Optimizmusra adhat okot, hogy a határainkon túl meghirdetett, magas szakmai színvonalat képviselő filmes képzési kezdeményezések száma egyre csak növekszik. Az EU Media programja számtalan alkalmat teremt a nyitott szemmel járó, és a lehetőségeket nem csak a határokon belül kereső filmesek számára. A képzésen túl e kezdeményezések célja a kapcsolatteremtés biztosítása, a határokon átívelő együttműködés elősegítése filmes szakemberek számára.
A Media Desk Magyarország múlt héten szervezett tájékoztató előadásán három ilyen lehetőséget mutatott be Gabrielle Brunnenmeyer, a Connecting Cottbus konferencia főszervezője, egyben a Moonstone workshop kelet-európai képviselője, valamint Uta Ganschow, a Nipkow Programm igazgatója.
Come and Pitch It!
Ezzel a szimpatikus felszólítással invitálják a szervezők a magyar résztvevőket az idén novemberben tartott Connecting Cottbus kerekasztal-beszélgetésre. A fórum idei fókuszában Magyarország áll, tehát hazánkból érkező filmterveket várnak a szervezők. Jelentkezni július 31-ig lehet. Fontos, hogy csak produceri irodák jelentkezhetnek, a kiérkező csoportok ideális összetétele: producer, rendező és forgatókönyvíró.
A találkozó lényege, hogy a sikeres pályázók európai kollégák, befektetők előtt adhatják elő filmötletüket, akik értékes, szakmai véleményekkel, ötletekkel járulnak hozzá a további fejlesztéshez, és ami még ennél is fontosabb: lehetőség nyílik a kapcsolatépítésre, potenciális koprodukciós partnerekkel való találkozásra. A résztvevők megismerhetik a különböző országokra jellemző munkamódszereket, anyagi lehetőségeket, gyártási infrastruktúrát, piaci sajátosságokat.
A pályázatokat elsősorban az alapján vizsgálják, hogy mennyire eladható a téma az európai piacon, tehát olyan terveket várnak, amelyek univerzális koncepcióra épülnek. Lényeges kérdés továbbá, hogy milyen esélyei vannak több ország együttműködésének a gyártásban. A résztvevők filmterveit a megvalósíthatóság és egyéb anyagi-gyártási szempontok mellett tartalmilag is kivesézik a kerekasztal-beszélgetés során, vagyis a művészi perspektíva is előtérben marad.
Komoly lehetőség nyílik meg tehát azok előtt, akik kikerülnek a Cottbus Filmfesztivállal egy időben, idén novemberben megtartott konferenciára. A jelentkezési határidő igen közel van, de aki rendelkezik egy komoly nagyjátékfilmes vagy televíziós drámaprojekttel (dokumentumfilmek ezen a konferencián nem vehetnek részt), az még összeállíthatja a kiküldendő portfoliót. Lehet jelentkezni saját terv nélkül is, ez esetben a hálózatépítésre, kapcsolatteremtésre helyeződik nyilván a hangsúly. Ennek határideje szeptember, és az így jelentkezők közül az eddig elkészült munkái alapján választják ki a résztvevőket, tehát egy meggyőző szakmai önéletrajz a belépő.
További információ: www.connecting-cottbus.de
Fél év Berlinben
A Nipkow Programm elnevezésű kezdeményezés kiváló továbbképzési lehetőséget biztosít filmes és tévés szakembereknek. Egy klasszikus ösztöndíjról van szó, mely esetében nincs olyan megkötés, hogy kizárólag filmtervvel lehet jelentkezni. Amennyiben meggyőzően indokolják részvételük célját, azaz hogy mit szeretnének elsajátítani, konkrét filmötlet nélkül jelentkezhetnek akár operatőrök, gyártásvezetők, vágók és más szakmabeliek is.
A program személyre szabottan jelöli ki a résztvevőket oktató tanárokat, illetve a gyakorlati lehetőségeket biztosító intézményeket, filmes cégeket, stúdiókat. Nincs tehát szabott tanterv, mindenki a saját tervei, ambíciói és a filmötletek sajátosságai alapján kap lehetőséget a továbbfejlődésre. Az egyénre alakított tanmenet rugalmas, menet közben alakítható. A lényeg, hogy a maximumot lehessen kihozni a Berlinben töltött hónapokból.
A Nipkow profik számára biztosít 3-6 hónapi továbbképzést havi 1500 eurós ösztöndíjjal Berlinben, tehát nem jelentkezhetnek diákok. Jelentkezni egy kétoldalas céltervvel, filmográfiával, két ajánlólevéllel, amennyiben konkrét filmtervről van szó, akkor mindemellett egy maximum 8 oldalas treatmenttel lehet.
A bírálóbizottság a leadott terv és filmötlet minőségét vizsgálja, ezen túl a programhoz csatlakozó filmiskolák és egyéb intézmények elérhetősége befolyásolja a felvételt, de fontos a filmterv és/vagy a jelentkező ambícióinak az európai piacon való hasznossága, illetve a tanultaknak a jelentkező hazájában való gyakorlati szükségessége és alkalmazhatósága.
A hangsúly az oktatáson túl itt is a kapcsolatépítésen, a jövőbeni koprodukciók feltételeinek megteremtésén van. A program a vonal alatti és feletti szinte összes tényezőt magában foglalja, tehát azok a jelentkezők vannak előnyben, akik minél sokrétűbb céltervet dolgoznak ki. Ha tehát például egy rendező jelentkezik egy konkrét filmtervvel, célszerű nem csak forgatókönyv-fejlesztési és rendezői kérdéseket felvetnie a jelentkezésében, de egyéb, nem a szűken értelmezett gyártással kapcsolatos tényezőkre is kitérni, úgy mint finanszírozás, marketing és terjesztés.
A jövő év elején induló ösztöndíjakra a jelentkezéseket idén októberig fogadják. Komoly és nagyvonalú lehetőség, tessék jelentkezni! További info: www.nipkow.de
Írj, rendezz, fejlődj!
Kifejezetten filmíróknak és rendezőknek nyújt különleges lehetőséget a Moonstone Screen Labs elnevezésű kezdeményezés. A Robert Redford Sundance Intézetével közösen létrehozott program egészen sajátos fogást talált a forgatókönyvíró- és rendezőképzésen.
A forgatókönyvíró labor, melyből egy évben kettőt rendeznek meg, szakít a hasonló programokban elterjedt csoportmunkán alapuló metódussal. Az általában elvárt treatmenttel szemben a Moonstone workshopra kész forgatókönyvvel, mégpedig egy sokadik változattal legjobb jelentkezni. Az egyhetes intenzív kurzuson az írók naponta más-más profi forgatókönyvíróval ülnek le kettesben átbeszélni a forgatókönyv gyengéit és erősségeit. A tapasztalatokkal felvértezve az egy hetet követően az írók egy következő változat kivonatával térnek haza. Az újabb átírást követően a következő verziót egy kijelölt oktató véleményezi.
A filmkészítő labor 15 napos, szuperintenzív kurzus rendezőknek, akik forgatásra kész forgatókönyvvel pályázhatnak. A labor lényege, hogy a rendezők profi színészekkel és stábbal forgathatják le a forgatókönyv kulcsjeleneteit rendező-tanárok felügyelete mellet. Elzárt körülmények közt, távol a valódi forgatások feszültségétől a kreatív környezet a kockázatvállalást és kísérletezést bátorítva szabadítja fel a rendezők valódi potenciálját. A profi gyártási folyamatot imitáló, ugyanakkor annál sokkal kötetlenebb hangulatú forgatásokon a résztvevő rendezők folyamatosan konzultálhatnak az oktató rendezőkkel, köztük olyan nagyágyúkkal, mint Kathryn Bigelow, Stephen Frears vagy John Irving.
A forgatókönyvíró tréningre 12, míg a rendező kurzusra legfeljebb nyolc jelentkezőt vesznek fel egy évben. Előbbi ára nettó 600 font, míg utóbbi – nyilván a technikai feltételek miatt – jóval borsosabb, nettó 2000 font. Az elsajátítható tudás és a nem kevés tapasztalat, illetve a kiépíthető kapcsolati tőke ismeretében azonban ezek az árak talán nem tűnnek olyan elborzasztónak, főleg, ha mondjuk egy produceri iroda finanszírozza a részvételt az adott írónak vagy rendezőnek. Egyébként pedig a Media Desk Magyarországnál lehet pályázni ösztöndíjakra az összes Media által támogatott kurzus esetében.
Nincs kifogás tehát – nyomás pályázni és fejlődni!