Ma kezdődik a százéves indai filmgyártást ünneplő fesztivál Budapesten: az Indiai Kulturális Központban és a Puskin moziban összesen tíz filmet vetítenek február 7. és 16. között.
A fesztivál nyitónapján a Puskin moziban Ketan Mehta filmrendező 1986-os Csípős igazság (Mirch Masala) című drámája látható, amely szokatlan nyíltsággal beszél a nők totális kiszolgáltatottságáról és alárendeltségéről. A programban szerepel többek között a klasszikusnak számító és a nyugati nézők körében is sikerrel játszott Lángnyelvek (Sholay) című 1975-ös alkotás. A film két pitiáner bűnözőről, Dzséjről és Virúról szól, akik egy falut és annak környékét próbálják megvédeni a banditáktól.
Műsorra tűzik az indiai filmtörténet egyik legnagyobb kasszasikerét, Rádzsumar Hiráni rendező 3 félnótás (3 Idiots) című, 2009-ben készült vígjátékát is. Február 9-én a Puskin moziban lesz látható A sztori (Kahaani) című 2012-es thriller, amely öt Filmfare-elismerést nyert el. Szudzsoj Ghos alkotása a hindi filmipar Oscar-díját a legjobb színésznő, a legjobb rendezés és a legjobb operatőr kategóriájában is megkapta. A film érdekessége, hogy megkérdőjelezi az indiai nő hagyományos képét; egy olyan asszonyt mutat be, aki sikerrel manőverezik a férfiorientált indiai társadalomban.
(Ezerízű szerelem, forrás: IMDb)
A legújabb nemzetközi sikerfilmet, az Ezerízű szerelem (The Lunchbox) című romantikus vígjátékot február 16-án, a fesztivál zárónapján vetítik az Indiai Kulturális Központban.
A filmfesztivál ideje alatt a Puskin Moziban 100 éves az indiai film címmel kiállítás látható, amely időrendben mutatja be az indai filmgyártás legfontosabb állomásait, legkiemelkedőbb alkotóit és filmcsillagait.
Még több magazin
magazin
Október 29-én indul az egykori Titanic Filmfesztivál nyomdokain haladó BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A…
továbbmagazin
Francis Ford Coppola évtizedek óta dédelgetett álma, a saját vagyonából finanszírozott Megalopolisz már hetek óta latható a hazai mozikban is, így a…
továbbFriss
Radu Jude és Cristi Puiu a 18. Román Filmhéten
Elszánt hackerek, szicíliai medvék és egy szókimondó béka a Francia Intézetben
Az Oscar-díjra kvalifikáló fesztiválok elit klubjába került a Friss Hús!
Három operatőr kap Kovács László-Zsigmond Vilmos Életműdíjat
Dél-koreai és gluténérzékeny mesével is csábít a 12. Primanima
Mentősnő rejtélyével és repedező családi dinamikával érkezik a Szlovén Filmnapok
Szimler Bálint első nagyjátékfilmje a hazai poroszos oktatási rendszer hétköznapi kudarcain keresztül mutat rá azokra a beidegződésekre és komplexusokra, amik össztársadalmi szinten is nehezítik az életünket.
Ha a szolidaritás tantárgy lenne, biztosan megbuknánk belőle
Minél boldogabb országban élsz, annál kevésbé érted ezt a filmet
Filmhu podcast #98: Szimler Bálint és Osváth Gábor
a teljes dossziéAz Egy nap rendezőjének második nagyjátékfilmje a 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon, a Biennale College – Cinema szekcióban mutatkozott be. Szilágyi Zsófia filmje egy válásból fakadó költözés történetét mutatja be.
Szilágyi Zsófia költözős filmjét is díjazták a 20. CineFesten
Csoda, ha a rendező és a producer még szóba áll egymással Velencében
Elváltnak lenni sokkal jobb, mint nem - Megjött Szilágyi Zsófia új filmjének előzetese
a teljes dossziéVizualitás, verbális vizualitás, képelemzés, színdramaturgia, technikai művészetek, célfotókamera, színelmélet… Kardos Sándor a METU-s tanítványainak írt tanulmányának részei nem alkotnak zárt rendszert, a képalkotás elméleti és fogalmi feltételeiről való gondolkodás nagyon különböző útjait próbálják integrálni.
Kardos Sándor nyári egyeteme: Kontár-hű ábrázolás
Kardos Sándor nyári egyeteme: A Szaturnusz gyűrűje
Kardos Sándor nyári egyeteme: Az emberiség kimeríthetetlen tartalékai - Első rész
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dosszié