélt a zenék kiválogatásáról (főszereplője egy korosodó DJ, akinek a zene az élete, de a fokozódó süketsége miatt lassan el kell engednie a munkáját és a magánéletére koncentrálnia), Cristina pedig felidézte, hogyan utasította vissza őket Celine Dion, amikor az egyik dalát el akarták kérni A legjobb dolgokon.. egyik jelenetébe. Végül meséltek a csodás idősebb színészeikkel (Hernádi Judit és Dióssi Gábor) való közös munkáról, az utómunka élvezeti faktoráról és nehézségeiről, illetve a tesztvetítés fontosságáról is.
A teljes beszélgetés a lenti lejátszóra kattintva és a népszerű podcast alkalmazásokon keresztül hallgatható, a korábbi adások Spotify-on és az Apple Podcast oldalán is elérhetők.



